COVID-19’la mücadele döneminde sosyal mesafe çağrılarına uyan milyonlarca insanın tercihi online alışveriş oldu.
Dünya Sağlık Örgütü’nün pandemi sınıfında tanımladığı koronavirüsten korunmak için alınan önlemler, çok sayıda vatandaşı temassız alışveriş yapmaya olanak tanıyan e-ticaret sitelerine yöneltti. Veriler pandemi döneminde mobil alışverişteki artışla birlikte bazı ürünlere olan eğilimin farklılık gösterdiğine işaret ediyor. Bu kapsamda Türkiye merkezli bir fintech şirketi tarafından sunulan istatistikler, 6 aylık pandemi sürecinde online alışverişe bakış açısındaki değişimleri yansıtıyor.
Pandemi döneminde en çok kullanılan ödeme yöntemi kredi kartı oldu. Alışverişlerin %62’si kredi kartı ile yapılırken %38’i banka kartı ile yapıldı. Özellikle yüksek tutarlı alışverişlerde kredi kartı tercih edildi.
Altı aylık pandemi sürecinde pek çok değişim yaşansa da taksit alışkanlıkları değişmedi. Kredi kartı ile yapılan alışverişlerin %84’ü taksitsiz gerçekleştirildi. Alışverişlerin %10’unda 3 taksite, %3’ünde 2 taksite böldürmek tercih edildi.
Pandemi sürecinde Türkiye’de en çok alışveriş yapılan bölge Marmara oldu. Marmara’yı İç Anadolu ve Ege takip etti.
Tüketicinin tercihi mobil alışveriş oldu
Pandemi sürecinde tüketiciler, ürün araştırması yapmadaki kolaylık ve kampanya fırsatları gibi avantajları bulunan mobil alışveriş yöntemine yöneldi. Yapılan alışverişlerin %45’inde bilgisayar kullanılırken, %55’inde kullanıcılar mobil alışveriş deneyimini tercih etti.
Aynı araştırmada yer alan verilere göre pandemi ile mücadele döneminde online alışverişin büyük kısmı kadınlar tarafından yapıldı. Kadınların online alışverişte tercihi mobil alışveriş oldu. Erkeklerin %29’u mobilden, %71’i web üzerinden alışveriş yaparken; kadınların %55’i mobilden %45’i ise web üzerinden alışverişlerini gerçekleştirdi.