Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürSosyal medyada müzik telifi sorunu

    Sosyal medyada müzik telifi sorunu

    Günümüzde sosyal medya, hayatımızın önemli bir parçası haline geldi. Milyonlarca insan her gün çeşitli platformlarda paylaşımlar yapıyor ve birçok kişi de bu paylaşımlarla para kazanıyor. Bununla birlikte, bu paylaşımlarda telif haklarına uyulması gerektiği konusu sık sık göz ardı ediliyor. Müzik de sosyal medya paylaşımlarında sıkça kullanılan bir öğe haline geldi. Birçok influencer, videolarında ve gönderilerinde müzik kullanarak takipçileriyle etkileşim kurmaya çalışıyor. Ancak, çoğu kişi bu müzikleri kullanırken telif hakkı ihlali yaptığının farkında değil. Bu hafta Marka Radyo CEO’su Fatih Taha ile sosyal medyada müzik telifi sorunu ve, işletmeler için yasal ve telifsiz müzik kullanımının yasal önemini konuştuk.

    Sosyal medyada lisanssız müzik kullanırsanız ne olur?

    Fatih TahaHer gün sosyal medyada milyonlarca içerik paylaşıyoruz. Bazılarımız bu işi influencer olarak yapıyor ve bu işten önemli ölçüde gelir elde ediyor. Instagram, Facebook, YouTube, TikTok gibi birçok platformda paylaştığımız videolarda ve gönderilerde müzik kullanmayı da ihmal etmiyoruz. Çünkü müzik, evrensel bir dil ve duygularımızı daha iyi ifade etmemize yardımcı oluyor. Ancak, paylaşımlarımızda önemli bir noktayı unutuyoruz: Telif hakları!…

    Telif hakkı, bir eserin yaratıcısının o eseri kullanma, çoğaltma ve dağıtma hakkıdır. Müzik de bir eserdir ve müzik eserlerinin telif haklarına saygı göstermek gerekir. Müzik kullanırken, kullanılan müziğin telif hakkının sahibinden izin almak gerekiyor. Örneğin YouTube, yakın zamanda izinsiz müzik kullanımının ciddi bir suç olduğunu ve bu kurala uyulmadığı takdirde telif hakkı yasasının uygulanacağını açıkladı. Bazı kullanıcılar, kuralları bilmemeleri veya yanlışlıkla kayıt yaparken yakındaki bir mağazadan çalan bir şarkı nedeniyle izinsiz müzik kullanıyorlar. Ancak bu durum telif hakkı ihlali olarak kabul ediliyor ve YouTube’un kendini korumak için yapabileceği tek şey, yasalara uymak! 

    Örneğin, sahibi olmadığınız bir şarkının bulunduğu bir video yüklediğinizde, YouTube en iyi ihtimalle videoyu yayından kaldırır. Bu da potansiyel reklam gelirinizi kaybetmenize neden olabilir. Ayrıca YouTube, telif hakkı yasası hakkında bir çevrimiçi kurs almanız gerektiği konusunda bir uyarı gönderir. Ancak, YouTube’un bu konuda üç kez uyardıktan sonra kanalınızı kapatabileceğini ve platformdan ömür boyu yasaklayabileceğini unutmayın. Dahası, şarkının telif hakkı sahibi, sizi mahkemeye verme kararı alabilir ve bu durumda binlerce dolar ödemek zorunda kalabilirsiniz. Aynı şekilde Twitch platformunda da 3 kez üst üste telif ihlali gerçekleştirirseniz hesabınız kapatılıyor. 

    Telif haklarının ihlali, sosyal medya hesaplarının kapatılmasının yanı sıra hukuki yaptırımlara maruz kalınmasına da neden olabilir. Bu nedenle, paylaşımlarında müzik kullanmak isteyenlerin, telif haklarına uygun müzikleri tercih etmeleri veya müziklerin telif hakları sahiplerinden izin almaları önemlidir.

     

    youtube müzik telif hakkı
    youtube müzik telif hakkı

     

    YouTube’da yasal müzik nasıl kullanabiliriz?

    YouTube, Creator Music adlı yeni bir pazaryerinin Amerika’daki tüm YouTube Partner Program katılımcılarına açıldığını duyurdu. Geçtiğimiz Eylül ayında duyurulan çevrimiçi hizmet, yaratıcıların gözden geçirebileceği, arayabileceği ve satın alabileceği birçok şarkı kataloğu sunuyor. Şarkı haklarına ilişkin terimler açık bir şekilde belirtiliyor, böylece yaratıcılar maliyetleri anlayabiliyor. Lisans satın almanın yanı sıra, yaratıcılar, hem yaratıcılar hem de hak sahipleri müzik kullanımından para kazanabilecekleri gelir paylaşımı seçenekleri sunan parçaları da seçebilirler.

    Şirket geçen yıl açıkladığı gibi, müzik telif hakkı konusu içerik üreticiler için uzun süredir bir problem oluşturuyor. Bugün bir şarkı kullanmak isteyen bir yaratıcı, sahip olmadığı bir şarkı kullanırsa, reklam gelirinin tamamını müzik lisans sahibine vermek zorunda kalıyor. Bu nedenle, ticari müzik, YouTube videolarında sıkça kullanılmıyor, bu da yaratıcıları, hayranlarını, sanatçıları ve şarkı yazarlarını etkiliyor.

    YouTube Creator Music ile popüler müzikleri lisanslama sürecini basitleştirmek amaçlanıyor. İçerik üreticiler, çevrimiçi bir kontrol paneli aracılığıyla aradıkları şarkıları arayabilir veya koleksiyonlara, türlere veya ruh haline göre göz atabilir, ardından ilgili lisanslama maliyetlerini görebilirler. Ayrıca, video içerik üreticileri projeleri için belirledikleri bir bütçeye göre şarkıları arayabilirler. İstediğiniz şarkıyı bulduğunuzda lisans satın almayı veya paylaşım anlaşmasına katılmayı seçebilirler. İlk seçenekte, yaratıcılar şarkıyı hemen indirip videolarına ekleyebilirler. Müziğin kullanımı için peşin maliyet ödemek istemeyenler paylaşım seçeneğini seçebilirler.

    Bu tür bir pazar yeri, üretimlerine ilişkin maliyetleri daha hassas bir şekilde kontrol etmek isteyen büyük yaratıcılara ve geçmişte ticari müziği videolarında kullanamayan küçük yaratıcılara fayda sağlayabilir. Bu yeni hizmetin, YouTube’un mevcut ücretsiz şarkı koleksiyonu olan Audio Library‘yi etkilemediğini de özellikle vurgulamak isterim. Creator Music’te şarkı araması yaparken fiyat filtresini “0 $” olarak ayarlayarak Audio Library’den de ücretsiz şarkıları listeleyebilirsiniz.

    Ücretsiz telifsiz müzik siteleri
    Ücretsiz telifsiz müzik siteleri

     

    Kafe ve restoranlarda Spotify’dan müzik çalmak yasal mı? 

    Ülkemizde açık alanda veya kafe ve restoranlarda yasal müzik yayını yapmak için gerekli kanuni düzenlemeler mevcut. Bu düzenlemeler, müzik yayını yapan işletmelerin müzik haklarına uygun davranmasını ve hak sahiplerinin adil şekilde tazmin edilmesini sağlamayı amaçlıyor. Teknolojinin gelişmesi ile birlikte işletmeler de Spotify gibi ülkemizde sadece kişisel kullanım için lisanslanan uygulamaları kullanarak, işletmelerinde farkında olmadan yasal olmayan müzik yayını yapabiliyorlar. Açıkçası bu konuda bir farkındalık oluşmadığı için satın alınan premium üyeliklerin kurumsal olarak da kullanılabileceği düşünülüyor. Aslında Spotify’ın işletmeler için müzik yayını yapılabilen bir platformu mevcut ancak bu hizmetten halka açık alanlarda yasal bir biçimde  faydalanabilmek için öncelikle  müzik meslek birlikleri (MÜ-YAP, MESAM, MSG, MÜYOR-BİR, MÜZİKBİR v.b.) ile ayrıca lisans sözleşmesi yapılması gerekmektedir. Spotify, ülkemizde sadece kişisel kullanım için lisanslanmıştır ve halka açık yerlerde müzik yayını için   için ayrıca bir lisans gerekiyor. 

    Bizler Marka Radyo olarak, işletmelere yasal ve telifsiz müzik yayını hizmeti vermek suretiyle müşterilerimize yasal müzik çözümünü hemen sağlayabiliyoruz . Doğrudan lisanslı müzik kütüphanelerimizde 20.000’den fazla sanatçı ve 200.000’den fazla şarkı yer alıyor ve işletmelere özel hazırlanan play listlerle müzik yayınlarını tamamen yasal olarak gerçekleştiriyoruz.

    Müşterilerimize sunmakta olduğumuz temel çözüm hizmetlerimiz, işletmelerin ihtiyaçlarına uygun şekilde cross-platform uygulamalarımız ve lokasyon bazlı özelleştirilebilen kesintisiz yayınlarımızı içeriyor. Bu hizmetler, profesyonel müzik direktörlüğü, profesyonel seslendirme, yayın planlama ve yönetimi, prodüksiyon hizmetleriyle birlikte, tek bir paket halinde sunuluyor. Amacımız, güçlü bir iletişim kanalı olarak müzik yayınları sunmak ve aynı zamanda müşterilerimize keyifli bir müşteri deneyimi yaşatmaktır. Bu amaç doğrultusunda, yasal müzik yayınlarını işletmelerin ihtiyaçlarına göre özelleştirerek, cross-platform uygulamalarımız aracılığıyla müşterilerimizin hedef kitleleriyle etkileşimini artırmayı hedefliyoruz. Ayrıca, profesyonel müzik direktörlüğü, seslendirme, yayın planlama ve yönetimi, prodüksiyon hizmetleriyle birlikte sunarak, müşterilerimizin müzik yayınlarını en iyi şekilde yönetmelerine yardımcı oluyoruz.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN