Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    HaberlerTeknolojiDijital dünyada 2022'ye damga vuran gelişmeler

    Dijital dünyada 2022’ye damga vuran gelişmeler

    Savaşlar ve krizlerle geçen 2022 yılı tüm dünyanın tarihin tozlu sayfalarına gömmek istediği bir yıl oldu. Pandemi sonrası ülkeler bir yandan kendilerini ekonomik olarak toparlamaya çabalarken, diğer yandan özel sektörden kamuya dijitalleşme tüm hızıyla sürdü. Dünyayı etkisi altına alan makro gelişmelerin etkilerini teknoloji sektörü üzerinde de gördük. Yıla damgasını vuran Rusya-Ukrayna Savaşı bu gelişmelerin başında geliyor.
    Rusya-Ukrayna savaşının teknolojik boyutu
    Dünyanın ünlü siber suç gruplarından Anonymous, Rusya’ya karşı siber savaş ilan etti ve çok sayıda Rus menşeili veri tabanında ihlallere imza attı. Ukrayna , Rus sitelerinin küresel internetten bağlantısının kesilmesi çağrısında bulunurken, Twitter , Meta, YouTube ve TikTok gibi teknoloji devleri Rus devlet medyasını ve hükümet hesaplarını engelledi.
    USB-C sonunda iPhone’a geliyor
    AB uzun süren tartışmaların ardından yıl içinde USB-C konusundaki kararını açıkladı. Buna göre üye ülkelerde artık akıllı telefonlarda, tabletlerde, e-okuyucularda, kablosuz kulaklıklarda, dijital kameralarda, kulaklıklarda, taşınabilir hoparlörlerde ve taşınabilir konsollarda USB-C zorunlu şarj girişi olacak. Avrupa Birliği’nin açıklamasına göre 28 Aralık 2024 tarihine kadar akıllı telefon, tablet ve kameraların tamamında USB Type-C bulunması gerekecek. Yasanın yürürlüğe girmesi ile Apple, Avrupa Birliği’nde USB-C girişli iPhone satmak zorunda kalacak.
    Metaverse, Meta’nın sonu mu olacak?
    Facebook’un şirket ismini Meta olarak değiştirmesi tüm dünyanın konuşmaya başladığı metaverse Facebook için finansal olarak 2022 yılında tam bir kabus oldu. Meta, Metaverse bölümü Reality Labs’in bu yılın üçüncü çeyreğinde 3.7 milyar dolar zarar ettiğini bildirdi. 2022 yılında neredeyse 10 milyar dolar gibi bir seviyede zarar açıklayan bu departmanın Zuckerberg tarafından hala desteklenmeye devam ediyor. Bununla birlikte sadece 16 ayda değerinin 700 milyar dolarını kaybeden Meta için işler her geçen gün biraz daha kötüleşiyor.
    Netflix 10 yıl sonra ilk kez abone kaybetti
    Dijital eğlence platformu dünyasında başta Disney Plus’ın piyasaya girişi olmak üzere, HBO, Amazon ve diğer oyuncuların agresif yatırımları sonunda Netflix ilk kez Nisan 2022’de abone kaybı yaşadı. Netflix’in abone sayısı yılın ilk çeyreğinde 200 bin kişilik azalış gösterdi. Neyse ki şirket üçüncü çeyrekte durumu tersine çevirerek 2 milyondan fazla aboneyi geri kazandı. Netflix, ABD, İngiltere, Fransa, Almanya ve diğer bazı pazarlarda reklam destekli planını Kasım 2022’de kullanıma sundu. Netflix, Mart ayının başlarında bazı Güney Amerika ülkeleri pazarlarında bir hane dışından hesap kullanan profillere ek bir ücret ekledi. Netflix’in durum kurtarma adına hayata geçirdiği bu ve benzeri uygulamalar bakalım streaming devini eski şaşalı günlerine kavuşturacak mı?
    Teknoloji şirketlerinin fiziksel ofislere dönüşü tepki aldı
    Teknoloji, pandemi döneminde çoğumuzun çalışmaya devam edebilmesini sağladı. 2022 yılında pandeminin kontrol altına alınmasıyla birlikte şirketler çalışanlarından işbaşı yapmalarını istedi. Google, çalışanlarını Nisan ayında geri çağırırken, Apple Eylül için bir son tarih belirledi. Bu duruma bazı çalışanların isyan ettiği uzun süre gündemde kaldı. Microsoft ve yöneticileri , çalışanların evden çalışırken verimliliklerin azaldığı yönünde bir açıklama yaptı. Elon Musk, Tesla çalışanlarına gönderdiği bir e-postada, “Uzaktan çalışma artık kabul edilemez” dedi. Musk, Kasım 2022’de Twitter’da aynısını yaptı. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, çalışanların %64’ü ofise tam zamanlı olarak dönmektense işlerini bırakmayı tercih edeceklerini söyledi .
    Birinci taraf verilere ilgili hızla arttı
    Çerezsiz gelecek için geriye sayım sürerken, 2022’de birinci taraf verilerin pazarlama süreçlerinde kullanımına yönelik ciddi bir artış oldu. Perakendeden sağlığa kadar tüm sektörlerde pazarlama profeyonelleri, üçüncü taraf verileri odaklı hedefleme stratejilerinin sürdürülemez olduğunun farkına varıyor. Tüketicilerin kişisel olarak tanımlanabilir bilgilerini riske atmadan doğru ve anlamlı kişiselleştirme sağlamak için birinci taraf verilerinin en iyi alternatif olduğu 2023’te daha fazla netlik kazanacak.
    TikTok’un yükselişi sürdü
    Sosyal medya devleri Facebook ve Twitter bu yıl zorluklarla karşı karşıya kalırken, TikTok yükselmeye devam ederek gelirlerini bu yıl 2021’e kıyasla ikiye katlayarak en az 10 milyar dolara çıkardı. 2022’nin ilk çeyreğinde, kullanıcılar TikTok’da ayda ortalama 23,6 saat geçirdiler. TikTok’un en yakın takipçisi ayda 23,2 saatle YouTube oldu. TikTok, aylık aktif kullanıcı sayısı bakımından 755 milyon ile Instagram’ın (1,3 milyar) ve Facebook’un (2 milyar) ardından üçüncü büyük sosyal platform haline geldi. Ayrıca, TikTok Z kuşağı tarafından Google üzerinden arama motoru olarak giderek daha fazla kullanılıyor .
    SpaceX’in Starlink uydu interneti Filipinler’de onay aldı
    Elon Musk’ın SpaceX ve Starlink uydu internet hizmeti, Mayıs ayında Ulusal Telekomünikasyon Komisyonu tarafından onaylandı ve Filipinler, Güneydoğu Asya’da Starlink hizmetlerine erişimi olan ilk ülke oldu.
    Elon Musk Twitter’ı satın aldı
    Neredeyse yılın başında gündeme gelen Elon Musk’ın Twitter’ı satın alacağı yönündeki haberler 2022’ye damgasını vurdu. Yılan hikayesine dönen satın alma süreci Ekim ayının sonunda 44 milyar dolara tamamlandı. Twitter’da yüzde 9,2’lik hisse satın alan Elon Musk, nisan ayında Twitter’ın tamamı için hisse başına 54,2 dolarlık teklifte bulunmuştu. Twitter’dan 25 Nisan’da yapılan açıklamada da şirketin Musk’a satılmasına yönelik anlaşmanın sağlandığı bildirilmişti.
    Yapay zeka sokağa indi
    2022’de bir sanatçı, Colorado Eyalet Fuarı’nda bir güzel sanatlar yarışmasını kazanan bir dijital sanat eseri oluşturmak için bir yapay zeka aracı kullandı . Yıl içinde AI tabanlı içerik oluşturmanın giderek popüler oluşuna şahitlik ettik. Microsoft, DALL -E 2’nin Microsoft Designer (bir Canva rakibi) tarafından tasarımlar üzerinde yinelemeye yardımcı olmak için kullanıldığını duyurdu. Fikirleri görsellere döken yapay zekaların en başarılı ve en bilinen örneklerinden olan DALL-E, açık beta sürecini başlattı. İnsanlar, bekleme listeleriyle uğraşmaksızın bu yapay zekayı kullanmaya başladılar. Aralık ayında Lensa AI isimli bir uygulama ile sosyal medyada herkes selfie’lerinin çeşitli versiyonlarını yapay zekâ kullanarak işlediler ve yayınladılar.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN