Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital Kültür112 Acil Çağrı Merkezi'nde hangi teknolojiler kullanılıyor?

    112 Acil Çağrı Merkezi’nde hangi teknolojiler kullanılıyor?

    112, Türkiye’de yaşayan bütün vatandaşlarımızın ve ülkemizi zitarete gelen turistlerin bilmesi gereken acil durum numarası. Peki günde binlerce kez çağrı alan 112’de hangi teknolojiler kullanılıyor? Acil durumlarda teknoloji kullanımı hangi faydaları sağlıyor? Bu hafta Başarsoft CEO’su Alim Küçükpehlivan ile görüşüp, 112 Acil Çağrı Merkezi’nde kullanılan Başarsoft teknolojilerini konuştuk. 

    Tüm acil numaralar için 112'yi arayabilirsiniz
    Tüm acil numaralar için 112’yi arayabilirsiniz

    Tüm acil numaralara artık 112 ile ulaşılıyor

    İçişleri Bakanlığımız, acil durumlarda 110 Yangın İhbar, 112 Sıhhi İmdat, 155 Polis İmdat, 156 Jandarma İmdat, 122 Alo AFAD, 177 Orman Yangın İhbar ve 158 Sahil Güvenlik numaralarının aranması yerine bu numaraları tek çatı altında 112’de birleştirmişti. 112’de bütün birimlerin toplanması olaylara daha hızlı müdahale etmeyi sağladı. Örneğin bir yangın söz konusu olduğunda; hem itfaiye, hem polis, hem de ambulans hızlıca olay yerine hareket edebiliyor. Vatandaşlar artık itfaiye, polis, ambulans ve sahil güvenliğe 112’yi arayarak ulaşıyor. 112, 4 dilde hizmet veriyor ve her gün binlerce acil yardım çağrısı alıyor. 

    Her vardiya 400 kişi civarında personel çalışıyor. Her kurumdan çalışan doktor, jandarma, emniyet, itfaiye, afad çalışanları ve K9 köpekleri de vardiyada görev yapıyor. Gerekirse köpekler de mesaiye kalıyor. Böylelikle bütün kolluk birimlerinin birlikte çalışma kültürü oluşuyor ve birimler arasındaki koordinasyon daha hızlı sağlanıyor. Peki bu dev organizyonun arkasında nasıl bir teknoloji çalışıyor? Başarsoft CEO’su Alim Küçükpehlivan aklımıza takılan soruları detaylı bir şekilde yanıtladı. İşte merak ettiklerimiz ve aldığımız yanıtlar!…

     

    112 Acil Çağrı Merkezleri nasıl çalışıyor?
    112 Acil Çağrı Merkezleri nasıl çalışıyor?

    112 çağrı merkezinde acil bir çağrı alındıktan sonra hangi teknolojiler devreye giriyor? 

    Başarsoft CEO'su Alim Küçükpehlivan
    Başarsoft CEO’su Alim Küçükpehlivan

    112 çağrısı geldiğinde iki yöntem bulunmaktadır. Birincisi sabit hatlar, diğeri ise cep  telefonundan gelen çağrılar. Herhangi bir acil durumda, sabit hattan telefon geldiğinde,  abonenin haritada konumlandırılmış hali, veri olarak sağlanmaktadır. Böylece sabit hattan  gelen çağrılarda kişinin konum bilgisine kolaylıkla erişilebilir. Cep telefonundan gelen  çağrılarda ise, operatörler ile olan anlaşmalar sayesinde, GSM istasyonlarından lokasyon  bilgisi gelmekte böylece telefonun bulunduğu nokta yaklaşık olarak hesaplanmaktadır.  Bunu hızlandırmak için Autocomplete teknolojimiz kullanılmakta. Acil durum yaşayan  kişi çoğunlukla cadde sokak ismini şok sebebi ile söyleyememekte, bu sebeple Call  Center’da personeli herhangi bir çağrı aldığında, kişinin konum bilgisini öğrenebilmek  adına “Neredesiniz? En yakınınızda ne var? Pencereden dışarıya baktığınızda nereyi  görüyorsunuz?” gibi sorular yöneltmektedir. Gelen yanıtlara istinaden en yakın noktayı  öğrenen personel, vatandaştan aldığı bilgiyi Autocomplete sistemine yazarak en yakın POI  verilerine erişir. Örneğin; kişi Kocatepe Camii’ne yakın oturuyor ise, personel  Autocomplete sistemine “Koca” kelimesini yazdığında yaklaşık konuma en yakın olan  Kocatepe Camii konum bilgileri sistem tarafından gelmektedir. Tam adres alınamadıysa  kişinin sağ sol yönlendirmelerine istinaden bina bulunabilmekte.  

    Bundan sonraki süreçte call center personeli, alınan tüm konum bilgilerini ve iş emri  koduna istinaden (kalp krizi, yangın, yaralanma vb.), ambulans, itfaiye, jandarma gibi  112’nin birleştirildiği 7 numaradaki ilgili ekiplerden hangisine iletileceğinin kararını  vererek ilgili ekibin sahada o bölgeye en yakın ve uygun olan aracını (ambulans, itfaiye  vb.) görüntüleyerek, iş emri olarak acil durum araç personellerinde bulunan mobil  uygulamaya yönlendirmektedir. 

    İş emrini alan ekipler konum bilgisine istanaden rota oluşturuyor. Rotalama yapırken  Başarsoft’un sağladığı data ile emniyet şeritlerinin, trafik yoğunluğu gibi detaylı veriler ile  hangi yollar kullanılarak ilgili konuma en hızlı nasıl ulaşılacağı hesaplanıyor ve rotalama  bu şekilde sağlanıyor.  

    Hastanın konumu telefon kesildiğinde bulunabiliyor mu?  

    Sabit hatlardan ve GSM’den gelen verilere istinaden acil durumda gelen telefon  kesildiğinde yaklaşık konum bulunabiliyor. 

    Özellikle acil yaralı hastalar için zamanın önemi ve halihazırda çalışan teknolojilerin  hastaya müdahaledeki rolü nedir?

    Acil durum yaşayanlar için vakanın durumuna göre müdahale edebilecek en uygun  ekipmana sahip uygun ekibi yönlendiriliyor, ilk müdahale bu sayede uygun ekiplerce  yapılabiliyor. Ayrıca en hızlı navigasyon Başarsoft’un sağlamış olduğu canlı trafik verisi ile sağlanıyor. 

    Tüm acil çağrılar için 112
    Tüm acil çağrılar için 112

    Hangi durumlarda 112 Acil Çağrı Merkezi’ni aramalıyız?

    112 Acil Çağrı Merkezleri’nin her dakikası hayati derecede önemli. Örneğin ağır yaralanmalı bir trafik kazası oldu. Civardaki vatandaşlarımız hemen 112’yi arayarak destek çağırmak istiyorlar. Ancak o anda çağrı merkezi görevlileri yemek siparişi vermek isteyenler tarafından meşgul ediliyor. Düşünsenize böylesine hayati bir görevi yerine getirmeye çalışan görevliler asılsız telefonlar, yemek siparişleri ve telefon denemeları gibi aramalarla görevinden alıkonuluyor. Üstelik bu çağrıların sayısı azımsanmayacak kadar fazla. Aldığım verilere göre 112, 2020 yılında 60 milyona yakın asılsız çağrı almış. Rakam oldukça korkutucu! O halde bilinçli vatandaşlar olarak “112’yi aramadan önce gerçekten merak ettiğiniz bilgiyi 112’den mi öğrenmeliyiz? ” diye düşünelim. Hatta aklımıza takılanları önce Google amcaya soralım, ona göre ilgili kurumlara ulaşalım. 

    O halde gelelim sözün özüne… Hangi durumlarda 112 aranır? 

    İl Emniyet Müdürlüğü, İl Jandarma Komutanlığı, İtfaiye Müdürlüğü, İl AFAD Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü ve Orman Bölge Müdürlüğü’nün görev alanına giren acil durumlar için 112 araması yapılması öneriliyor. Acil durum, can ve mala yönelik ani zararlar doğuran durum olarak tanımlanmıştır. Denize kıyısı olan illerde 112 Acil Çağrı Merkezleri, sahil güvenlik ile ilgili aramaları da karşılıyor. Bu saydıklarımız dışındaki durumlar ise acil durum olarak kabul edilmiyor.

    112 Acil Ambulans
    112 Acil Ambulans

    Aşağıdaki durumlarda 112 ambulans gönderebilir:

    1.   Kalp krizi
    2.   Şeker hastalığı komaları
    3.   Nefes darlığı
    4.   Boğulmalar
    5.   Zehirlenmeler
    6.   Kazalar

         * Trafik kazası

         * İş kazası

         * Ev kazası

         * Elektrik çarpmaları

         * Ciddi yanıklar

    1.   Bilinç kaybı, Felç
    2.   Ani gelişen durdurulmayan kanamalar
    3.   İntihar girişimi
    4. Yüksekten düşme
    5. Darp, yaralanma
    6. Deprem, sel, yangın gibi doğal afetler

        

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN