Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    HaberlerTeknolojiSearchGPT Google Arama Motorunun Sonunu Getirebilir Mi?

    SearchGPT Google Arama Motorunun Sonunu Getirebilir Mi?

    Yapay zeka ile birlikte pek çok alanda ezberler bozulmaya başladı. Buna yakında arama motorları da dahil olacak. Zira Google bir yandan AI Search Overview ile belli bölgelerde halihazırda başlarken, OpenAI’ın da bu noktada bir sürprizi oldu.

    25 Temmuz 2024’te OpenAI, teknoloji dünyasında dalgalanmalara yol açan cesur bir hamle yaptı. Yapay zeka destekli son teknoloji bir arama motoru prototipi olan SearchGPT’nin tanıtılması, Google’ın uzun süredir devam eden hakimiyetine karşı önemli bir meydan okuma anlamına geliyor. Bu yeniliğin gizemini çözerken, işletmeler ve dijital stratejiler üzerindeki potansiyel etkisine bakmakta yarar var.

    Yapay Zeka Destekli Aramanın Yükselişi

    SearchGPT’yi sadece Google’ın rakibi olan başka bir arama motoru olarak düşünmek yanlış olur. Aksine bilgi erişiminin geleceği olarak da bunu görmek önemli. Yapay zeka odaklı bu yaklaşım, daha hızlı ve daha doğru yanıtlar sunmayı vaat ederek çevrimiçi bilgilerle etkileşim şeklimizde potansiyel olarak devrim yaratıyor.

    SearchGPT’nin Temel Özellikleri:

    • Web sitelerindeki bilgileri kısa açıklamalar ve bağlantı adresleri kullanarak özetler
    • Kullanıcıların sorunsuz bir şekilde birbirini takip eden soruları sormasını sağlar
    • Daha kapsamlı bir arama deneyimi için diğer ilgili sonuçlara bağlantılar içeren bir kenar çubuğu sunar

    Şu anda SearchGPT yaklaşık 10.000 kullanıcı ve yayıncı ortağından oluşan özel bir grupla test ediliyor ve OpenAI’nin bu çığır açan teknolojiyi geliştirme konusundaki kararlılığına işaret ediyor.

    SearchGPT’nin açıklanması teknoloji endüstrisinde şok dalgaları yarattı ve arama pazarı devi için hemen yankı buldu. Google’ın ana şirketi Alphabet, duyurunun ardından hisselerinde yüzde 3 düşüş gördü ve o günler 2024’ün en düşük seviyesine geriledi. Bu keskin düşüş, yatırımcıların SearchGPT’yi Google’ın uzun süredir devam eden arama hakimiyetine karşı zorlu bir rakip olarak kabul ettiklerini gösteriyor.

    Yapay zeka odaklı aramanın tüketici yolculuğunu nasıl etkileyeceğini görmek göründüğü kadar kolay değil. Birçoğumuz yıllarımızı geleneksel arama motoru tarayıcıları için optimizasyon yaparak geçirdik. Peki şimdi bu çabalar boşa mı gidiyor?

    İyi haber şu ki, birçok SEO en iyi uygulaması şu anda test edilen “üretken motor optimizasyonu” veya GEO olarak adlandırılan yeni nesil arama motoruyla iyi uyum sağlıyor. Teknoloji gelişirken, temel ilke aynı: Kullanıcı ihtiyaçlarına hitap eden net, değerli ve iyi yapılandırılmış içerik oluşturmak.

    Bu arama devriminin eşiğinde dururken, yeni döneme adapte olabilmek çok önemli. SearchGPT gibi yapay zeka odaklı arama motorlarının yükselişi sadece teknolojik bir değişim değil, aynı zamanda dijital alanda hedef kitlemizle nasıl bağlantı kuracağımızı yeniden düşünmemiz için bir fırsat.

    Araçlar değişse de hedef kitlenize değerli, alakalı içerik sunmaktan vazgeçecek değiliz. Geleneksel SEO’dan GEO’ya geçiş yaparken, hızla adapte olan işletmeler bu yeni yapay zeka odaklı ortamda önemli bir avantaj elde edecek.

    Madalyonun Diğer Yüzü

    Herhangi bir arama arayüzünün birincil amacı, en az çabayla hızlı bir şekilde güvenilir ve doğru bilgi sağlamak. GenAI yönlendirmesi henüz bu temel gereklilikler konusunda ihtiyaç duyulan rahatlık seviyesine ulaşmış değil.

    Örneğin, arama sorguları için AI Search Overview hizmetini sunmaya başlayan Google, bilgi kaynağına uygun atıfta bulunmadan gerçeklerin ve rakamların yanlış bir şekilde harmanlanması nedeniyle çok fazla eleştiriyle karşı karşıya kaldı.

    Yapay zeka modelleri, performanslarını iyileştirmek için sürekli olarak eğitiliyor ve yanıtlarının kalitesi büyük ölçüde kullanıcı tarafından verilen istemin detaylandırılmasına bağlı.

    En önemli ve kritik endişe ise hesaplama maliyeti. Uluslararası Enerji Ajansı’na göre, tek bir ChatGPT sorgusu 2,9 watt-saat elektrik gerektirirken, Google araması için bu rakam 0,3 watt-saattir ve on katlık bir artış söz konusu. Diyaloğa dayalı bir yapay zeka devrimi, arama kullanım durumuyla birleştirildiğinde, kullanıcıların yaptığı istemlerin sayısını artıracak ve böylece enerji tüketimini katlayarak artıracak.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN