Dijital Film ve Dizi Platformlarının Yakın Geleceği

0

Yılmaz Erdoğan’ın son filmi Organize İşler Sazan Sarmalı henüz sinemada vizyondayken Netflix’te de yayımlanmaya başlayınca (ve akabinde paketlere zam gelince) birçok kişide soru işaretleri doğdu. Acaba yakın gelecekte sinema sektörü ücretli dijital yayın platformlarına yenik mi düşecek diye endişelenirken Cisco firması yaptığı bir araştırmaya göre 2020 yılında dünya üzerinde internet akışının %82’sini Netflix, Hulu ya da BluTV gibi uygulamalar üzerinden içerik izlemek oluşturacak. İstatistik o kadar çarpıcı ki dijital platformlar sadece sinemayı değil klasik televizyonculuğu da tehdit ediyor. “Kral öldü” naraları atmak için henüz erken mi değil mi beraber karar verelim.

dijital yayın
Dijital Yayın Devi NetFlix farklı ülkelerin yerel içeriklerini dünya izleyicisiyle buluşturarak herkesten önce yayılmayı hedefliyor

Dijital Yayın Pastası Büyüyor

Ücretli servislerin dışında YouTube ve Twitch gibi kanalların da devreye girmesiyle dijital yayın ya da popüler tabirle “streaming” çığ gibi büyüyecek. Yeni oyuncular ortaya çıkacak veya yenileri türeyecek. Örneğin Kaltura gibi açık kaynaklı video platformları kısa süre içinde çok daha geniş kitlelerle buluşabilir. Bir diğer örnek de Brightcove. Bu şirket görüntü kalitesiyle öne çıkan bir internet TV sağlayıcısı. Benzeri platformlar üzerinden ticari yayın yapan kişi ve kuruluşların sayısı artacak ve buna bağlı olarak da reklam dengeleri değişecek. Ülkemiz açısından ise böyle bir eksiklik söz konusu olduğunu söylemek mümkün. Yıllar önce alan adı almak için benzer sorunlar yaşanıyor ve yerli marka bulunamıyordu. Şahsen ben Brightcove gibi internet TV sağlayıcılarına yatırım yapan yerli markaların bu işten kârlı çıkacağını düşünüyorum. Hatta Turkcell, Vodafone veya Türk Telekom gibi iletişim devlerinin bu alanda adımlar atması gerektiğini düşünüyorum. Veriler ışığında bir yorumda bulunacak olursak, klasik anlamdaki televizyonculuğun gelirlerinin özellikle 2020 sonrası düşeceğini söylemek mümkün. Bu da televizyon içeriklerinin kalitesinin düşmesine neden olacaktır. Televizyonda kalite düştükçe kullanıcıların dijital platformlara kaydığı kısır bir döngü ile yüzleşmemiz olası.

disney
Bu sevimli karakterlerin dışında özel Star Wars ve Marvel yapımları da Disney+ içerisinde olacak

Disney+ ve Yerelleşmenin Önemi

Değişim için bugünün devleri Amazon, Netflix, Hulu ve Disney şimdiden gardını almaya çalışıyor. Disney yıl sonuna doğru dijital platformu Disney+’ı devreye sokacak. Çizgi filmler dışında Marvel’dan Star Wars’a birçok özel yapım sadece bu platformda yer alacak. Birkaç sürpriz içerikle Disney+, kısa sürede büyük bir abone kitlesine ulaşabilir. Netflix ise yerelleşme adına doğru işler yaparak farklı ülkelerin dizi ve filmlerini dünya izleyicisiyle buluşturuyor. Bu sayede Netflix farklı pazarları domine etmeyi hedefliyor. Ülkemizden çıkan Muhafız veya Almanların Dark’ı doğru örnekler. Ancak Netflix’in bu formülü yavaş yavaş eskimeye başladı. Dünya’da ve ülkemizdeki zamlardan sonra firmadan bir atak bekleniyor.
Özellikle Amazon ve Hulu’nun yerelleşme ve yayılma açısından geri kaldığını söylemek mümkün. Onlar da güçlü firmalar ve mutlaka pazarlama hamleleri yapacaklardır. Dijital yayıncılıkta öncü firmalardan Apple’ın elini güçlendirmek için neler yapacağını da merakla izleyeceğiz.

Not: Eğer NetFlix abonesiyseniz bu yazımız seyir keyfinizi artırabilir.

Cevap bırakın