Sosyal medya gazeteciliği

1

2016_eylul_04

İnternetin hayatımıza girmesiyle birlikte ortaya çıkan internet gazeteciliği kavramı internet gazetelerinin sayılarının artmasıyla oldukça önemsenmeye başladı. Bu önem daha da arttıkça günlük basılı gazetelerin tirajları azalma eğilimine girdi. Çünkü insanlar haberleri ücretsiz olan internet gazetelerinden anlık olarak takip ediyorlardı. Bunun doğal bir sonucu olarak da son yıllarda günlük gazeteler basılı olan bölümlerini kapatarak yollarına sadece internet üzerinden yaptıkları yayın yoluyla devam etme yolunu seçtiler. Bu da yetmedi ve sosyal medyada resmi hesaplarını açarak yaptıkları haberleri bu alternatif yolla da takipçilerine duyurdular.

20 Yıl Önce Gazete Okuma Alışkanlığımız Çok Farklıydı

Bir dönem sabah uyandığımızda ilk yaptığımız şey bakkalımızın veya apartman görevlisinin  getirmiş olduğu gazeteyi kapıda aslı duran torbadan alıp kahvaltıda keyifli bir şekilde okumaktı. İşe gidenler ise ilk olarak gazete bayine uğrar ve gazete alırlardı. İşyerine vardıklarında ise daha işe başlamadan önce mutlaka gazete okunurdu. İnternetin ve akıllı cep telefonlarını yaygınlaşması ile alışkanlıklarımız büyük değişime uğradı. Artık sabah uyanır uyanmaz yaptığımız ilk iş cep telefonu üzerinden gazetelerin başlıklarına bakmak. Aslında iş yerlerinde de durum pek farklı değil. Günümüzde artık neredeyse hiç kimse gazete alarak işe gelmiyor. İşe başlamadan önce internetten bütün gazetelere göz gezdiriliyor.

Son dönemde de hayatımıza “sosyal medya gazeteciliği” denen bir kavram eklendi. Her gazete kendi resmi sosyal medya hesabını açtı. Her bir haber yayına girdikçe haberin başlığını ve bağlantısını buradan takipçileriyle paylaşıyor. Böylece yayına girmiş olan haber çok daha büyük bir kitleye ulaşarak okunabiliyor.

Artık çok kısa ve tek cümleden oluşan haberler daha fazla dikkatimizi çekiyor.  Zamansızlık ve hızlı tüketim alışkanlığı öyle bir hale geldi ki;  sosyal medya üzerindeki haber başlıkları yüksek oranda okunuyor ama haberin bağlantısına yani içeriğine bakanların sayısı gittikçe düşüyor.

Bilgiyi Sosyal Medyadan Almaya Çalışan Bir Kesim

Günümüzde sosyal medyanın etkisi ve ağırlığı o denli hissedilmeye başladı ki gazetecilik mesleğini icra edenler bile çalıştıkları gazeteden ayrılarak gazetecilik faaliyetlerini sosyal medya üzerinden yürüten bireyler haline geldi. Çünkü artık eski bildiğimiz klasik anlamda gazetecilik tarihe karıştı. Bu gelişime ayak uyduramayanlar zaten daha şimdiden sektör değiştirip başka işler yapıyorlar.

Sosyal Medyayı Kullanan Herkes Gazeteci Olmuş!

Sosyal medya öyle tanınır ve etkileyici hale geldi ki; sosyal medyayı kullanan ve hesap açan herkes bir anlamda yeni nesil gazeteci olarak çalışıyor. Gerçekleşen bir olayı gazetecilerden önce fotoğraflayan, videosunu çeken, yorum yazan, canlı yayın yapan ve bütün bu içeriği hızlı bir biçimde sosyal medyada paylaşan insanların sayısı giderek artıyor.

Sosyal medya, gazeteciliğine olumlu tarafından bakarsak çok fazla önemsendiğini ve etkili olduğunu söyleyebiliriz. Eğer bir haberin çok daha geniş bir okuyucu kitlesine ulaşması isteniyorsa sosyal medya üzerinde oluşturulan resmi hesaplar elbette ciddi bir rekabet avantajı sağlıyor. Daha da önemlisi bu mecrada paylaşılan haberlerin beğeni alması, habere yorum yapılabilmesi ve takipçiler tarafından haberin “retweet” edilmesi bulunmaz bir nimet.

Ayrıca sosyal medyada bir haberin yayılma hızı ve etkisi gibi konuları çeşitli yazılımlarla analiz edilebilmekte ve bu analiz sürecinin sonunda ortaya anlamlı bir sonuç çıkarabileceğiniz bilginin oluşması da bir avantaj sayılabilir. Gazetelerin kendi sitelerinde en çok beğeni alan daha doğrusu en çok okunan haberlerin sosyal medyada da beğeni alması ve paylaşım hızı aynı doğrultuda benzer özellikler göstermektedir.

Özet olarak söylemek gerekirse, sosyal medya gazeteciliği konusu uzun bir süre daha gündemden düşmeyecek gibi görünüyor. Bu konunun öneminin daha birçok yayıncı tarafından tam olarak anlaşılmadığını daha söylenecek ve yapılacak çok şey olduğu düşünüyorum.

Cevap bırakın