Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    HaberlerSosyal MedyaElon Musk'ın Twitter'daki gelir modeli tutacak mı?

    Elon Musk’ın Twitter’daki gelir modeli tutacak mı?

    Elon Musk, göreve gelmesinden bu yana irili ufaklı çok fazla sayıda değişiklik yaptı. Twitter Blue hizmeti ile en ses getiren adımını atarken, ücretli üyelik kavramı kullanıcılar için hoş bir gelişme olmadı. Aralık ayında Twitter, platformun en üst düzey hesabı olan ve bir kullanıcının doğrulanmış olduğunu gösteren Twitter Blue’yu ücretli bir abonelik hizmeti olarak başlattı. Bu ücretli üyelik sayesinde kullanıcılar mavi rozetlerini alabiliyor, paylaştıkları tweet’leri silmeye gerek kalmadan sonradan ‘düzenle’yebiliyor, 1080p video yükleyebiliyor. Bu gibi pek çok avantaj sadece Twitter Blue abonelerine özel sunuluyor. Musk ayrıca Blue abonelerinin daha fazla etkileşim alacağını da daha önce paylaşmıştı.

    Ücretli abonelik

    Musk, aynı mantığı markalar için de uyguladı. Mavi rozet yerine altın sarısı rozetlere sahip olmak isteyen kuruluşlar için aylık 1.000 $’dan başlayan bir ücret isteniyor. Ayrıca bu altın rozeti alan kuruluşlar aylık ek 50 dolar ödemeyle istediği personelinin hesabı için mavi rozet verebiliyor. Twitter ayrıca kısa bir süre önce Blue aboneleri için daha önce 10.000 olan karakter sınırını 25 bine de yükseltti.

    Güvenlik noktasında bile Twitter Blue avantajlı hale getirildi. Şubat ayında Twitter, kullanıcılarından hesaplarını kısa mesajla güvence altına almak için iki faktörlü kimlik doğrulama (2FA) kullanmalarını talep edeceğini açıklamıştı. Twitter o dönemde bir blog yazısında, telefon numarası tabanlı 2FA’ların “kötü aktörler tarafından kullanıldığını ve istismar edildiğini” söylemişti.

    Link istemiyor

    Musk’ın bir diğer hedefi de tweet’lere konulan link’leri yok etmek. Instagram’dan YouTube’a, TikTok’tan diğer pek çok sosyal medya platformuna kadar birçok şirketin böyle bir sorunu yok ve kullanıcılar genel olarak içeride kalıyor ve başka rakiplere gidecekleri linklerle karşılaşmıyor. Oysa Twitter’da durum böyle değil ve uzun yıllardır linkli paylaşım yapan hesaplar kendi ekosistemini oluşturdu.

    Musk ise bunu net bir şekilde istemiyor ve aldığı kararla da linkli tweet’lerin etkileşimini kısmaya başladı. Musk’a göre tweet’lerde yönlendirme olmamalı ve kullanıcılar Twitter’dan link üzerinden dışarıya, bir başka rakibe geçmemeli.

    Yeni CEO

    Twitter’daki bir diğer önemli değişim de şirkete yeni CEO’nun atanması oldu. Haziran ayında Linda Yaccarino Twitter’ın CEO’su olarak göreve başladı. Daha önce NBC Universal’da reklam müdürü olarak görev yapan Yaccarino’ya Twitter’ın gelir akışını yeniden canlandırma görevi verildi. Aralık ayında yapılan bir ankette Twitter kullanıcılarının çoğunluğu tarafından genel müdürlük görevinden ayrılması istenen Musk’ın yerine geçti.

    Twitter OUT, X in

    En köklü değişim ise Twitter’ın X’e dönüşmesi oldu. Twitter gibi köklemiş ve hafızalara kazınmış bir markayı ortadan kaldırıp X ile yola devam etme kararı pek çok eleştiriyle karşılaştı. Ancak Elon Musk geri adım atmadı ve Twitter’ı tamamen ortadan kaldırarak platformunu X’e çevirdi.

    Bu değişim pek çok açıdan zorlu. Biz yayıncılar için bile bir çilesi var. Twitter yerine X yazmak, tweet atmak yerine post atmak gibi tabirleri kullanmaya alışmak için biraz zorlanacağımız muhakkak.

    Öte yandan Musk’ın tüm bu yaptıkları olumsuz noktada değerlendirilse de reklam gelir paylaşımı modelini hayata geçirdiğinde işin rengi değişti. Twitter Blue aboneliğinden toplanan paraların bir havuzda birikmesi ve içerik üreticilerine bu kasadan ödeme yapılmaya başlamasıyla X büyük bir sükse yaptı.

    Diğer rakip platformların aksine sadece yazı yazarak ciddi gelirler elde etmenin önü açıldı. Sistemin çalışma mantığı ise şu: X, gösterimlere (bir tweet’in görülme sayısı) göre her kullanıcıyla paylaşılan geliri hesaplıyor. İçerik oluşturucunun yanıtında bir reklam göründüğünde, doğrulanmış hesaplardan gelen gösterimlerin sayısı, hesaba ne kadar ödeme yapılacağını belirliyor.

    Gelir elde etmek öyle zor da değil. 18 yaşın üzerinde olmak dışında en az 500 takipçinizin olması ve son üç ay içinde yaptığınız paylaşımlarınızın toplamda 5 milyonu geçmesi gerekiyor. Bu şartları sağladığınızda X’in reklam paylaşım modeline hemen geçebileceğiniz gibi ertesi ay da ödemeleri almaya başlayabiliyorsunuz.

    Ayda 24 bin dolar kazanan var

    Türkiye’de de X’ten para kazanmak mümkün ve gelir noktasında pek çok uç örnek de var. X’i aktif olarak kullanan Brian Krassenstein, X’in kendisine bu yeni reklam modeli sayesinde neredeyse aylık 25 bin dolar kazandığını paylaştı. Bu rakam, pek çok sosyal medya platformunu açık ara geride bırakıyor ve içerik üreticilerinin ağzını sulandırıyor.

    Sonuçta Elon Musk attığı pek çok adımla eleştiri oklarının hedefi oldu. Benim de asla aklımın almadığı hamleleri yok değil. Ancak içerik üreticilerine reklam paylaşım modelini açması oldukça akıllıca bir hamle oldu ve kullanıcı kitlesini hızla kaybeden X’in küllerinden yeniden doğmasını sağladığını söylemek yanlış olmaz.

    Kötü kopyaların da durumu ortada. Threads ilk günler Instagram’dan aldığı güçle 100 milyon aboneye ulaşmasına karşın bir haftası dolmadan tüm ilgiyi kaybetti ve şimdilik Meta’nın elinden çıkan başarısız bir girişim olarak öylece kenarda duruyor. Meta’dan Threads’i kalkındırmak için yeni hamleler mutlaka gelecektir, ancak X’in yeni gelir modeli tüm hesapları X lehine bozmuşa benziyor.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN