Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürMetaverse müşteri deneyimini nasıl dönüştürecek?

    Metaverse müşteri deneyimini nasıl dönüştürecek?

    Metaverse oyun dünyası2022’nin en çok konuşulan teknoloji trendlerinin başında metaverse geliyor. Yıl boyunca metaverse’de mağazada açan markalardan bu alana yatırım yapan dijital ajanslara hakkında birçok haber yapılan meta evrenin asıl yıkıcı etkilerinin 2023’de göreceğimiz kesin gibi. Metaverse’in küresel piyasa değeri 2022’de 47,48 milyar dolar iken, 2030 yılına kadar değerin 678,80 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
    2022 aslında metaverse için bir anlamda fragmandı. Yıllardır konuştuğumuz blok zinciri, NFT, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik gibi yenilikçi birçok teknolojin metaverse çatısı altında bir arada çalışınca neler yapabileceğini anlamaya çalıştık. Metaverse kavramının bu noktada tüm bu dijital dünyaları tek bir yerde toplayan, kapsayan ve birleştiren merkeziyetsiz online bir evren olduğu fikri aslında markalar için işin en heyecan verici yanı oldu. Çünkü bu yeni dünyanın markaların tüketicileri ile temas edeceği yepyeni kanallar açabileceği fikri müşteri deneyiminde bilinin tüm ezberlerin bozulacağına anlamına gelebilir.

    Müşterilere temas etmenin en yeni yolu
    Aslında gidişatta bize bu konuda sağlam içgörüler veriyor. Çünkü son birkaç yıldır müşteri deneyiminin merkezi, hızla avatarlar, yapay zeka, artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojileriyle oluşturulan sanal dünyalara kayıyor. Bu sanal dünyaların merkezinde ise bundan sonraki süreçte şüphesiz metaverse olacak. Herkesin sosyalleşebileceği, eğlenebileceği ve çalışabileceği birleşik bir sanal toplum olarak kurgulanan metaverse evreni henüz gelişiminin ilk aşamalarını yaşarken, markalar meteverse’ü tüketicilere ulaşmanın yeni evreni olarak görüyor.

    Statista tarafından Mart 2022’de yapılan bir anket, çevrimiçi yetişkinlerin %36’sının Metaverse’i kullanmaya ilgi duyduğunu ve %12’sinin çok ilgilendiğini bildirdi. 2022 Statista anketi, erkeklerin kadınlara kıyasla meta evrene katılmaya daha fazla ilgi gösterdiğini ortaya koyuyor. ABD’deki erkeklerin yaklaşık %18’i bu yeni dijital alanla çok ilgilendiğini bildirirken, kadınların yalnızca %7’si metaverse ile ilgilendiğini bildirdi.

    Dış kaynak hizmet sağlayıcısı Teleperformance’ın Müşteri Deneyimi Araştırma Merkezi tarafından ABD’de metaverse konusunda müşteri tarafındaki farkındalığı ortaya koymak adına gerçekleştirilen araştırma tüketicilerin metaverse’e bakışı konusunda önemli veriler içeriyor. ABD’de “metaverse’ü daha önce duymuş olduğunu belirten” 15 yaş üst bin 448 katılımcı ile başlatılan araştırma X, Y ve Z kuşaklarının konuya yaklaşımını gözler önüne seriyor. Buna göre Y ve X kuşaklarının yüzde 80’i metaverse’ü daha önce duyduğunu ifade ederken, yine bu kitlenin yüzde 20’si bu teknolojiyi anladığını da ifade etmiş. Sadece yüzde 10’luk bir dilim ise metavserse’ü gerçek anlamda idrak ettiğini belirtmiş. Araştırmaya katılanların yüzde 67’si metaverse’ün geleceği değiştirme konusundaki etkilerine inancının tam olduğunu belirtirken, yüzde 18’i bu konuda kararsız. Katılımcıların yüzde 60’ı metaverse’e daha şüpheci yaklaşırken, insanın gerçeklikle bağını koparabileceğini düşünüyor. Bu grubun yarısı bu teknolojiyi insan ilişkilerinde bir sonraki adım olarak görüyor. Diğer yandan katılımcıların yüzde 50’si metaverse’ü güvenlik ve veri gizliliği açısından riskli buluyor.

    10 katılımcıdan 7’si metaverse’de deneyimler yaşamak istiyor
    Neredeyse 10 kişiden 7’si birden fazla dünya, yer veya platformdan oluşan bir metaverse hayal ederken, yine 10 katılımcıdan 7’si metaverse’de deneyimler yaşamak istiyor. Araştırmada, müşterilerin meta evren ile potansiyel etkileşimlerinin sorgulandığı bölümde katılımcıların bu teknolojiyi kullanabilecekleri 4 ana alan ise şöyle: Oyun oynamak, insanlarla iletişim kurmak, sosyalleşmek ve dijital varlık satın almak. Bununla birlikte katılımcıların yüzde 60’ı metaverse dünyasına katılabilmek için ilgili bir cihaz satın almayı planladığını belirtmiş. Metaverse ilişkili teknoloji terimleri içerisinde ise bu katılımcı grubunun en fazla aşina olduğu kavramlar kripto para ve sanal gerçeklik. Bununla birlikte katılımcıların yalnızca yüzde 8’i, metaverse ve sanal gerçeklik ilişkini anladığını belirtmiş. Bununla birlikte metaverse terimini duyanların yüzde 51’i bu teknolojinin henüz geliştirme aşamasında olduğunu düşünüyor.

    Markalar için hangi fırsatları beraberinde getiriyor?

    Araştırmalar tüketicinin mertaverse’e ilgini ortaya koyuyor. Markalar ise özellikle Z ve Y jenerasyonuna yaşatacakları deneyimler için bu yeni evreni büyük bir fırsat olarak görüyorlar. Globaldeki gelişmelere baktığımızda, Gucci, Adidas, Under Armour, Nike, Samsung, Nvidia gibi markalar hızlı bir şekilde Metaverse’de varlık göstermeye başladılar. Türkiye’den ise Turkcell, Vestel, Doğtaş, Sagra, Halkbank gibi köklü markalar metaverse için yatırımlara başlamış durumdalar. Markalar metavserse dünyasında deneyim alanları inşa ederek, NFT koleksiyonu yaratabilirler, sanal influencerlar ile kampanyalar yaratarak çeşitli etkinlikler düzenleyebilirler. Bu fırsatları değerlendiren markaların önümüzdeki yıllarda müşteri deneyimi tarafında rekabette ciddi avantajlar elde edeceğini söylemek yanlış olmaz.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN