Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürMetaverse oyun dünyasını nasıl etkileyecek?

    Metaverse oyun dünyasını nasıl etkileyecek?

    Metaverse, dünyanın her yerinden oyuncuların bir araya gelmesini kolaylaştıran sanal bir evren.  Oyun endüstrisindeki son gelişmeler Metaverse oyunlarını da beraberinde getirdi. Oyuncular, bir sonraki seviye oyun deneyimini yaşamak için Metaverse evrenine geçiş yapıyorlar. Oyun geliştirici firmalar ise Metaverse oyunlarını sürükleyici hale getirmek için blockchain, yapay zeka, AR-VR teknolojileri ile 3D görselleştirme gibi yeni teknolojileri kullanıyorlar. Bu hafta IWPA Game Kurucu Ortağı Bora Acar ile Metaverse’ün oyun dünyasına ne gibi yenilikler getireceğini ve hayatımızı nasıl değiştireceğini konuştuk.

    IWPA Game Kurucu Ortağı Bora Acar
    IWPA Game Kurucu Ortağı Bora Acar

    Metaverse ile birlikte sosyal ortam da dijitalleşiyor. Metaverse hayatımızda neleri değiştirecek?

    Metaverse aslında neredeyse 30 yıllık geçmişe sahip bir kavram olsa da son bir yılda özellikle Facebook’un şirket adını Meta olarak değiştirmesiyle birlikte yediden yetmişe herkesin gündemine oturdu. Öyle ki Twentify’ın yaptığı Türkiye odaklı Metaverse Araştırması 2022 raporuna göre toplumun yüzde 63’ü gibi yüksek bir oranı “Emin değilim ama bir fikrim var” şeklinde yanıt vermiş. Henüz tam anlamıyla hayatımızda olmayan bir kavram için bu gerçekten de çok yüksek bir oran. Gartner’a göre 2026 yılında insanların yüzde 25’i çalışmak, alışveriş yapmak, eğitim almak, sosyalleşmek ve/veya eğlenmek için en az 1 saatlerini metaverse’te geçirecekler.

    Metaverse ile yaratılabilecek yeni dünyalarda yapılabileceklerin sınırını ancak insanlığın hayal gücü belirleyecek. Şu anda teknolojik alt yapının ve araçların elverdiği ölçüde metaverse’ün ilk bebek adımlarını attığına hep beraber şahit oluyoruz. Elbette ki metaverse teknolojik tabanlı bir gelecek inşası niteliğinde olduğundan blokzincir ve Web 3.0 internetteki gelişmelerden bağımsız düşünülemez. Tüm bu teknolojik gelişmelerle birlikte yeni bir çağ açılıyor önümüzde. Artık dijitalle gerçekliğin sınırlarının yavaş yavaş belirsizleştiği, gerçeklikle akışkan bir şekilde iç içe geçmiş merkeziyetsiz, dijital bir deneyim dünyası bizi karşılayacak. İnsanların dijital dünyadaki varlığının en az gerçek dünyadaki kadar derin olacağı, sosyalleşeceği, para kazanabileceği, hizmet satın alabileceği hatta fiziksel dünyada yapamadığı yeni deneyimleri edinebileceği bir noktaya evrilecek şüphesiz.

    Metaverse oyun dünyası
    Metaverse oyun dünyası

    Metaverse’ün bilmemiz gereken en önemli özellikleri nelerdir?

    Metaverse’ün karşımıza bugünün imkanlarıyla sunulmuş şu anda ulaşabildiğimiz projelerin çok ötesinde bir kavram. Bugün tohumları atılan ve sonsuz farklı çeşitte meyve verme potansiyeli olan çok uzun süreli bir hasat sürecinin başındayız. Metaverse’ü ne sadece konserlerin olduğu bir platform ne de arazilerin satıldığı bir ortam diye basite indirgeyebiliriz. metaverse hayatın tüm bileşenlerini içerme potansiyeli olan, Web 3.0 ve blokzincir teknolojileri sayesinde bize neredeyse eksiksiz bir evren sunmayı vadediyor. Birbirleriyle bağlantılı/geçiş imkanı olan çoklu birçok evrenin eğlenmek, alışveriş yapmak, çalışmak, spor yapmak kısacası dijital varlıklarımızın yaşamını sürdürmek için bugünkü örnekleri VR ve AR kulaklıkları/gözlükleri, akıllı cihazlar, gelecekte ise etkileşimli akıllı tulumlar, dijital kontakt lensler, haptik eldivenler gibi teknolojik donanımlarla erişilebilmesi diye özetleyebiliriz. Şu anda sakince ama yakından ve mümkün olduğu kadar deneyerek, deneyimleyerek Metaverse’e adım atmak en doğrusu.

    Metaverse ve oyun dünyası

    Metaverse dijital oyunların geleceğine nasıl katkı sağlıyor, oyun dünyasında neleri değiştirecek?

    Oyun sektörü giderek tüm eğlence sektörünü içerisine alan bir şekilde büyüyor. KPMG’nin paylaştığı verilere göre dünya genelinde yaklaşık olarak 3 milyar oyun kullanıcısı bulunuyor, bu müzik ve film endüstrilerinin toplamından daha büyük bir hacme sahip olması anlamına geliyor.

    Accenture raporuna göre oyun endüstrisi 2021 yılında 200 milyar dolar doğrudan, 100 milyar dolar ise dolaylı olarak toplamda 300 milyar dolarlık bir hacmi temsil etmekte.  

    Özellikle son dönemde oyun platformlarında sıkça müzik, film alışveriş gibi etkinliklerin yapılmasına yönelik örnekler görüyoruz. Milyonlarca kişiye ulaşan konserler, moda haftaları, özel film gösterimleri gibi çok büyük iş birlikleri sahne alıyor. Her türlü teknolojik gelişmeyi cesurca deneyen ve organik bir şekilde bünyesine alan oyun sektörü bildiğiniz gibi blokzincir tabanlı birçok gelişmenin de filizlerinin atılmasını sağladı. Ayrıca NFT’ler de oyunlar vasıtasıyla doğru kullanım yerlerini bulma yolunda ilerliyor.

    Bu noktada aklımıza şu soru geliyor; metaverse mü oyun dünyasına katkı sağlayacak, yoksa oyun dünyasındaki gelişmeler metaverse’ün yaratılmasındaki en önemli enstrümanlardan birisi mi olacak?

    Markalar için metaverse
    Markalar için metaverse

    Metaverse ve oyun dünyasında marka ve tüketici ilişkisine nasıl bakıyorsunuz?

    Web 2.0’dan Web 3.0’a geçiş, yalnızca markaların işleyiş biçimini değil, aynı zamanda tüketicilerin yaşama, çalışma ve eğlenceyi deneyimleme biçimini de etkileyecek, hatta etkilemeye başladı bile. Yepyeni bir teknolojik ve kültürel devrimin başlangıcında olduğumuz bu dönemde, bu yeni ekosistemi oluşturacak tüm paydaşların doğru oranda katkı sağlaması çok önemli. Oyuncuların sadece reklam tükettiği bir yapıdan ziyade karşılıklı faydanın sağlanacağı yöntemler sunmak kritik öneme sahip.

    Şu anda oyun dünyası tüketicilerin eğlenirken, aynı zamanda farklı ihtiyaçlarını aynı platformdan karşılamaları noktasında çok çeşitli imkanlar sunmak üzere çok öncü adımlar atmaya başladı. Markalar tarafında ise özellikle simüle edilmiş 3D dünyaların evrimi büyük bir fırsat sunuyor. Fiziksel alanlardan sanal dünyalara geçiş, markalara diğer reklamcılık biçimleri aracılığıyla hem yaklaşması hem de para kazanması daha zor olan oldukça yoğun bir kullanıcı kitlesine ulaşmak için yeni bir fırsat sunuyor. 2026 yılında pazarlama bütçelerinin yüzde 95’inin oyun içi reklamlara harcanacağı öngörüsü bu anlamda oyunların ne kadar kritik bir noktada olduğunu gösteriyor.

    Metaverse ile birlikte şu anda bilinenin ve deneyimlenebilenin çok ötesinde “meta-pazarlama” kavramı da gündemimize gelecek, teknolojik altyapı ile birçok fırsat hem markaların hem de oyun geliştiricilerin önüne serilecek. Bu imkanlar doğru değerlendirildiğinde markalar ve oyuncular arasında derinlikli bir bağ kurmayı sağlamanın çok da hayal olmadığını söyleyebilirim. Oyuncular markaların kimliklerini tanıma, hikayelerine dahil olma, ürünlerini/hizmetlerini metaverse’te deneyimleme ve tüm bunların neticesinde fiziksel bağlantı kurma fırsatı yakalayabilecekler. Örneğin biz de oyunumuzu tasarlarken bugünün teknolojik imkanlarını sonuna kadar kullanıp öncelikle komünitemiz ve iş ortağımız markalar ile doğru senaryoları yaratmak, herkes için ilgi çekici ve kazançlı kurgular oluşturmak için hem ekibimiz hem de danışmanlarımızla çok sıkı şekilde çalışıyoruz.

    Metaverse ve kripto paralar 

    Son yıllarda oyunlarda oyna-kazan mantığı daha fazla öne çıkıyor. Oyun dünyası yeni kripto paraların çıkmasını tetikler mi?

    Araştırmalar oyun token’larının trend olmaya devam edeceğini gösteriyor. GameFi herkes için yeni kapılar açıyor ve blokzincir ekonomisinin de lokomotifi konumunda diyebiliriz. Bu alana yapılan yatırım rakamları da oldukça ilgi çekici. 2021 yılında blokzincir oyun sektörüne yatırılan toplam fon miktarı sadece 4 milyar dolarken bu rakam 2022’nin ilk çeyreğinde 2,5 milyar dolar oldu. İlk çeyrekteki hız devam ederse elde edilen bu rakamın 2022 yılının sonuna kadar 10 milyar dolara kadar yükselebileceği düşünülüyor.

    Oyun tokenları oyunların kendi yönetişim ve ekonomi modellerini kurmalarında yardımcı oluyor, ayrıca oyun dinamiklerini oturtmak yönünde de son derece yenilikçi seçenekler sağlıyor. IWPA olarak biz sürdürülebilir ekonomik modellerin kurulmasının önemli olduğunu düşünüyoruz. Çok fazla proje ve beraberinde kripto varlık var piyasada fakat bunların içinden uzun vadeli olarak iyi düşünülmüş projelerin ayakta kalacağını düşünüyoruz. Rekabet ortamının, güçlü global projelerin varlığının önemli ve besleyici olduğu görüşündeyiz.

     

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN