Robotlar neden öğretmenlerin yerini alamayacak?

Robotlar neden öğretmenlerin yerini alamayacak?

0

Bugün 24 Kasım, dünyanın en kutsal mesleklerinden biri olan öğretmenlerin günü. Yüzyıllardır öğretim süreçlerinde baş rol oynayan ve meslek olarak icra edilmesinin kökeni sofistlere kadar uzanan öğretmenlik gelecek nesillerin yetişmesinde bugün de her zamanki kadar önemli. Ancak diğer tüm mesleklerin ve uzmanlıkların teknolojik gelişmelerin bir şekilde etkisinde kaldığını düşündüğümüzde; akıllara acaba robotlar ve yapay zeka öğretmenlerin de pabucunu dama atabilir mi sorusu geliyor. Fütüristlerin bu konuda yaptıkları değerlendirmeler öğretmenlerin de eninde sonunda robotlarla rekabete gireceği yönünde.

Önümüzdeki 20 yıl icinde öğretmenler kendilerini kanıtlamak için önemli bir baskı altını girecek. Online ve video temelli eğitimin yükselmeye başlaması ile değişimin iyice hissedildiği eğitim-öğretim alanında her gün inovasyon adına yeni bir gelişme yaşanıyor. Özellikle yapay zeka alanındaki ilerlemelerle birlikte eğitim süreçlerine robotiğin entegre olması konusunda çalışmalara şimdiden başlandı. Dünya Ekonomik Forumu’na göre eğitim yapay zeka teknolojisinin en önemli gelişim alanlarından biri. Bir başka öngörüye göre 2030 yılına kadar öğrencilerin öğrenim süreçleri robot öğretmenler sayesinde şu ankinden 10 kat daha hızlı olacak.Robot öğretmenler konusunda ilk örnekler gelmeye başladı bile. Finlandiya’nın Tampere şehrindeki bir ilköğretim okulunda başlanan pilot uygulamada “Elias” isimli robotlar öğrencilerin yabancı dil eğitimine destek veriyor. 23 dil konuşabilen robotlar öğrencilerin sorularına yanıt verebilecek gerekli yazılıma sahip. Özetle robotlarla eğitimin mümkün olabileceğinin düşüncesi bile öğretmenlerin yerini şimdiden tehdit ediyor. Peki ama mesleğinde uzman ve tecrübeli bir öğretmenin yapabildiği her şeyi bir robotun yapabilmesi mümkün mü? Aslında bu pek mümkün değil. Bu haftaki yazımda insan öğretmenleri robot öğretmenlerden ayıracak altı yeteneği bir araya getirdim. Tabii bu farkların şimdilik geçerli olabileceğini ve yarının ne getireceğini tahmin etmenin pek de mümkün olmadığının altını çizmeliyim.

Öğretmenler de aynı öğrenme sürecinden geçtiler
Yeni bir bilgiyi zamanında sizinle aynı süreçten geçmiş, benzer deneyimleri elde etmiş birinden öğrenmek gelişim süreciniz açısından çok daha faydalıdır. Bu insanın doğasıyla ilgili olan bir durum aslında. Bir öğrenci uzman bir öğretmenden eğitim aldığında yalnızca öğretmenin anlattığı bilgileri öğrenmekle kalmaz, aynı zamanda öğretmenin kendi öğrenme sürecindeki deneyimlerinden de yararlanır. Robotlar gerekli bilgiyle yüklenerek eğitim verebilir, ancak ne robotlar ne de hiç bir yapay zeka insanla aynı öğrenme sürecine sahip olamaz.
Öğrencilerle empati yapabilirler
Bir insan başka bir insanın herhangi bir anda nasıl hissetiğini anlayabilir, ona göre davranabilir, yani empati kurar. Bu bağlamda öğretmenlerin öğrencilerle yüz yüze iletişimi ve iki tarafın birbirini anlayabilmesi öğretim süreçleri açısından eşsiz bir durumdur. Hiç bir teknoloji odaklı eğitim öğretmen & örenci ilişkisi ile mukayese edilemez diğer bir deyişle. Öğretmenlerin kendilerini öğrencilerin yerine koyma ve onları anlayabilme yeteneği maalesef robotlar tarafından gerçekleştirilmesi pek de mümkün olmayan bir özellik.
Öğretmen öğrenci ile sosyal bağlantı kurar
Öğretme öğrenci ve öğretmen arasında geçen iki taraflı bir süreçtir. Öğretmen ögrencilerin katılımı olmadan öğretim sürecinini gerçekleştiremezler haliyle. İyi öğretmenler öğrencileri ile kişisel olarak ilgilenirler ve onlara ellerinden geldiğince her konuda yardımcı olmaya çalışırlar. Bu iletişim yetenekleri insan olmanın bir getirisi olduğundan, robotlarda bulunması söz konusu değil.
Spontane konuşabilme becerisi
İyi bir konuşmacı yazılı bir metne bağlı kalmaz, konuyu dinleyicilerin reaksiyonlarına göre geliştirir. Öğretmenin spontane konuşma yeteneğine sahip olması öğrencilerin konuşmanın içinde kalmalarını ve aktif olarak dersi takip edebilmelerini sağlar.
İnsanlar beden dilini kullanırlar
İnsan mimik ve jestleri anlatımda önemli rol oynar. İnsanlar anlatım sırasında vücut dilini kullanır. Gerekli durumlarda ses tonunu alçaltır ya da artırır, yüz mimiklerini kullanır ve bu sayede anlatımı daha etkili hale getirmiş olurlar.
İnsan öğretmenler doğaçlama yapabilir
İyi öğretmen olmanın en önemli noktası insanın doğaçlama yapabilme yeteneği. Önceden hazırlanmış yazılı planlara bağlı kalmaktansa öğretmenler duruma göre doğaçlama hareket edebilirler. Çünkü öğretmenlik yaratıcılık ve spontane davranabilme becerisi gerektirir.

Görsel kaynak: nypost.com

Cevap bırakın