Teknoloji, yaratıcı enerjiyi daha iyi ürünlere, çalışan deneyimlerine ve operasyonlara dönüştürebilir. Artık teknoloji her yerde ve yaratıcılık konusuna eğilmenin zamanı geldi de geçiyor.
Tüm dünyada yaşanan COVID-19 salgınının bitmesiyle birlikte, çoğu işletme kapsamlı değişime olan tepkilerini geri çekerek toparlanmaya başladı diyebiliriz. Yenilik ve yaratıcılık söz konusu olduğunda, bazı analistler mevcut koşulların bir patlama döngüsü için ideal olduğunu söylüyor.
Forrester’ın baş analisti Jay Pattisall, Kasım ayının ortalarında gerçekleşen Forrester Teknoloji ve İnovasyon Kuzey Amerika konferansı sırasında “Kargaşa zamanlarını her zaman büyük refah zamanları takip eder” diyor. “Medeniyetin bir pandemi ile en son karşılaştığı ve yendiği zaman, ardından gelen, bir sürü yenilik, yeni ürünler ve insanlar için yeni fırsatlarla dolu 1920’ler oldu.”
Bir kuruluşta yaratıcılığı artırmak, bir işi aşırı hıza sokabilir. 530 teknoloji yöneticisiyle yapılan ankete göre , yaratıcı liderlere sahip olan şirketler emsallerinden 2,6 kat daha hızlı büyüyor. Hibrit bir model altında faaliyet gösteren firmalarda dört çalışandan üçü, yaratıcılığın artık günlük işlerinde bir gereklilik olduğunu söylüyor.
Teknolojiden elde edilen verimlilik yaratıcılığı daha da teşvik ettiğinden, teknoloji yöneticileri gelişmiş operasyonlar için yaratıcı enerjinin toplanmasında önemli bir rol oynamakta. Yinelenecek bant genişliği ile teknoloji yöneticileri, yaklaşan yaratıcılık patlamasının avantajlarından yararlanırken şirketlerini destekleyerek yenikleri ve şirketlerinin değer kazanmasını körükleyebilir.
Bu fırsatı değerlendiren kişiler, kısıtlı yetenek pazarındaki avantajlardan da yararlanabilirler. Ankete göre, yaratıcı lider şirketlerdeki çalışanların yarısı kendini şirkete son derece bağlı hissediyor.
Yaratıcılık talebi, teknoloji yöneticilerinden sonuç verilmesinin istendiği bir zamana geliyoruz. CIO’ların görevi, şirketlerin ekonomik büyümede hız kazanmalarına yardımcı olmak için genişleyen BT bütçelerinden yararlanmak. 2023 yılında BT bütçelerinin %6 oranında büyümesi bekleniyor.
Ancak yaratıcılığı ve daha iyi sonuçları yönlendirebilecek şey yalnızca para harcama ve yineleme değil. Bilgi ve Organizasyon dergisinde yayınlanan araştırmaya göre, BT departmanları mevcut sistemlerini kullanmanın yeni yollarını bularak yatırım getirisi oranlarını iyileştirebilir.
Forrester Başkan Yardımcısı ve baş analist olan Ted Schadler, “Teknologlar olarak ürünleri, deneyimleri ve operasyonları destekliyorsunuz. Sorunları çözüyorsunuz” diyor ve ekliyor “Yaratıcılık, katkılarınızın kuruluşunuzun başarısı için hayati önem taşıdığı alanların her birinde size yardımcı olacaktır.”
Pattisall’a göre, Adobe çalışma yöntemlerinde yaratıcılığı ve yeniliği teşvik eden bir şirket. Yazılım firması, yaratıcılığı şirket DNA’sının bir parçası olarak görüyor. “Müşterileri için yaratıcı endüstrilere çok hizmet eden yazılımlar, ürünler ve hizmetler oluşturmaya gittiklerinde, bunu riske izin veren ve ekiplerin oluşturmakta özgür oldukları bir dizi koşulda bir araya gelmelerine izin veren işbirlikçi bir şekilde yapıyorlar” diyor Pattisall.
BT operasyonlarına yaratıcı bir yaklaşımın bir başka iyi tarafı, ek maliyet anlamına gelmemesidir
Schadler, “Yaratıcılık paraya mal olmaz” diyor ve ekliyor “Yeni bir organizasyonu ayakta tutmuyorsunuz. Herkesin kullanımına açık olması farklı bir düşünme ve çalışma şeklidir.”
Yaratıcılık Patlaması Her Ne Kadar Kapıyı Çalmış Olsa da Bazı Sorunlar Var!
Bu sorunların başında yetişmiş insan kaynağı geliyor. Yazılım geliştirme veya siber güvenlik gibi yüksek talep gören alanlardaki mevcut teknoloji çalışanları, daha yüksek maaş teklifleri veya kariyer gelişimi için fırsatlarla şirket değiştirmeye meyillidir. BT mesleklerinde artan yıpranma ve düşük işsizlik seviyeleri ile teknoloji liderleri projelerinde ve girişimlerinde ters rüzgarlarla karşı karşıya kalıyor.
CIO’lar mevcut işgücünü yeniden vasıflandırarak yetenek göçünden kurtulabilirler. Bu yetenek eksikliğinin bir parmak şıklatmasıyla ortadan kalkmadığını anlamaları gerekiyor ve bu yüzden sahip olduğumuz ekip üyelerine bakmalı ve onları organizasyon için ihtiyaç duyulan alanlarda geliştirmelerini sağlamalıyız.
Liderlerin, beceri geliştirme stratejilerinden en fazla faydayı elde etmek için eğitim fırsatlarını en çok talep edilen becerilerle uyumlu hale getirmesi gerekiyor. Bilişim sektörü için listenin en başından başlamakta fayda var. Türkiye’de ve dünyada Sber güvenlik, DevOps ve geliştiriciler tarafında büyük insan kaynağı açıklarının olduğu görülüyor. Bu üç alandaki teknoloji eksiklikleri şu anda çok büyük. Ve durum böyle devam ederse önümüzdeki günler de pek iç açıcı değil.
Sevindirici bir durum Hibrit çalışmaya geçiş ile birlikte şirketlerin her yerden işe alma yeteneğini de genişletmesi oldu. Şirketlerinin kendi coğrafi bölgelerinin dışından yeni yetenekler tedarik ettiğini görmek sevindirici.
Yeteneğe erişimdeki zorluklar inovasyona zarar veriyor ve her 10 dijital liderden yedisi, şirketlerinin işçi sıkıntısı nedeniyle değişime ayak uyduramadığını söylüyor. Bu durum eğitim ihtiyacını bir kez daha gözler önüne seriyor.
Bu konuda hızlı hareket edebilmek için teorik eğitim yanında pratik eğitimlerinde verilmesi gerekiyor. Potansiyel çalışanlar teorik eğitimle alırken aynı zamanda staj imkanlarından da faydalanmalılar. Bunun için şirketlerin şimdiden hareket geçmesi gerekiyor. Hiçbir şey için geç değil!