Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Ana Sayfa Blog Sayfa 1539

    Apple HomePod için biraz daha beklememiz gerekecek

    Apple HomePod, geçtiğimiz Haziran ayında WWDC konferasında resmi olarak duyurulmuştu. Şirketim Amazon Alexa ve diğer benzer sesli asistanlı hoparlörlerine rakip olarak duyurduğu ürün, Siri desteği ve gelişmiş ses sistemiyle dikkat çekiyordu.

    Bugün itibarıyla Apple HomePod için bir açıklama yayınlayan şirket, ürünün resmi çıkışının 2018 başına ertelendiğini duyurdu.

    Apple HomePod ertelendi!

    Yapılan açıklamada “Apple’ın çığır açan kablosuz hoparlörü HomePod’u insanların deneyimlemesi için sabırsızlanıyoruz. Ancak ürünün kullanıcılara sunulması için biraz daha zamana ihtiyacımız var. ABD, İngiltere ve Avustralya için ürünü 2018 başında sunacağız” sözlerine yer verildi.

    Apple HomePod

    Büyük ihtimalle bu gecikmenin ana sebebi var olan Siri’nin HomePod için biraz daha özelleştirilmeye ihtiyaç duyulması. Çünkü tamamen Siri üzerinden kontrol edilen cihaz için sesli asistan kilit özellik sunuyor. Yüksek ihtimalle çıkışını yaptığında ülkemiz için sunulmayacak cihaz, daha sonraları ise Türkçe Siri’yle birlikte ülkemiz için de kullanılabilir olacak.

    iOS 11’de Batarya Kullanım Süresini Uzatma Yöntemleri

          Akıllı telefon kullanıcılarının en önemli sorunlarının başında, kuşkusuz batarya kullanım süresi geliyor. Özellikle oyun ve sosyal medya, batarya kullanım süresini olumsuz yönde etkiliyor. Sabah doldurulan bataryalar, standart işler yapılıyor olsa bile maalesef akşamı zor ediyor. Bu durum, gün içinde ikinci veya daha fazla şarj etme ihtiyacını da beraberinde getiriyor.

          Bu haftaki yazımda, iPhone kullanıcılarının en güncel işletim sistemi olan iOS 11.X versiyonunda, yapılacak küçük değişiklikler ile batarya kullanım süresinin nasıl uzaltılabileceğinden bahsedeceğim.

    “Uyandırmak İçin Kaldır” servisini kapatmak

          Akıllı telefon kullanıcılarının çoğu, telefonlarını kullanmak istemese bile, telefonu eline alıp ekranına bakma gibi bir alışkanlığa sahipler. iPhone’a iOS 11.X yüklendiğinde, telefon ele alındığı an ekranın açılması özelliği açık olarak geliyor. iPhone’da bu özelliğe “Uyandırmak için kaldır” adı veriliyor. Bu özellik fazladan güç kullanılmasına sebep olabiliyor. Bu özellik kapatılarak, güç tasarrufu sağlanabiliyor. Bu özelliğe  ” Ayarlar > Ekran ve Parlaklık > Uyandırmak için Kaldır” adımları izlenerek ulaşılabiliyor. iOS 11’in kurulumunda açık olarak gelen bu özellik, istenirse kapatılabiliyor.

    “Önemli Konumları” kapatmak

          iOS 11’in derinlerdeki ayarlarından birisi de “Önemli Konumlar” servisi. Bu servis sayesinde, gezilen yerler ile alakalı konum, resim ve takvim servislerinden bilgi alınıp, fotoğraflarda ayrıntılı bilgi sağlanıyor. Gezilen yerlerde çekilen fotoğraflara daha sonra bakılırken yer ve takvim gibi ayrıntılı bilgiler de ekleniyor.  Önemli Konumlar servisi, geri planda birden fazla servisin çalışmasını sağladığı için, güç kullanımını da olumsuz yönde etkileyebiliyor. Bu servisin kapalı kalması, güç kullanımını da olumlu yönde etkileyecektir.

    Konum servisini kapatmak veya sınırlandırmak

          iOS 11 kullanıcıları, konum servisini kapatarak veya sadece ihtiyacı olan servislerin bu servisi kullanmasına izin vererek, bataryadan daha fazla güç tüketimine engel olabilirler.  iPhone 5S’den itibaren kullanılan bütün modellere uygun olarak geliştirilen iOS 11.X’deki çoğu uygulama, kurulum esnasında kullanıcıdan konum kullanımı için izin ister. Farkında olmadan açılabilen bu servisler, gerekirse sonradan da ” Ayarlar > Gizlilik > Konum Servisi ” adımları takip edilerek değiştirilebilir. Eğer konum servisi açık ise, ihtiyacı olan uygulamaların sadece açık iken bu servisi kullanmasına izin vermek, güç tüketiminden tasarruf sağlayacaktır.

    Mail kontrol sıklığını değiştirmek

          Dijital dünyanın vazgeçilmezlerinden olan e-posta, akıllı telefon kullanıcılarının da belkide telefon almalarına sebep olabilecek bir nitelik taşıyor. iOS platformunu kullanan telefonlarda, e-posta uygulamalarının hesabı ne sıklıkta kontrol edeceğini ayarlamak mümkün. Ne kadar sıklıkla hesap kontrolü yapılırsa, bataryadan güç tüketimi de o derece fazla olmakta. iPhone’da maillerin hangi sıklıkla kontrol edileceği ” Ayarlar > Hesaplar ve Parolalar > Yeni Veri Al” adımları ile ulaşılan ekrandan değiştirilebilir.

    Hangi Uygulama ne Kadar Güç Tüketmiş?

          iPhone’da hangi uygulamanın ne kadar güç tüketimi yaptığını görmek için ” Ayarlar > Pil ” adımlarını takip edilir. Bu ekran, aynı zamanda uygulama kullanım alışkanlığının da bir göstergesidir. Bu ekranda, fazla kullanmadığınız fakat geri planda çalışarak batarya kullanımına olumsuz etki yapan uygulamaları da görebilir, duruma göre de telefondan kaldırabilirsiniz.

    Arka planda uygulama yenile’yi devre dışı bırakmak

          iOS 11.X’de ” Ayarlar > Genel > Arka Planda Uygulama Yenile” adımları takip edilerek, öncelikle arka planda uygulama yenileme servisinin çalışıp çalışmadığı kontrol edilebilir. Bu servis açık ise, gelen listede hangi uygulamaların bu servisi kullandığı görülebilir. Eğer çok gerekli değil ise, bu servisi kapatmak veya sadece istediğiniz uygulamaların Wi-Fi üzerinden yenileme yapmasını sağlamak, batarya kullanımını azaltıcı yönde etki edecektir.

    Gereksiz Bağlantıları Devre Dışı Bırakmak

          iOS 11 ile kontrol paneli de oldukça renklendi. Özellikle bağlantıların olduğu kısımda, hangi bağlantı servisinin açık olduğu görülebiliyor. Bu servislerin ihtiyaca göre açılması ve kullanılmayan bağlantı servislerinin kapatılması, bataryadan güç tüketimini de olumlu yönde etkileyecektir. Örneğin, Wi-Fi olmayan bir ortamda, bu servisin kapalı tutulması, telefonun Wi-Fi bağlantısını aramasına engel olacağından, gereksiz batarya kullanımını da önlenmiş olacaktır.

    Diğer makalelerimi bir arada görmek isterseniz bu linki takip edebilirsiniz.  ios 11’de batarya kullanım süresi nasıl uzatılır?

    2017’nin milyon dolarlık ICO’ları

    Son dönemlerde bitcoin ve ethereum gibi kripto paraların yaygınlaşması ve nihayetinde blockchain konusunun hak ettiği şekilde etraflıca konuşulmaya başlamsıyla birlikte ortaya çıkan ve hayatımıza dahil bir diğer havalı konu ICO meselesi. ICO yani Initial Coin Offering bir çeşit kitle fonlama aslında. ICO kelimesi genelde IPO (Initial Public Offering-Halka Arz)ile karıştırılıyor, bunu belirtmekte fayda var. ICO’yu basitçe blockchain ve kripto para teknolojilerini içeren yeni projelerin bitcoin ve ether karşılığında temel kripto paralarını sattığı para toplama mekanizması olarak tanımlayabiliriz. Bu mekanizmanın çalışma prensibi ise son derece basit aslında. Elinizde yatırım kovaladığınız bir projeniz mi var, önce bitcointalk gibi bu işlerin konuşulduğu forumlarda duyuruyorsunuz. Tabii fonlama için bir hedef, tutar belirlemelisiniz. Yatırım yapmak isteyenler ilgili siteye girip, Bitcoin, Ethereum gibi farklı para birimleriyle token satın alıyorlar.Fonlama sona erdiğinde yatırımcı anlaşmasına göre ödeme alıyor, proje tamamlandığında ise ilgili alım satım pazarlarında vitrindeki yerini alıyor. Öte yandan son dönemin bitcoin ile birlikte en popüler kripto paralarından Ethereum’un aslında bir ICO projesi olduğunu ve uzmanlarca en başarılı ICO işi olarak belirtildiğinin altını çizelim. Günümüzde ICO ile hayata geçen onlarca başarılı proje var. Kripto para girişimleri için fon oluşturmanın en iyi yolu ICO odaklı her proje minimum hedefine ulaşmasa dahi pek çoğunun fon çekmede sorun yaşamadığını ortaya çıkan işler üzerinden anlayabiliyoruz. 2017 yılı içerisinde ise son derece iyi tutarlarda fonlar toplayan pek çok başarılı ICO projesi oldu. Bu yazımda 2017’nin milyon dolarlık ICO projelerini bir araya getirdim.

    Monetha
    Monetha projesi çok kısa bir süre önce ortaya çıkmış olsa da topladığı para ile pek çok kişiyi şaşırtmış bir proje. Ethereum ve blockchain ile desteklenen Monetha’nın amacı tüm sektörlerden firmalara güvenilir ticari çözümler sunmak. Son duruma göre 36,6 milyon dolarlık bir fonlamaya ulaşan projeden beklentiler oldukça yüksek.
    Aeternity
    Akıllı kontrat teknolojisini kitlelere yaymak hayal ettiğiniz kadar kolay olmayabilir. Aeternity’nin amacı da tam olarak akıllı kontrat teknolojisini gerçek zamanlı veri ile eşleştirmek. Son derece iddialı bir amacı olan projenin başarılı olup olmayacağını zaman gösterecek. Ancak ICO’da toplanan 39,96 milyon dolar gibi hatırı sayılır bir para var. Bu da projenin aslında son derece umut verici olduğunu bize gösteriyor.
    Sonm
    Sonm’un amacı aslında ICO pazarındaki pek çok proje ile benzerlik gösteriyor. Hash tabanlı geleneksel kripto para madenciliğini iyileştirmek isteyen projenin bu bağlamda çok fazla rakibi var. Proje için ICO’da şu ana kadar toplanan para 42 milyon dolar. Projenin yüksek potansiyeline göre bu tutar düşük bile sayılabilir.
    MobileGo
    2017’nin en etkileyici işlerinen biri MobilGo. Kripto para ve mobil oyunu bir araya getiren proje başarısını topladığı fon ile de kanıtlamış durumda. MobilGo için ilk etapta toplanan para 53 milyon dolar civarında idi. Bu rakam projenin potansiyeline dair bize fikir de veriyor.
    Tenx
    Visa kartıyla bitcoin, ether ve diğer kripto paraları nakite çeviren Singapur merkezli Tenx 2017 yılında başlayan ve büyük bir etki yaratmayı amaçlayan ICO projelerinden biri. 64 milyon dolara ulaşan projeye gösterilen ilgi son derece fazla. Ancak bazı projelerde toplanan para ne yazık ki başarı garantisi vermiyor. Onu da belirtelim.
    Status
    Başlangıçta yatırım yapan kişi sayısının yeterli seviyeye ulaşmaması nedeniyle başarısız olarak algılanan Status projesi aslında pazarda konuşulduğu kadar başarısız sayılmaz. Status basitçe Ethereum üzerinde çalışan merkezi olmayan uygulamalarla etkileşim kurmanızı sağlayan açık kaynak bir mobil mesajlaşma ve arama motoru platformu aslında. Projenin kısa süre içerisinde gerekli çalışmalar yapımasının ardından 90 milyon dolar fonlamaya ulaştığını belirtelim.
    Bancor
    uluslararası para transferlerinde 3. kişi ve kurumları devre dışı bırakacak, bütün kripto paraların Bancor’a ait “Smart Token”ler ile takas edilebileceği bir protokol olan Bancor son dönemde Silikon Vadisi’nin en fazla ilgisini çeken ICO projelerinden biri oldu. Proje Tim Draper’ın işe dahil olmasıyla başlangıçta çok ilgi gördü. Bu sayede 153 milyon dolara ulaşan Bancor’ın elde ettiği bu ciddi meblağ ile ne yapacağı ise merak konusu.
    EOS
    Geçtiğimiz yaz ortaya çıkan ve birçok yatırımcının ilgisini üzerine toplayan EOS, Ethereum altyapısı ile sağladığı token satışları ile kısa sürede özellikle küçük yatırımcının yüzünü güldürmüştü. ICO boyunca 185 milyon dolara ulaşan EOS proje takımlarının sözünde durup duramayacağından kimse emin olmasa da toplanan paranın iyi bir bir şekilde kullanılması projeyle ilgili en önemli beklenti.
    Tezos
    Blockchain sistemini dijital bir kitle fonlamasına dönüştürmek oldukça ilgi çekici. Tezos projesi de bunun en güzel örneklerinden. Yaklaşık 232 milyon dolara ulasan proje kendi kendini düzenleyen dijital bir bağımsız topluluk yaratmak istiyor. Şu anda Silikon Vadi’sinin en gözde projelerinden olan Tezos Ethereum’un en önemli rakiplerinden biri.
    Filecoin
    Blockchain veri depolama network’ü olan Filecoin pek çok insanı şaşırtmayı başaran bir proje. Proje ilginç konseptine rağmen ICO boyunca 257 milyon dolar toplamayı başardı. Projenin merkezi olmayan dosya saklama ağının önemli uygulamaları var. Ayrıca kullanıcılar dosya saklamak icin Filecoin kazanıyorlar.

    Görsel kaynak: Cryptocompare.com

    Akıllı telefon aksesuar tavsiyeleri!

    0

    Teknoloji dünyasının en popüler ürün gamı olan akıllı telefonlar için hazırladığımız aksesuar liste videosu ile karşınızdayız. Akıllı telefon aksesuar listesinde farklı kullanım amaçlarına uygun 5 aksesuara yer verdik.

    Akıllı telefon aksesuar tavsiyeleri!

    Samsung Level U Bluetooth kulaklık

    Akıllı telefonlarda kullanabileceğiniz faydalı aksesuarlar listemizde Samsung Level U bluetooth kulaklığa yer verdik. Şık bir tasarıma sahip olan bluetooth kulaklık, hem müzik dinleyenlerin hem de telefonla sık görüşme yapanların ilgisini çekecektir.

    Akıllı telefon aksesuar

    10 saat kadar müzik dinleme ve 11 saate kadar konuşma süresi sunabilen Level U kulaklık şık ve pratik bir model arayanların ilgisini çekecektir. Samsung Level U kulaklığı bu linkten satın alabilirsiniz. Bu şık kulaklığın fiyatı ise 199 TL.

    SPIGEN Galaxy Note 8 Case Liquid Crystal

    Samsung Galaxy Note 8 için Spigen tarafından üretilen Liquid Crystal serisi 4 taraftan koruma sağlayan kılıf, telefonu hem koruma altına alıyor hem de Galaxy Note 8’in şık görüntüsünden ödün vermeden kullanmanızı sağlıyor. Şeffaf görüntüsü ve güçlü yapısı ile dikkat çeken bu kılıf 69.99 TL fiyat etiketine sahip.

    URBAN REVOLT Trust 21806 Air Vent Araç İçi Telefon Tutucu

    Sıklıkla otomobil kullananlar için araçlarında olmazsa olmaz aksesuarlardan biri de telefon tutuculardır. Listemizde yer alan Urban Revolt Trust 21806 model isimli araç tutucu, 6 inç boyuta kadar tüm telefonlar için uygun bir yapıya sahip. Döndürülebilen kafa yapısı sayesinde yatay ve dikey kullanıma da son derece müsait. Bu küçük ama işlevsel aksesuar ise sadece 39.99 TL

    SONY CP-AB300B 3 m Micro USB Data ve Şarj Kablosu

    Uzun ve kaliteli bir microUSB kablo, akıllı telefonu olan herkesin arayacağı bir aksesuardır ancak hem uzun hem de kaliteli bir kablo bulmak her zaman kolay olmayabilir. 3 metre uzunluğa sahip Sony CP-AB300B microUSB kablo hızlı şarj desteğine de sahip olması ile dikkat çekiyor. Bu kablo 29 TL fiyat ile satılıyor.

    JABRA Drive Bluetooth Araç Kiti

    Yoğun araç kullanımı ve telefon görüşmeleri yapanlar için, sürüş sırasında telefon kullanmak dikkat dağıtıcı ve riskli olabilir. Bu noktada ise araç içinde bir görüşme yardımcısı işinize kolaylaştıracaktır. Jabra Drive Bluetooth araç kiti, yüksek hoparlör ve mikrofon kalitesi ile araç içindeki konuşmalarınızı dikkat dağıtmadan gerçekleştirmenizi sağlayacak. 189 TL fiyata sahip olan bu aksesuar alacağınız en başarılı modellerden biri olabilir.

    Tesla, adeta elektrikli bir ‘Lamborghini’ tanıttı!

    Şimdiye kadar duyurulmuş en hızlı elektrikli otomobil olan Tesla Roadster ile tanışın.

    Asfaltı ağlattı deyimini bilirsiniz, spor otomobiller söz konusu olduğunda genellikle kaçınılmaz bir konudur. Bu noktada Bugatti, Ferrari, Lamborghini gibi ikonik markaların modellerinin akıllara geldiğine de şüphe yok, ancak Tesla bu durumu değiştirmeye karar vermişe benziyor.

    Şirket, bir tır modelinin de aralarında bulunduğu yeni araçlarını lanse ettiği etkinlik kapsamında spor ve aynı zamanda ‘elektrikli’ otomobili Tesla Roadster’ı tanıttı. Elon Musk’ın sunumuyla görücüye çıkarılan model, çarpıcı özellikler sunuyor…

    Elon Musk, Tesla Roadster‘ın detaylarını paylaşırken…

    0-100km arası hızlanmayı 1.9 saniyede gerçekleştirdiği kaydedilen Roadster’ın ulaşabileceği maksimum hız ise 400 km/s şeklinde. Tesla Roadster’ın Tesla Model S’in 0-100 km mesafeyi 2,5 saniyede alan spor versiyonu P100’ün pabucunu dama atma durumu kaçınılmaz gibi görünüyor.

    Ve çarpıcı bir diğer özellik olarak 200 kmW gücündeki bataryası, tam dolu haldeyken 1000 km mesafeye kadar menzilin katedilmesine izin veriyor. Günümüzde ulaşılan en uzun elektrikli otomobil menzillerinden biri. (Xanax)

    Ferrari’yi anımsattığı inkar edilemez, sportif detayları ile ön planda…

    Tasarımıyla son derece iddialı bir model sunan Tesla’nın şık ve dinamik spor aracının fiyat etiketi ise 250 bin dolar olacak.

    Son derece yüksek bir fiyat etiketiyle gelen Roadstar’ın, elektrikli otomobil sektörünün en üst noktası olduğunu belirtmemiz mümkün.

    Elon Musk’ın tırı ‘Tesla Semi’ tanıtıldı

    Geçtiğimiz günlerde Türkiye’yi ziyaret ederek temaslarda bulunan milyarder girişimci Elon Musk’ın şirketlerinden Tesla, bu kez de elektrikli ağır vasıtasını duyurdu. Tesla Semi adıyla lanse edilen tırın en çarpıcı özelliği, tek bir şarjla 800 km menzile sahip olması.

    Spor ve binek otomobillerinin yanı sıra ağır vasıta modelini de görücüye çıkaran Tesla, ilginç tasarımıyla da dikkat çekiyor. Şöförün ortada oturacağı, yanlarında ise birer ayrı yolcunun seyahat edebileceği modern iç dizaynının yanı sıra dış kısmında Tesla Model 3’ten izler bulunuyor.

    800 km menzili ile inanılmazın peşinde

    Tam dolu bataryası ile 800 km gibi rekor bir menzil sunmasının yanı sıra 30 dakikalık şarjla 400 km gidebileceği belirtiliyor. Her iki mesafenin de son derece iddialı olduğunun altını çizmek gerekli.

    Yarı-oto pilot sürüş özelliği de var

    Öte yandan Tesla Semi standart ve aerodinamik paketiyle olmak üzere iki versiyonla tanıtıldı. Ayrıca standart pakette bir de sürpriz var, yarı-oto pilot sürüş özelliği.

    Tırı önceden ayırmak mümkün ama…

    Tesla, 2019’da seri üretimine başlayacağını duyurduğu modeliyle ilgili bir ‘kitlesel fonlama’ adımı atmayı da ihmal etmedi, satışa sunulduğu anda otomobil tedarik sorunları ile gündeme gelen şirkete 5000 dolar ödeyen her müşteriye 2019’da bir adet Tesla Semi ‘ayırmayı’ teklif etti. Böylelikle söz konusu tarihe kadar önemli ölçüde gelir elde etmenin hedeflendiği dikkatlerden kaçmadı.

    YouTube bir kez daha tartışma yarattı

    Dünyanın en çok kullanılan video izleme platformlarndan YouTube, ilginç bir konuyla gündeme geldi. Kendisi de bir Google şirketi olmasına karşın, Google Chromebook reklamını spam olarak algıladı ve reklam bloke edildi. Reklamın yayınlanmama gerekçesi şöyle ifade edildi: “YouTube’un spam, sahtekarlık uygulamaları ve dolandırıcılık politikalarından birinin ihlali”

    Otomatik kontrol sistemine takılan Chromebook reklamı, YouTube’un algoritmasına takılırken, söz konusu durum içerik oluşturucuların sıklıkla karşısına neden yokken çıkan filtrelemeyi gündeme taşıdı.

    YouTube’ta içerik oluşturucuların, herhangi bir gereksinim olmasına karşın spam filtresine takılan reklamlar nedeniyle önemli ölçüde zarara uğradığı kaydediliyor. Diğer yandan gündem olan Chromebook reklamının, hatanın anlaşılmasının ardından yeniden yayınlanmaya başladığı belirtilirken, yüz binlerce içerik oluşturucunun bu tür bir durumda yapabileceği pek bir şey bulunmuyor. Bir reklam, spam olarak işaretlendiyse o şekilde kalarak yayınlanmıyor.

    YouTube’daki hangi araçlarla oluşturulduğu tam olarak bilinmeyen spam filtresi algoritmasının, kendi şirketi Google’ın ürettiği içeriği bile spam olarak algılaması trajikomik bir durum olarak nitelendirildi. Algoritmanın makine öğrenme teknoloji ile birlikte geliştirildiği biliniyor, ancak tartışmalara neden olan sistemin sonuçları tartışmalara daha uzun süre devam edeceğe benziyor.

    Kişisel verileriniz güvende mi?

    0

    Bilgi teknolojilerinin her geçen gün gelişmesiyle birlikte milyonlarca veri depolanıyor.  Bu veriler başta pazarlama şirketleri olmak üzere pek çok şirket tarafından hedef kitleye ulaşmak için kullanılıyor. Ancak iznimiz olmadan elde edilen verilerin kullanımı çoğu zaman mahremiyetimizi ihlal ediyor. Bu hafta Bilişim Hukuku Uzmanı Av. F. Ünsal Özmestik’le bir araya geldik ve Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hakkında konuştuk.

    Öncelikle “kişisel veri” kavramı ile başlayalım. Konuyu biraz açabilir misiniz? Hangi veriler “kişisel veri” olarak değerlendiriliyor? 

    Kişisel veri kavramı ile yakın süreçte tanışmamız sebebiyle önemine çok vakıf olmadığımızı düşünüyorum. Son yıllarda, belki de internet kullanımı, sosyal medya dijital pazarlama ve benzeri mecraların kullanımının artması ile birlikte kişisel veri ve önemi ile riskleri bireysel açıdan dikkatimizi çekmeye başladı. Bu kavramla birlikte hayata geçirilen kanun kapsamında kişisel veri kavramı kimliği belirli veya belirlenebilir gerçek kişiye ilişkin her türlü bilgi olarak tanımlanmıştır. Bir de Kanun’da özel nitelikli kişisel veri kavramı yer almaktadır. Kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileri özel nitelikli kişisel veridir.

    – Kanuna uymayan şirketler yandı, hapis cezası uygulanabilir!

    Kişisel verilerin korunması kanunu ile birlikte ne tür yaptırımlar geliyor? 

    Kişisel Verilerin Korunması Kanunu 07.04.2016 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğü girdi. Kanun gereğince kurul kurulmuş, taslak yönetmelikler yayınlanmış bazı yönetmelikler ise 01.01.2018 tarihinden itibaren uygulanmaya başlayacak. Kanuna uygun düzenlemelerini yapmayan tüm şirketlere gerekli idari para cezaları düzenlenmesi mümkün hale geldi. Hatta bazı ihlaller, Türk Ceza Kanunu gereğince hapis cezası ile yaptırıma bağlandı.

    Big data (Büyük veri) kavramı ile birlikte pazarlama konusunda firmalar ciddi atılımlarda bulundular. Ancak artık veri toplarken çok daha dikkatli olmak zorundalar.  Verilerin işlenmesi konusunda artık nasıl bir yol izlenecek? 

    Kişisel verilerin işlenmesi ise kişisel verinin otomatik ya da manuel yollarla elde edilmesi, kaydedilmesi, depolanması, saklanması, düzenlenmesi, sınıflandırılması, aktarılması, devralınması, kullanımının engellenmesi gibi sınırlı olmamak kaydıyla veriler üzerinde gerçekleştirilebilecek her türlü işlem anlamına gelmektedir. Veri sorumlusu ve veri işleyen sıfatları da Kanun’da tanımlanmıştır. Veri Sorumlusu: Kişisel verilerin işleme amaçlarını ve vasıtalarını belirleyen, veri kayıt sisteminin kurulmasından ve yönetilmesinden sorumlu olan gerçek veya tüzel kişidir. Veri İşleyen: Veri sorumlusunun verdiği yetkiye dayanarak onun adına kişisel verileri işleyen gerçek veya tüzel kişidir. Söz konusu Kanun’un temel prensipleri ise verilerin işlenmesinde hukuka ve dürüstlük kuralına uygun olma, doğru ve gerektiğinde güncel olma, belirli, açım ve meşru amaçlarla işlenme, işlendikleri amaçla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olma, ilgili mevzuatta öngörülen veya işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmesi gerekmektedir.

    Bu yasa ile birlikte hangi veriler koruma altında?

    Kanun’un yürürlüğe girmesi birlikte kişisel verilerin işlenmesi mehaz Avrupa Birliği direktifinde olduğu gibi bir takım şartlara bağlanmıştır. Kanun’a göre esas olan yani temel prensip: Kişisel verilerin ilgilisinin açık rızası olmaksızın işlenemeyeceğidir. Ancak Kanun’da bu esasa bir takım istisnalar getirilmiştir. Bir başka ifade ile belli istisnalar kapsamında açık rızanın aranmayacağı haller yazılmıştır. Bu istisnalardan özellikle “Sözleşmenin kurulması veya ifasıyla doğrudan doğruya ilgili olması” önem arz etmektedir. Zira, şirketler açısından hizmet sözleşmeleri, işçi-işveren ve/veya tedarikçi-satıcı ilişkilerinde Kanun’da belirtilen istisnaya sıklıkla başvurulabilecektir.

    Ancak istisnalar açık rızaya ilişkin olup, Kanun’un 10. ve 12. Maddesinde belirtilen veri sorumlusunun yükümlülükleri ile 11. Maddede belirtilen ilgili kişinin hakları bu istisnadan etkilenmemektedir. Başka bir ifade ile açık rızaya ilişkin istisna olsun ya da olmasın Veri Sorumlusu veya yetkilendirdiği kişi, ilgili kişiyi şu hususlar çerçevesinde aydınlatmakla yükümlü olup ispat yükü de kendi üzerindedir: “Veri sorumlusunun ve varsa temsilcisinin kimliği, kişisel verilerin hangi amaçla işleneceği, işlenen kişisel verilerin kimlere ve hangi amaçla aktarılabileceği, kişisel veri toplamanın yöntemi ve hukuki sebebi, ilgili kişinin 11’inci maddede sayılan diğer hakları”

    O halde şirketlere büyük yükümlülükler düşüyor. Veriyi toplama ve saklama noktasında nelere dikkat edilecek? Veriler ne şekilde saklanabilecek? 

    Veri sorumlusuna 12. madde ile kişisel verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesini ve erişilmesini önlemek ve kişisel verilerin muhafazasını sağlamak konusunda her türlü teknik ve idari tedbiri alma yükümlülüğü yüklenmiştir. Kişisel veriler bizzat veri sorumlusu tarafından işlenmese dahi, veri sorumlusu ile veri işleyen müştereken sorumlu tutulmuştur. Bu durumda, tüm şirketlerin bilgi güvenliği noktasında profesyonel hizmet alması ve/veya mümkün ise sigorta şirketleri ile görüşerek poliçelerine bu riski bertaraf edebilecek bir klozun ekletilmesi için çalışma yapılmaya başlanması tavsiye edilir.

    Yasaya uygun olmayan verilerle ilgili şirketlerin ne yapması gerekiyor?

    Mevcut kişisel verilerin silinmesi ile ilgili de 7’nci madde ile bir yükümlülük yüklenmiştir. Buna göre; işlenmiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde kişisel veriler re’sen veya ilgili kişinin talebi üzerine veri sorumlusu tarafından silinir, yok edilir veya anonim hâle getirilir. Bu madde ise müşteri ilişkileri ve pazarlama bölümlerini bir hayli zora sokacağa benziyor.

    Kanun kapsamındaki yaptırımlar önem arz etmektedir. Suçlar bakımından Kanun ile Türk Ceza Kanunu’nun 135 ilâ 140’ıncı maddeleri arasında düzenlenen suçlara atıf yapılmıştır.

    Bu süreçte şirketlere ne tavsiye edersiniz? 

    6698 Sayılı Kanun gereğince, uygulamada birçok firma kişisel veriler kanuna uyum süreci için çalışmalarına başlamıştır. Gerek teknik gerekse de hukuki açıdan alt yapılarını kanuna ve kurul‘un internet sitesinde açıkladığı kılavuzlara göre uygun hale getirmeye çalışmaktadır. 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve yönetmelikler gereğince hukuki açıdan eski sözleşmelerini tadil etmeleri ve/veya ek sözleşmeler ile kendilerini koruma altına almaları aynı zamanda teknik açıdan uzmanlar ile çalışarak veri envanterleri tasniflendirmeleri tavsiye edilmektedir. Aksi halde; Kurul’un denetimlerine başlaması halinde birçok şirket açısından sıkıntılı bir süreç yaşanabilir. Bu nedenle kanuna uygun olmayan verilerin silinmesi ve yok edilmesi gerekmektedir.

    Fakat şirketler açısından bir başka problem ise mevcut regülasyona uyum sürecinde şirketlerin ciddi sayılabilecek bütçeler ayırmak zorunda kalmasıdır. Zira kanun sadece bir sektöre yönelik düzenleme getirmemektedir. Kişisel veri ile temas eden tüm şirketler mevcut regülasyon kapsamında ellerinde fiziki veya dijital verilerini uyumlu hale getirmek hukuki alt yapılarına düzenlemek zorundadır. Bir başka ifade ile bankacılık, sağlık, sigorta, enerji ve benzeri sektörlerdeki büyük ölçekli şirketlerin gerekli bütçeleri ayırabileceklerinde hiç şüphe yoktur. Ancak orta ölçekli şirketler ile esnaf, kobi olarak nitelendirilebilecek işletmelerin uyum süreçlerini tamamlamaları bu şartlarda ekonomik açıdan pek mümkün görünmemektedir.

     

    Galaxy S9 için büyük sürpriz!

    0

    Galaxy S9 için şimdiden büyük söylentiler gelmeye başladı. Cihazın işlemci, RAM ve daha birçok özelliği için ilk bilgiler ortaya çıkarken, Samsung’un 2018 yılında çıkartacağı ilk amiral gemisi için tanıtım tarihi de konuşulmaya başladı. Apple’ın iPhone X hamlesi cihazın beklenenden çok daha erken çıkmasına neden olabilir.

    Galaxy S9 Şubat ayında tanıtılacak!

    Ortaya çıkan haberlere göre Samsung, Galaxy S9 ve S9+‘ı beklenenden birkaç ay daha önce bizlerle buluşturacak. Galaxy S8 ve S8+ Mart ayında duyurulmuşlardı. Aslında bakarsanız bu bile biraz ertelenmiş bir tarihti. Normalde Samsung’un şu anki amiral gemilerini MWC 2017‘de, Şubat ayında tanıtması planlanmıştı.

    Şimdiyse India Today‘in haberine göre, Samsung yeni telefonlarının tanıtımını yine Şubat ayında, MWC 2018 sırasında yapacak. Yine de bunun sadece bir iddia ve söylenti seviyesinde olduğunu hatırlatmamız gerekiyor. Samsung son dakika sürprizi yaparak yeni cihazlarını Mart veya Nisan aylarında da tanıtabilir.

    Bilgisayarınızdaki aynı dosyaları bulup temizleyin

    0

    Son yıllarda bilgisayarımızın sabit diskinde yer kaplayan dosyaların sayısı artıyor. Her ne kadar sabit disk kapasiteleri artsa da bu dosyaların hızına yetişmek biraz zor oluyor. Akıllı telefonların çektiği fotoğrafların ve videoların boyutları eskisine nazaran kat kat büyük. Çözünürlük arttıkça dosya boyutu da artıyor. Akıllı telefonumuzdan bilgisayarımıza aktardığımız her bir fotoğrafın boyutu 10 megabaytın üzerinde. En kısa bir video bile 400 – 500 megabayt yer kaplıyor. Hele videoyu 4K ile çektiyseniz video dosyası gigabaytlarca yer kaplayabiliyor. Diğer taraftan dizi, film ve diğer videoların da boyutu artıyor. Aynı dosyalardan sabit diskte birkaç tane olunca sabit diskte gereksiz yer kaplanmış oluyor. Dolayısıyla sabit diskinizdeki aynı dosyaları bulup temizlemek sabit diskinizde büyük bir alandan tasarruf etmenizi sağlayabilir. Bunun için özel olarak geliştirilmiş çeşitli uygulamalar bulunuyor. Birlikte bu uygulamalara bakalım.

    CCleaner

    Bilgisayarımızın sabit diskindeki aynı dosyaları bulabilmemizi sağlayan yazılımlardan biri CCleaner. Daha önceleri bilgisayardaki gereksiz dosyaları bulup temizlememizi sağlayan yazılımın artık aynı dosyaları bulup temizleyebilmemizi sağlayan temizleme özelliği de bulunuyor. Bu özellik sayesinde aynı dosyaları ad, tarih ve içerik gibi çeşitli kriterler göre bulup temizleyebiliyoruz. Ayrıca gizli dosyalar, sistem dosyaları, boyut gibi çeşitli kriterleri kullanarak bazı dosyaları hariç bırakabilmemizi de sağlıyor. Diskleri ve klasörleri seçebilmenize de imkan tanıyor. Yazılımı ücretsiz olarak indirip kullanabiliyorsunuz. Daha fazla özelliğe sahip olan sürümleri için ücret ödemeniz gerekiyor. Ama ücretsiz sürümü de birçok kullanıcının işini görecek özelliğe sahip.

    Yazılımı indirmek ve ayrıntılı bilgi almak için: http://www.piriform.com/ccleaner

    ccleaner

    Duplicate Cleaner

    Sabit diskimizdeki aynı dosyaları bulup temizlememizi sağlayan bir diğer yazılım ise Duplicate Cleaner. Ücretsiz olarak indirebileceğiniz yazılım fotoğraf, müzik, video ve diğer dosyaları çeşitli kriterlere göre arayarak aynı dosyaları bulabilmenizi sağlıyor. Size, bulunan bu dosyaları başka bir klasöre taşıma, geri dönüşüm kutusuna atma ve yeniden adlandırma gibi çeşitli seçenekler sunuyor. Yazılımın ücretli ve ücretsiz olmak üzere iki sürümü bulunuyor. Ücretsiz sürümü ticari olmadığı sürece kişisel amaçlı istediğiniz gibi kullanabiliyorsunuz. Pro sürümünde ağ üzerindeki aynı dosyaları bulabilme özelliği de bulunuyor.

    Yazılımı indirmek ve ayrıntılı bilgi almak için: https://www.digitalvolcano.co.uk/dcdownloads.html

    Duplicate Cleaner

    Anti-Twin

    Bu yazılım özellikle sabit diskinizdeki aynı fotoğrafları bulmak için birebir. Ön görünüm penceresinde fotoğrafları görerek aynı olup olmadıklarını kolayca görebiliyor ve aynı dosyaları kaldırabiliyorsunuz. Dilerseniz aynı dosyaların bir tanesini tutup diğerlerini geri dönüşüm kutusuna göndermeden doğrudan silebiliyorsunuz. Fotoğraf haricindeki dosyalar için de oldukça kullanışlı olan uygulama ile dosyaları bayt bayt karşılaştırarak tam doğrulukla aynı dosyaları bulabiliyorsunuz. Dosya adı, içerik, tarih ve diğer kriterlere göre çeşitli algoritmaları bulunuyor. Yazılımı isterseniz USB bellekten de çalıştırabiliyorsunuz. Ücretsiz olarak indirip kullanabileceğiniz yazılımın ayrıca arka planda çok fazla işlemci ve bellek harcamadan çalışabilmesini sağlayan “slow Anti-Twin down” modu bulunuyor. Bu sayede siz işinizi yaparken arka planda aynı dosyaları buluyor.

    Yazılımı indirmek ve ayrıntılı bilgi almak için: http://www.joerg-rosenthal.com/en/antitwin/

    anti-twin

    Aynı dosyaları temizlemek ayrı bir sanat

    Aynı dosyaları dosya adına ve tarihe göre bulmak içeriği karşılaştırarak bulmaktan daha kolay ve hızlı. Diğer yöntemde içerikler bayt bayt karşılaştırılıyor. Bu yüzden eğer çok fazla dosya varsa aynı dosyaları bulma hızı oldukça yavaş olabiliyor. Bu yüzden sabit diskinizde çok fazla dosya varsa ve içeriğe göre karşılaştırmak istiyorsanız bu yazılımları geceden çalıştırıp bırakmakta fayda var. Diğer taraftan içerik karşılaştırmadaki bir diğer sorun ise çözünürlükler farklı ise fotoğraflar, videolar ve mp3 dosyaları aynı olsa bile algılanamıyor. Bu yüzden bu dosyalarda tarihi ve dosya adını da işin içine sokmakta büyük fayda bulunuyor.