Son yıllarda hızla büyüyen e-ticaret sektörü, yapay zekanın (AI) etkisiyle çığır açan dönüşümler yaşıyor. Yapay zeka, çevrimiçi alışveriş deneyimini daha sorunsuz, kişiselleştirilmiş ve verimli hale getirerek e-ticaret perakendecilerinin rekabet avantajını artırıyor. Yapay zeka sayesinde, büyük miktarda veriyi analiz ederek kişiselleştirilmiş öneriler sunma, sohbet botları ve sanal asistanlar aracılığıyla müşteri hizmetlerini dönüştürme, tahmine dayalı analitik ile envanter yönetimini optimize etme ve dolandırıcılık tespitini güçlendirme gibi alanlarda önemli faydalar sağlıyor. Bu hafta Sopyo Kurucu Ortağı Ahmet Alan ile yapay zekanın e-ticareti nasıl etkileyeceği konusunda merak edilenleri konuştuk.
Bilim kurgu filmleri gerçek mi oluyor?
Birisi “yapay zeka” dendiğinde akla gelen ilk şey, Steven Spielberg’in 2001 yapımı Yapay Zeka (A.I. Artificial Intelligence) filmi geliyor. Bilim kurgu gerilim filmi Ex Machina veya 1982 kült klasiği Blade Runner gibi filmler de yapay zeka ve gelecek hakkında bize çeşitli ipuçları veriyor. Ancak e-ticaret sektörü söz konusu olduğunda, insan benzeri robotlardan çok öğrenme teknolojileri ve temeli sağlayan algoritmalar söz konusu. AI , daha iyi iş kararları almak ve geleceği daha doğru tahmin etmek için toplanan iş ve müşteri verilerini kullanarak, e-ticaret sitelerinde ve dışında optimize edilmiş bir müşteri deneyimi sunmalarına yardımcı olabilir.
Okuma önerisi: Girişimciler için yapay zekanın sunduğu imkanlar
Yapay zekayı e-ticaret alanında nasıl kullanabiliriz?
Yapay zeka ve ilişkili teknolojiler, müşteri etkileşimlerini iyileştirmekten iş süreçlerini kolaylaştırmaya kadar e-ticaret endüstrisini ileriye taşıyacak bir çok imkan sunuyor. Bugün, bir e-ticaret mağazasının ürünlerini müşterilerine nasıl tanıttığını ve sattığını etkiliyor. Örneğin; Chat GPT ile ayrıntılı ürün açıklamaları ve blog yazıları hazırlayabiliyor, Google reklamlarınız için metinler oluşturabiliyor, markanızın iletişimi için reklam metinleri ve sosyal medya postları hazırlayabiliyorsunuz. Hatta hedef kitlenize özel kişiselleştirilmiş içerikler bile oluşturabilirsiniz.
Diğer taraftan, Chat GPT ile güçlendirilmiş sohbete dayalı yapay zeka, e-ticaret işletmelerinin kişiselleştirilmiş ve doğal müşteri etkileşimleri sağlamasına yardımcı olabilir. Sanal satın alma asistanlarının yardımıyla son derece kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi sunarak hem müşteriler hem de perakendeciler için çevrimiçi alışveriş deneyimini geliştirmeye yardımcı oluyor. Chat GPT destekli sohbet robotları, müşterilere karmaşık sorgularda yardımcı olabilir, tercihlerine göre ürünler önerebilir ve hatta özelleştirilmiş öneriler de sunabilir. Bu yaklaşım, işletmelerin müşterileriyle daha iyi ilişkiler kurmasına ve kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri sunmasına yardımcı olacaktır.
Kişiselleştirme demişken, müşterileriniz için kişiselleştirilmiş hedefli pazarlama ve reklam mesajları sunmak müşteri sadakatinizi ve satışlarınızı arttırabilir. McKinsey’in yapmış olduğu çok kanallı kişiselleştirme araştırmasına göre: ” Çok kanallı kişiselleştirme stratejilerinden elde edilen gelirde ve elde tutmada %10-15’lik bir artış potansiyeli olduğunu gösterdi. Araştırmamız, kişiselleştirme için yatırım getirisinin hızla geleneksel kitlesel pazarlamayı geride bırakacağını gösteriyor.”
Yapay zeka, e-ticaret perakendecilerine müşterilere daha kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi sunma imkanı veriyor. Müşterilerin satın alma geçmişi, göz atma davranışları ve diğer veri noktaları analiz edilerek, onlara ilgi duyabilecekleri ürünler ve öneriler sunulabiliyor. Bu kişiselleştirme, müşterilerin ihtiyaçlarına daha iyi cevap verebilme, alışveriş deneyimini daha tatmin edici hale getirme ve müşteri sadakatini artırma konusunda perakendecilere yardımcı oluyor.
Ayrıca e-ticaret operasyonlarınızda yapay zekayı kullanmak, müşterileriniz hakkında veri toplayarak, terk edilen alışveriş sepeti sorgulamalarını otomatikleştirerek ve daha fazlasını yaparak daha verimli bir satış süreci oluşturmanıza yardımcı olabilir.
E-ticaret sitemize yapay zekayı nasıl entegre edebiliriz?
Her ne kadar bazı insanlar yapay zekanın yapabilecekleri konusunda korku ve endişe hissetse de, bu teknolojinin sunduğu imkanların ticari hayatımızı olumlu etkileyeceğini düşünüyorum. Yapay zeka, bizim de Sopyo olarak iş süreçlerimize dahil ettiğimiz ve faydalandığımız bir teknoloji. Ancak, yanlış başlangıçlarla çok fazla zaman ve para kaybetmemek için yeni bir programı uygulamaya geçmeden önce bir yol haritanız olmasını öneririm.
Yapay zekayı iş süreçlerinize dahil etmek için iş akışınızı gözden geçirerek, sorun yaşadığınız noktaları ve iş hedeflerinizi göz önünde bulundurabilirsiniz. Keza yapay zeka lojistikten tutun da, müşteri hizmetlerine, reklam ve iletişimden otomasyona kadar geniş bir yelpazede kullanılıyor. Bu konuda başta teknik ekibinizden, daha sonra dijital dönüşüm ve yapay zeka uygulamaları geliştiren firmalardan destek alabilirsiniz.