Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    GenelApple Vision Pro: Sanal gözlüğe Apple dokunuşu

    Apple Vision Pro: Sanal gözlüğe Apple dokunuşu

    Apple Vision Pro markanın uzun zamandır beklenen sanal gerçeklik gözlüğü olarak tarihteki yerini aldı. Peki bu kadar başarısız örnek varken Apple bu ürünle başarılı olabilir mi?

    Sanal gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik (VR ve AR) uzun bir süredir hayatımızda yer alan kavramlardan ikisi. Özellikle hayal gücümüzün sınırlarını zorladığımız noktalarda bu iki teknoloji bizlere yol gösteriyor. Aslında bu iki teknoloji gözümüze takılarak kullanılan gözlüklerle bilgisayar ya da farklı arayüzlerle etkileşim sağlamamıza yardımcı oluyor.

    İki kavramın birbirinden farkı ise VR (Virtual Reality) yani Sanal Gerçeklik ile gözlük şeklinde bir ekran takıyoruz ve bu gözlükte etrafı görmemiz pek mümkün olmuyor. AR (Augmented Reality) yani Artılmış (buna Karma da deniyor) Gerçeklik ise yine bir ekrana sahip fakat bu sefer dış dünyayı görebiliyoruz. Yani gerçek dünya ile sanal dünya birleştiriliyor.

    Günümüzde her iki örnekten çeşitli çözümleri bulmak mümkün: Mesela Facebook’un büyük umutlarla satın aldığı ama pek bir ilerleme kaydedemediği Oculus firmasının ürünleri VR kategorisine giriyor. Microsoft tarafından geliştirilen HoloLens ise AR kategorisinde bir ürün.

    Apple Vision Pro: Sanal gözlüğe Apple dokunuşu

    Gelelim Apple’ın çözümüne: Apple’ın Vision Pro gözlüğü de AR kategorisinde bir çözüm. Yani dış dünyayı da bu gözlükle görmeniz mümkün. Gözlüğün üzerinde pul büyüklüğünde 23 MP çözünürlüklü iki adet OLED ekran bulunuyor. Apple’ın M2 işlemcisini kullanan gözlük bilgisayar kullanımından film izlemeye kadar birçok alanda kullanılacak. Hazırlanan tanıtım videolarında gözlüğün ne kadar kabiliyetli olduğu da gösteriliyor.

    Apple Vision Pro henüz geliştirme aşamasında olan bir gözlük ve önümüzdeki yıldan itibaren 3499 dolar fiyat etiketi ile satılmaya başlanacak. Bu arada gözlüğün ilk etapta geliştiriciler için kullanılabileceğini belirteyim. Yıllar önce Google da Google Glass adını verdiği çok daha basit bir ürünle benzer bir maceraya atılmıştı. O ürün de sadece geliştiriciler için kullanıma sunuldu ve hiçbir zaman nihai tüketiciye satılan bir gözlük olmadı, olamadı.

    Apple Vision Pro

    Ben kişisel olarak Apple’ın da benzer bir akibete uğrayacağını düşünüyorum. Hazırlanan havalı videolar, ‘şunu yapacağız, bunu yapacağız’ açıklamaları gerçeği yansıtmıyor. Sebeplerine gelecek olursam:

    • Öncelikle bu tarz gözlüklerin kullanımı çok konforlu değil. Uzun süre gözününüz 2-3 cm mesafesinde bir ekrana bakmak çok eğlenceli değil. Mevcut cihazlarda bazı kullanıcılar için baş dönmesi ve mide bulantısı sorunları bile oluşturuyor. Yani teorik olarak fikir güzel ama pratikte bazı sıkıntılar var.
    • Bu tarz ürünlerin içerik desteği ile gelmesi gerekiyor. Bu alanda ne yazık ki çok fazla içerik yok (Oculus gibi modellerin başarısız olmasının en önemli sebebi de bu). Olanlarsa henüz herkesi mutlu edecek seviyede değil. Elbette bu içeriklerin sayısını 2024 yılında daha net göreceğiz. Yine de ben bu içerik konusundan pek umutlu değilim.
    • Bu tarz cihazların üretilmesi zor ve sofistike teknolojiler yüzünden pahalı. Halen satışta olan bu gözlüklerin uygun fiyatlı olduğunu söylemek zor. Ayrıca beraberlerinde güçlü donanım ihtiyaçları da var. Bu da yaygınlaşmalarını engelliyor.

    Apple dünyanın en büyük teknoloji şirketlerinden biri olduğu için Vision Pro çok konuşulacak ve önümüzdeki birkaç yıl kamuoyunu meşgul edecek bir ürün olacaktır. Günün sonunda bu cihazın büyük kitleleri harekete geçirecek ve geleceğe damgasını vuracak bir ürün olabileceğini düşünmüyorum. Belki küçük bir ihtimal farklı cihazların doğmasına yol açabilir.

    Bu yazı bir kenarda dursun. Birkaç yıl sonra tekrar okursunuz.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN