Sanal Gerçeklik uygulamaları her geçen gün farklı bir şekilde hayatımızda boy gösteriyor. Yavaş yavaş oyun ve eğlence amaçlı olarak evlerimize girmeye başlayan sanal gerçeklik teknolojisi sinema sektöründe radikal şekilde kullanılıyor. Yakında izleme şansına erişeceğimiz Aslan Kral’ın 2019 versiyonu bunun en büyük göstergesi. Orijinalini 1994 yılında izlediğimiz unutulmaz el çizimleriyle ünlü animasyon film, 2019’da tam bir evrim geçirerek tamamen sanal gerçeklikte yaratılan bir dünya içerisinde çekildi.
Aslan Kral Hiç Olmadığı Kadar Gerçek
Bilgisayar ile üretilen grafikler (CGI yani Computer Generated Image) ve greenbox ile aktörleri birleştirme ve üzerine post-prodüksiyon uygulama yöntemi Aslan Kral ile birlikte eski bir yöntem olmaya başladı. CGI ve greenbox ile özellikle süper kahraman filmlerinde geçilemeyecek bir çıtaya varıldı. Yenilmezler ve Iron Man gibi birçok filmin yönetmeni ve prodüktörü ve aynı zamanda Aslan Kral’ın yönetmeni Jon Favreau ise farklı bir şey denedi. Bilgisayar üzerinde yaratılan evreni sanal gerçekliğe çevirdi ve yönetmen koltuğuna oturmak yerine sanal gerçeklik gözlüğünü takarak filmi çekti. Tüm filmi bu şekilde çeken Favreau, ışık ve kamera açısı gibi her türlü rötuşu bizzat filmin içine girerek, daha doğrusu içinde bulunarak yönetti.
Yeni Nesil Görüntü Yönetmenliği
Donanım olarak HTC Vive kullanan yaratıcı ekip, Vive’ın kollarına özel kameralar bağlayarak sahneleri sanal dünyanın içinde çektiler. Başta görüntü yönetmeni Caleb Deschanel, bazı hayvan takip sahnelerinde kumanda ettiği kameraları doğru konumlamak ve takibi istediği gibi yapmak için defalarca çekim yaptıktan sonra şu itirafta bulunuyor: “Bazen işler istediğimiz gibi gitmedi ve yeniden çektik. Bazen de işler hiç tahmin etmediğimiz gibi gitti ve harika şeyler ortaya çıktı.” Böylesi deneyimlerden sonra hiç şüphesiz görüntü yönetmenliği tanımı da güncellenecek. Bunu da şöyle açıklayabiliriz. Sinema aslında fotoğraf sanatının hareket kazanmış halidir. Fotoğraf da aslında resim sanatına öykünür ve hepsinin ortak noktası üç boyutlu bir gerçekliğin iki boyut üzerinde (kağıt, sinema perdesi) yansıtılmasıdır. Yeni nesil görüntü yönetmenleri artık üçüncü boyutun sanata neler katacağını araştıracak.
Oyun ve Sinema Sınırları Kalkıyor
Görüldüğü gibi günümüz sinemanın dahi ismi olarak kabul edebileceğimiz Jon Favreau, Aslan Kral ile yeni bir maceraya yelken açtı. Dur durak bilmeyen Favreau’nun yeni projesi ise Orman Çocuğu (Jungle Book) filminin ikincisi. Aslına bakılırsa Aslan Kral, Favreau’nun oynadığı dev bir sanal gerçeklik oyunu ve film ise adeta bir Twitch yayını. Şahsen ben sinema sektöründeki bu denemelerin gerçek anlamda oyun dünyasına yapacağı geçişleri heyecanla takip ediyorum.
Not: Sanal gerçeklik ve sinema konusu ilginizi çekiyorsa iki sektörün ortak projelerini konu alan bu yazımı okumanızı tavsiye ediyorum.