Özellikle pazarlama ve marka çalışmalarını sosyal ağlarda yapan kurumlar, her biri farklı kitleye seslenen sosyal ağlarda verimlilik için ne yapmalılar?
Web sitelerinden çok sosyal ağların ziyaret edildiği bir zamanda; sosyal ağlar, ürün tanıtmak, pazarlama ve satış çalışmaları yapmak gibi doğrudan faydaya erişim için de sıklıkla kullanılıyor. Ayrıca çalışanların haberleşmesini kolaylaştırmak, kurumsal iletişimi güçlendirmek, işleri daha verimli yapmanın yollarını keşfetmek gibi birçok alanda da işleri kolaylaştırıyor.
Kitleyi tanımak için özel araçlar
Her sektör için, başarıya giden yol kitleyi tanımaktan geçiyor. Sosyal medya bu konuda bilgi almak için ciddi bir fırsat sunuyor. Facebook ve Twitter’da içeriklerinizin kime ulaştığını, bu kitlenin demografik özelliklerini tanıyabileceğiniz araçlar mevcut. Ayrıca Buffer, HootSuite gibi sosyal medya gönderi araçları da kurumsal paketlerinde benzer bilgileri veriyor. Instagram da bu alanda hızlı ilerliyor, bir sene geçmeden daha detaylı istatistiklere ulaşacağınızı söylemek mümkün.
Özellikle reklam ve sponsorlu içeriklerde hedefleme yapabilmek, hiçbir geleneksel medyada bulamayacağınız bir avantaj anlamına geliyor. Burada coğrafi konum, dil, ilgi alanları, yaş aralığı, cinsiyet, eğitim durumu gibi filtrelemelerle doğrudan sizinle ilgilenecek kişilere içerik gösterebilirsiniz. Var olan müşterileriniz kadar, potansiyel müşteriler de önem taşıyor. Hedefleme araçlarını benzer yöntemlerle kullandığınızda, işinizle ilgilenecek insanlara ulaşmanız kolaylaşacaktır.
Geri bildirim önem kazanacak
İnsanlara bir kez ulaştıktan sonra, hem ürünlerinizle yeni tanışanlardan hem de hâlihazırdaki müşterilerinizden geri bildirim alabilirsiniz. Her paylaşımınıza anında yanıt alabilir, sosyal medya üzerinde destek hattı kurabilir ve hatta ürünlerinizi puanlatarak insanların neler düşündüğünü öğrenebilirsiniz.
Web sitenizin ziyaretçi trafiğini artırmak ve satışları artırmak da sosyal medyanın popüler kullanım amaçlarından birisi oldu. Bunun için yarışmalar düzenleyerek akışı artırabilir, özel indirimlerle ilgiyi işiniz üzerinde toplayabilirsiniz.
Sosyal medyanın şu anki kullanım amaçlarını ise birçok araştırma ortaya koyuyor. Social Media Examiner’ın rakamlarına göre, pazarlamacıların yüzde 52’si Facebook’un en önemli sosyal ağ olduğunu belirtiyor. Bunu yüzde 21 ile LinkedIn, yüzde 13 ile Twitter, yüzde 4 ile YouTube izliyor.
2015’te yapılan Sosyal Medya Pazarlama Sektör Raporu da, şirketlerin yüzde 61’inin tüketicilere dönük (B2C), yüzde 39’unun ise diğer şirketleri hedefleyerek sosyal medya kullandığını oraya koyuyor.
Satışlar sosyal ağlara taşınacak
Bu yılın trendlerinin başında ise sosyal alışveriş geliyor. Facebook, Twitter ve bunları izleyecek olan diğer ağlarda ‘Satın al’ düğmesi yakında devreye alınacak. Bu sayede dünyadaki internet trafiğinin büyük bölümünün gerçekleştiği sosyal ağlar ciddi bir fırsat bulacak. Şöyle düşünün; sizin web sitenizi internete giren insanların yüzde kaçı biliyor, sosyal ağları yüzde kaçı biliyor?
Sosyal video büyüme gösterecek
İnternet trafiğinin büyük bölümünü sosyal ağlar kaplıyor, videolar ise bu trafiğin en büyük bölümünü oluşturuyor. Facebook’ta her gün toplam 8 milyar video izleniyor, bu sayı YouTube’u geride bıraktı. Twitter da geçtiğimiz yıl kendi video hizmetini tanıttı. Özellikle gençlerin kullandığı Snapchat uygulamasında günlük 6 milyar video izleniyor. Facebook video tavsiye özelliğini devreye almaya, Instagram ise 15 saniyelik video süresini 60 saniyeye çıkartmaya hazırlanıyor.
WebMarketing123’ün araştırması, 600’den fazla pazarlamacının yüzde 75’inin videoları en güçlü sosyal medya içeriği olarak gördüğünü gösteriyor. Bu sonuçlara bakınca, sosyal videoların bu yıla damgasını vuracağını söylemek için kâhin olmaya gerek yok.
Mesajlaşmada kurumsal dönem
Dünyada yaklaşık 4 milyar kişi, WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, Kik gibi anında mesajlaşma uygulamalarını kullanıyor. Bu uygulamalar, insanların telefonlarında Facebook ve Instagram gibi uygulamalardan daha çok açılıyor. Şirketler de bu durumun farkındalar ve şimdiden WhatsApp ve Snapchat kanalları oluşturmaya başladılar.
Belirlenen bir numaraya mesaj atarak duyurulardan haberdar olmak ve ilgili içerikleri görebilmek mümkün oluyor. Twitter’ın 140 karakter sınırını kaldırması ve Facebook’un Messenger’a müşteri hizmetleri özellikleri ekleyeceğini açıklaması da anında mesajlaşmayı yılın trendlerinden birisi yapıyor.
Giyilebilir cihazlar ve sanal gerçeklik fırsatları
Yeni nesil teknolojilerin hayatımıza girmesi de iş dünyasını yakından ilgilendiriyor. Örneğin akıllı saatler, fitness bileklikleri gibi cihazların satışları, önümüzdeki 5 yıl içinde üç kat artacak. Bunlar üzerinde çalışan uygulamaların sayısı da akıllı telefonlardaki gibi hızlı bir artış yaşayacaklar ve gelişen özellikleri imkânları artıracak.
Bir diğer önemli teknoloji ise sanal gerçeklik tarafında; Oculus, Samsung, HTC, Sony, Microsoft gibi firmalar gözlüklerini tanıttılar. Facebook’un bir kitle fonlama projesi olarak başlayan ve büyük ilgi gören Oculus’u Mart 2014’te 2 milyar dolara satın alması, bunun önemli bir işareti oldu. Facebook, kendisine ait 360 derecelik video özelliğini bu cihazlara entegre edecek. Diğer yanda Google Cardboard gibi ucuz gözlük alternatifleri teknolojinin yaygınlaşmasına öncülük edecek.
Oculus Social Alpha adlı yazılım, Samsung’un Gear VR gözlüğünde kullanılabiliyor. Sanal film izleme uygulaması, tıpkı bir sinemada gibi, gerçek zamanlı olarak başka kullanıcılarla oturarak film izleyebilme olanağı sunuyor. Yakında burada da sosyal ağların kullanıldığını ve şirketlerin farklı işlerinin dünyada hızla yayıldığına şahit olacağız.