Sosyal medyada kullanabileceğiniz canlı yayın uygulamaları

Büyük sosyal ağlar, gelir elde etmek ve sosyal medya kullanıcılarına olan desteğini güçlendirmek için canlı yayın seçeneklerini her geçen gün zenginleştiriyor. Keza son zamanlarda Twitter, Facebook ve Instagram gibi majör sosyal ağların canlı yayınlar konusunda yeni özellikler ve ürünler geliştirdiğini fark etmiş olmalısınız. Peki canlı yayın uygulamaları neden bu kadar popüler hale geldi?

Canlı yayın tadında bir hayat yaşıyoruz

Canlı yayın uygulamaları ve videolar son yıllarda sosyal ağların en popüler içerikleri arasında başı çekiyor. Nitekim artık insanlar okumuyor, uzun yazılar yazmaktan hoşlanmıyor ve her konuda çekilen videolarla bilgiye ulaşmayı tercih ediyor. Bu yüzden artık sosyal ağlar için videolar, gelir elde etme ve dünyadaki sosyal medya kullanıcılarına olan desteğini güçlendirmenin kesin bir yolu.

Canlı yayınların neden sosyal medyanın geleceği olduğunu anlamak için öncelikle video tarihine ve evrimine bakmalıyız. Bunun için tek yapmamız gereken, YouTube’daki kullanıcılara ve gelirlere yönelik büyüme açısından potansiyeli görmek ve Facebook gibi sitelere bakmak. 2015 yılında YouTube, kullanıcılar tarafından üretilen video içeriklerle gelirlerinde 9 milyar ABD Dolarından fazla bir miktar üretti. Günlük 4 milyardan fazla kez YouTube izliyoruz ve site şu anda dünya çapında 1 milyardan fazla kullanıcıya sahip.

YouTube’a oranla rakamlar daha düşük olsa da Facebook’ta da video izlenme oranları hayli yüksek. Sitede, yapılan açıklamaya göre 500 milyon kullanıcının günde sekiz milyar video görüntülediği belirtiliyor. YouTube’dan rol çalmak, diğer sosyal ağlar için de avantajlı hale gelmeye başladı. Öyle ki Instagram da her geçen gün canlı yayın seçeneklerini geliştiriyor ve ardı ardına yeni ürünlerini tanıtıyor. Periscope da Twitter üzerinden oldukça geniş bir kitleye hitap ediyor.

Video içeriğin kral olduğu bir dönem yaşıyoruz

Çevrimiçi sosyal medya kullanıcılarının en sevdiği içerikler genellikle komik videolar oluyor e bu durum hiç de şaşırtıcı değil. Çünkü sosyal ağları genellikle eğlence için kullanıyoruz. Her gün milyonlarca kullanıcı tarafından üretilen milyarlarca video sosyal ağlarda dolaşıma giriyor ve akşam haber bültenlerinde bile bu videoları izliyoruz. Snapchat’te oluşturulan eğlenceli videolar da oldukça seviliyor ve ilgi görüyor. Videoların ve canlı yayınların gücünü iş dünyası da keşfetmiş durumda. Özellikle sağlık sektöründe çok yoğun bir şekilde canlı yayın uygulamaları kullanılıyor. Doktorlar canlı yayına geçerek, hastaları ile bir araya geliyor ve en çok merak edilen konular hakkında bilgilendirmeler yapıyorlar. Hastalar canlı yayınlarda takip ettikleri doktorlara şikayetlerini iletip, uzman görüşü alabiliyor ve tedavilerinde daha bilinçli bir yol izleyebiliyorlar.

En popüler canlı yayın platformları

Canlı yayın uygulamalarının veya canlı videoların tarihine kısa bir yolculuk yapalım. İnternet üzerinden canlı yayın videoları YouNow ile 2011 yılında başladı. 2014 yılında ise Snapchat’le tanıştık. 2015 yılında Twitter, 2016 yılında sosyal platformla entegre edilen canlı akış uygulaması Periscope’u satın aldı. Nisan 2016’da Facebook, Facebook Live’ı tüm kullanıcıların hizmetine sundu. Ardından YouTube mobil cihazlar için canlı yayın akışını hizmete sundu. Şu an  itibarı ile canlı yayın için YouTube dışında en çok Facebook, Instagram ve Twitter’ın canlı yayın uygulamaları kullanıcılar tarafından tercih ediliyor.

Öngörüm şudur ki; 2019 yılında ise canlı yayınlar hem sosyal medya uygulamalarında hem de televizyon endüstrisinde çok daha geniş kabul görecek. Çünkü canlı yayınlar hedef kitlelerle aktif etkileşim ortamı yaratıyor ve gerçek zamanlı bir deneyim. Üstelik kullanıcılar hareket halindeyken veya sosyal hayatlarında kolaylıkla canlı yayınlara dahil olabiliyorlar. Bu nedenle artık daha fazla markayı ve işletmeyi canlı videoları kullanırken görebileceğiz.

Peki kullanıcılar normal prodüksiyon yapılmış yüksek kalitede videoları seyretmek yerine canlı yayınları tercih ediyor? Cevap oldukça basit: Samimiyet!  Canlı yayın videolarında sıcaklık, samimiyet ve doğallık daha fazla ön planda. Bonus olarak heyecan ve adrenalin de cabası!… Bir ölçüde ne olacağının kestirilememesi de insanlarda merak uyandırıyor olabilir. Nedeni her ne olursa olsun artık sosyal ağların içerik kralı artık canlı yayın videoları olacak diyebiliriz. Ancak içerik üretimi her ne kadar teknolojik seçenekler çoğalsa da zahmetli bir iş. Bu yüzden izleyiciler çoğunlukla video içerik üretmiyor, tüketiyor. Ancak canlı yayın uygulamalar bu üretmeyen kitleyi de etkisi altına alarak, sosyal ağlarda video üretimini arttırıyor.

Sosyal ağlarda en fazla tercih ettiğimiz canlı yayın uygulamaları ve özelliklerine gelecek olursak…  

YouTube Canlı Yayın

İnternet videolarının doğum yeri olan YouTube, her türden videoyu bir milyardan fazla kullanıcıya ulaştırma görevini sürdürmeye devam ediyor. YouTube Canlı Yayın özelliği ile mobil uygulamadan da rahatlıkla kullanılabiliyor. Canlı yayına geçmek için mobil uygulamaya giriş yapmanız yeterli. Periscope’ta kullanıcılar tarafından illegal yapılan maç yayınlarından ve kullanıcıların bu yayınlara gösterdiği yoğun ilgi sonrasında YouTube bu durumu fırsata dönüştürdü ve UEFA Şampiyonlar Ligi finallerini canlı yayınlamak için bir anlaşma imzaladı. Ayrıca sporseverler için YouTube’da pek çok videonun olduğu zengin bir kanal arşivi yer alıyor. Dilerseniz bu zengin arşivden de ilginç videolar ve karşılaşmaları izleyebilirsiniz.

Facebook Canlı Yayın:

Facebook, sizi “dünyanın en büyük kitlesine canlı yayın” yapma konusunda teşvik ediyor. Bu sayede sizi sadece 80 milyon değil, milyarlarca insan izleyebilir. Facebook’un canlı yayın özelliğini Facebook profili ve sayfası olan herkes kolaylıkla kullanabilir. Tek yapmanız gereken mobil uygulamada paylaşım yaptığınız alana dokunup, seçenekleri görmek. “Canlı yayına geç” seçeneğine dokunduktan sonra ise canlı yayın maceranız başlıyor. Siz canlı yayındayken video haber akışında ve profilinizde canlı yayında olduğunuz “canlı” ibaresi ile gösteriliyor.  Canlı yayın bittiğinde ise video canlı yayını kaçıranlar için Sayfada veya profilde görüntülenebiliyor.Yeni kitlelere ulaşmak ve takipçilerle gerçek zamanlı etkileşim kurmak için Facebook Canlı Yayın özelliğini kullanabilirsiniz. Üstelik Facebook’ta “Canlı Yayın Oturumu”  4 saate kadar sürebilir.

 

  • Yeni neslin televizyonu Instagram IGTV olacak  –

 

Instagram Canlı Yayın ( IGTV)

Fotoğraf paylaşımlarıyla hayatımıza giren Instagram, uzun süredir 1 dakikalık video paylaşımlarına da imkan veriyordu. Instagram’da videolar ve story’ler o kadar çok sevilmiş olmalı ki platform işi bir adım daha ileriye götürerek, IGTV’nin lansmanını gerçekleştirdi. Yeni gelen IGTV özellikleri ile birlikte artık Instagram’da 1 saate varan video yayınlama seçeneği de aktif oluyor. Instagram TV’de yayınlanan videolar ise portre modunda yani dikey olarak gözükecek. Videolarda reklam olup olmayacağı ve yayıncıları teşvik etmek için gelir getirici bir iş ortaklığı programı konusunda ise henüz bir açıklama yok. Ancak Instagram da YouTube gibi yayıncılara özel iş ortaklığı programlarını her an duyurabilir. IGTV’ye Instagramın içinden ya da ayrıca uygulama olarak erişilebilecek. Ayrıca bir diğer kullanışlı özellik de kullanıcıların bilgisayar üzerinden video yükleyebilmesi olacak. Daha çok yeni bir özellik olmasına rağmen kullanıcılar ve markalar tarafından yoğun ilgi gören IGTV’ye dünyanın en sevilen ve popüler markaları içerik yüklemeye başladılar bile. Ayrıca National Geographic de 47 dakikalık bir belgesel yayınlayarak ilk IGTV yayınını gerçekleştirmiş oldu.

Periscope/Scope Canlı Video Yayını

2015 yılında mobil cihazlarla canlı yayın dönemini başlatan Periscope, çok kısa zamanda oldukça popüler hale geldi ve yaygın olarak kullanılmaya başlandı. Ancak Türkiye’de marka hakları nedeniyle Periscope ismi yerine Scope kullanılıyor. Bu durum Periscope’un karşı karşıya kaldığı ilk hukuk problemi değil. Uygulama, daha önce de yayınlanan illegal içerikler ve kaçak maç yayınları nedeniyle pek çok davaya taraf olmuş durumda.  Şu an için Twitter’ın canlı yayın özelliğini Scope uygulaması üzerinden veya Twitter’ın kendi içerisinden kullanabiliyorsunuz.  

Canlı videolarınız Tweet olarak kaydediliyor ve canlı yayın sona erdiğinde videoyu kaydetme seçeneği sunuluyor. Ayrıca Scope’a kaydedilebilir. Uygulamadapayaştığınız videoların herhangi birini istediğiniz zaman silebilirsiniz.Canlı yayın sırasında, yayıncılar izleyicilerle etkileşimde bulunabilir ve takipçilerinize interaktif bir canlı yayın ortamı sağlayabilirsiniz.

 

 

Yoruma kapalı.