Gerçeklik algısı, daha önce hiç olmadığı kadar teknolojinin odak noktası haline geldi. Sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik derken artık genişletilmiş gerçeklik yeni hedefimiz. Sanal gerçeklikten alıştığımız önceki uygulama ve özellikleri büyük bir çatı altında bünyesinde toplayan genişletilmiş gerçeklik pek çok farklı endüstrinin yeni yıldızı.
Genişletilmiş Gerçeklik (Extended Reality / XR) nedir?
Bilindiği üzere sanal gerçeklik PlayStation VR, HTC Vive ve Oculus ile evlere girmeye başladı. Ancak şu an için sektör tam olarak olgunlaşmadı. Bunun bir nedeni de uygulamaların ve donanımların markalar farklı yorumlanması. Örneğin Samsung’un sanal gerçeklik ürünleri ve uygulamaları ile Sony’ninkiler arasında oldukça uçurum var. Microsoft da her ne kadar Xbox için bu topa girmeye gönüllü gözükmese de sektöre yatırım yapıp hazır olmak istiyor. Dolayısıyla firmalar Genişletilmiş Gerçekliği yepyeni bir donanım ve teknolojiden ziyade bir konsept ve müşteride ortak bir algı yaratma terimi olarak tercih ediyor. Tabii ki XR gibi bir ifadenin arzu edilen hedefe varması için sanal gerçeklik başta olmak üzere alıştığımız her şeyin üzerine koyması şart. Çünkü zaten halihazırda XR terimiyle iPhone’dan tanışan büyük bir kitle var. 80’lerde de kamera gibi birçok üründe artırılmış çözünürlük gibi farklı anlamda XR kullanılmıştı. Eğer firmalar XR’nin altını dolduramazsa arzu edilen ortak kanaate varmaları bir hayli güç olabilir.
Yeni Nesil Dijital Pazarlama
XR teknolojisinin gerçek anlamda son kullanıcı ile buluşması zaman alabilir ancak firmalar şimdiden bu teknolojiye yatırım yapıp pazarlama stratejilerini geliştiriyorlar. Örneğin bir viski firması tadım seansların genişletilmiş gerçekliği kullanarak fark yaratıyor. Müşteriler, içkilerin üretildiği köye sanal olarak gidip otantik bir deneyimle tadım sürecini zenginleştiriyorlar. Yetkililer bu sayede satışların arttığını ve memnuniyetin yükseldiğini belirtiyorlar. Otomobil markası Volvo da test sürüşleri için XR teknolojisini kullanıyor ve sıradan galeriler bir anda ilgi odağı haline geliyor. Disney’in benzer bir sistem ile Avengers’ı sanal gerçekliğe taşıması için de bu yazımıza göz atmak isteyebilirsiniz.
İşin bir başka boyutu da değişik reklamcılık modellerinin XR ile gelişmeye başlaması. Admix firması, Unity motoru ile çalışan bir eklenti geliştirerek mobil oyun ve VR uygulamalarına Admix üzerinden reklam vermenizi sağlayan bir çözüm geliştiriyor. Uygulamada yer alan bir binanın duvarında, bir sporcunun formasında ya da bir yarış oyununda yer alan billboardlar gibi sayısız yere yerleşen reklamlar kullanıcılara gösteriliyor. Bu tarz uygulamaları yakın zamanda tahminimce oyunlarda görmeye başlayacağız.
Görüldüğü üzere özellikle firmalar için XR önemli bir yatırım alanı. Donanımların ucuzlayıp yaygınlaşması ve firmaların yaratıcı pazarlama hamleleriyle sanal gerçekliğin yeni yorumu olan genişletilmiş gerçeklik, hayatımızda sürprizler yaparak yer almaya başlayacaktır.