Sony’den “usta işi” G-master lensler

0

g-master-lens

Aynasız diye tabir edilen fotoğraf makinelerinde rekabet gitgide kızışırken, Sony özellikle “Full Frame” (Tam Kare) denilen aynasız modellerde pazarın tek hakimi. “Crop”lu denilen aynasız modellerini üreten büyük fotoğraf şirketleri henüz tam kare pazarına girebilmiş durumda değiller…

Özellikle tam kare aynasız pazarında piksel sayıları 42 milyonun üzerine çıkmış durumda. Ancak fotoğraf makineleri kadar önemli olan bir başka unsur da, bu fotoğraf makinelerinin gözü gibi değerlendirilmesi gereken lensler… 36×24 ölçülerinde 42 MP’e sahip bir sensore daha iyi ışık düşürmek için lenslerin de kalitesinin artması gerekiyor. Kaldı ki, özellikle aynasız fotoğraf makinesi teknolojisindeki gelişmeler, 2020 yılına kadar 100 MP performansının üzerindeki cihazlara hazırlanmamız gerektiğini gösteriyor.

Sony, her ne kadar son dönemde e-mount denen aynasız modellerde kullanılmakta olan lens tipine ağırlık verdiği için eleştirilse de, diğer markaların da Sony’nin bu tip aynasız modelleri için lens üretiyor olması geleceğin burada olduğunun önemli bir göstergesi… G-master da yukarıda saydığımız bu nedenlerden ötürü, aynasız fotoğraf makinelerinin performansını zirveye çıkartmak için üretildi.

Bu yılın başlarında Ocak sonu, Şubat başı gibi Sony tarafından açıklanan yeni G-master serisi lensler, daha çok profesyonelleri hedefliyor. Çok daha fazla keskinlik, bokeh kalitesi ve çekilen karenin köşeleri de dahil tüm alanda netlik bekleyen profesyoneller aradıklarını G-master serisi lenslerde buluyorlar.

Sony G-master lensler, 24-70mm f/2.8 ve 85mm f/1.4’le birkaç hafta birlikte olduk. Bu lensleri Sony a7R tam kare, Sony a6300 ve Sony a6000 APS-C fotoğraf makinelerimde denedim. İzlenimlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.

 

highres-sony_fe_24-70mm_f28_on_a7r_set_at_24mm_with_hood_1466087623Sony 24-70mm f/2.8 G-master (SEL2470GM)

Fotoğraf dünyasının en popüler lenslerindendir 24-70mm’ler… Hem manzara, hem de portrede bu aralık bir fotoğrafçıya yeter de artar… Sony’nin G-master lens serisinde 24-70mm aralığını seçmesi kesinlikle tesadüf değil.

Açıkçası, 24-70mm f/2.8 GM öyle çok da küçük bir lens değil. Aynasız makinelerin çok daha küçük olduğu göz önünde bulundurulduğunda neredeyse 900 gr. ağırlığında ve 13,6 santim boyuyla kocaman bir lensten söz ediyoruz. 82 mm çapıyla küçük bir havan topu gibi. Yani, sokak fotoğrafları çekmek isteyenler bu boyutları iyi değerlendirsinler diyorum. Elbette ki, bu boyutların bu kadar büyük olması, makinelerin sensorlarına çok daha fazla ışık taşıyabilmek için… Bunu söylemeden geçemeyeceğim… Fiziksel şartlar gereği bu lensler büyük olmak zorunda…

Diyafram aralığı f/2.8 – f/22 olan lensin inanılmaz hızlı olduğunu söyleyebilirim. Özellikle düşük ışık koşullarında AF konusunda sizi hiç üzmüyor. Resim kalitesine gelince, fotoğraflarınızın keskinliğine ve renk canlılığına siz de inanmakta güçlük çekeceksiniz. Lensin tasarımında kullanılan “asferik” elementler ve kaplamasında kullanılan Nano AR sayesinde lens parlaması gibi sorunlar minimize edilmiş, netlik ve keskinlik arttırılmış, kontrast ve yansımalar mükemmel hale getirilmiş. Direct Drive SSM (Super Sonic wave Motor) teknolojisi sayesinde AF olabildiğince hızlandırılmış ve daha sessiz çalışır hale getirilmiş. Elbette ki, lensin toz ve nem geçirmemek üzere tasarlandığını da belirtelim. Sekiz bıçaklı diyafram yapısı derinliğin artmış olduğu fotoğraflarda göz dolduran bokeh kalitesi sunuyor.

Lensle en yakın 38 santim mesafeye kadar netleme sağlayabiliyorsunuz. Lens üzerinde odak sabitleyici bir düğme de bulunuyor. Ayrıca dilediğinizde yalnızca 24mm aralığına kilitlemek suretiyle adeta bir prime lens gibi de kullanabiliyorsunuz. Lensin en önemli özelliklerinden birinin kromatik aberasyon, yani lens içinde merceklerden geçen görüntünün kırılma ile sapma sorununun minimum seviyede olduğunu belirtelim.

Dikkatimi çeken bir mesele, değerlendirmelerini birçok fotoğraf tutkununun yakından izlediği dxomark.com’un 24-70mm f/2.8 GM için 33 puan vermiş olması… 24-70mm f/4 Carl Zeiss Vario-Tessar T* ise 31 puan almış. Doğrusu G-master’a biraz haksızlık yapılmış gibi düşündüğümü itiraf etmeliyim.

Lens, her ne kadar tam kare aynasızlar için üretilmiş olsa da, a6000 ve a6300 gibi APS-C, ya da fotoğraf tutkunları arasında “croplu” olarak nitelendirilen fotoğraf makinelerinde de çok mükemmel bir performans sağlıyor. Ancak 1,5 çarpan etkisiyle 36-105mm aralığında bir resim açısı veriyor. Kişisel olarak a6300 üzerinde çok daha etkili performans göstermiş olduğunu söyleyebilirim. Çok hızlı, çok daha keskin ve net bir çıkış aldım.

Sonuç olarak, profesyonel işlere imza atanlar, ya da bütçesi geniş olup da Sony tam kare aynasız (7 serisi) fotoğraf makinesinde kullanmak isteyenler, 24-70mm f/2.8 GM’le tatmin olacaktırlar diye düşünüyorum. Lensin fiyatı 6900 TL civarında. Yurt dışında da 2200 dolara satıldığı göz önünde bulundurulacak olursa, Sony’nin burada uyguladığı fiyat politikasını çok başarılı bulduğumu söylemeliyim.

highres-sony_fe_85mm_f14_on_a7r_1465892853

Sony 85mm f/1.4 G-master

Birçok portre fotoğrafçısının ideal lensi 85mm’dir. Hem modelle çalışma mesafesi idealdir, hem de lensin yüzde yarattığı daralma/genişleme etkisi, 85mm’de ideal pozisyondadır. Ayrıca diyaframın açık olduğu durumlarda, portenin arkasında oluşan bokeh, fotoğrafa fazladan bir boyut verir.

Sony’nin 85mm’lik bu lensi için söyleyebileceğim tek şey üç heceye sahip: “Mü-kem-mel”! Yani, gönül tüm G-master’lara sahip olmak ister ama, “Bir tanesini alacaksın” deseler, fiyatı daha ucuz olmasına rağmen inanın 85mm’i tercih ederdim. Gerçi, 85mm de öyle küçük bir lens değil… 820 gr ağırlığı ve 10,7 santim boyu ve 77mm çapı ile hayli havaleli… Ancak, bu iki lens de her ne kadar nem ve toz geçirmez özellikli olsalar da stüdyo içinde, kapalı ortamlarda kullanılmalı diye düşünüyorum. Yani insanın bu lenslerle açık havaya çıktığında içi titriyor demeliyim.

Diyafram aralığı f/1.4 ile f/16 arasında değişen bu lenste, 11 bıçak kullanılmış. Dolayısıyla özellikle bokehlerde bu tasarımın etkileri kendini gösteriyor. Genellikle fotoğrafların köşelerinde lenslerin yapısından kaynaklanan netlik ve keskinlik problemi bulunur. Açıkçası, 85mm f/1.4 G-master, tüm köşelerde yüzde 100’e varacak netlik kalitesi sunuyor.

Minimum netleme mesafeniz 80 santim. Ayrıca lensin üzerinde özellikle video kullanıcılarının hayatını daha kolaylaştıracak olan manuel diyafram halkası devreden çıkartma özelliğiyle daha sessiz diyafram değiştirmek mümkün olabiliyor. Bazı yorumlara göre video kullanıcıları yavaş AF’den şikayet ediyorlar. Açıkçası, ben fotoğraf makinesindeki AF hızı performansından çok etkilendim. Özellikle çok düşük ışık ortamlarında bile kararlı oluşu takdire şayan…

Yurtdışında 1800 dolar fiyat etiketiyle satılan 85mm f/1.4 GM, Türkiye’de yaklaşık 5700 TL…

Toparlayacak olursak, her iki lens de mükemmel özelliklerle fotoğraf severlerin karşısına çıkıyorlar. Şimdi hasretle 70-200mm f/2.8 G-master’ı bekliyoruz. Haydi hayırlısı 🙂

A6000 – A6300 ve A7R İLE ÇEKİLMİŞ TEST FOTOĞRAFLARI

a6000 24-70 ile 24mm
A6000 24-70 ile 24mm
A6000 24-70 ile 70mm
A6000 ile 85mm
A6000 ile 85mm
_cmk0582
A6300 24-70 ile 24mm
a6300 24-70 ile 70mm
A6300 24-70 ile 70mm
a6300 85mm
A6300 ile 85mm
a7R 24-70mm 24mm
a7R 24-70 ile24mm
a7R 24-70mm ile 70mm
a7R 24-70 ile 70mm
a7R 85mm
a7R ile 85mm

 

ÖRNEK ÇALIŞMALAR (Fotoğraflar: Cem Kıvırcık)_cmk0600-kopya-kopya

_dsc0863-kopya-2

_dsc0880-kopya

Cevap bırakın