Robot gazetecilik medyayı nasıl değiştirecek?

0

robot gazetecilikRobotların ve diğer otomasyon teknolojilerinin hayatımızın hemen her alanında yaygınlığının arttığı şu günlerde yeni teknolojilerle en fazla haşır neşir olan sektörlerin başında gelen medya da bu dönüşümden nasibini alıyor. Özellikle son 2-3 yıldır dünya genelindeki haber merkezlerinin robot gazeteciliğe ciddi bir ilgisi söz konusu. Associated Press, Forbes, The New York Times, Los Angeles Times, ve ProPublica gibi lider medya şirketleri haber içeriklerini otomatikleştirmeye başladı. Uzmanlara göre 2020’lerede haberlerin yüzde 90’ını robotlar üretecek olsa bile şu an için finans, spor gibi sayısal verilerin ağırlıkta olduğu alanlarda yapay zekalar içerik üretebiliyor. Peki bir anlamda henüz deneme aşamasında olan robot gazeteciliğin artısı, eksisi ve potansiyeli nedir? Gelin gazetecilikte otomasyon devrinin yeni döneminin oluruna bir bakalım.

Şartlar
Robot gazetecilik tekrarlanan konular için rutin haberler üretmenin en iyi yolu.
Veri kalitesinin yetersiz olduğu ve yapılandırılmamış verinin bulunduğu ortamlarda robot gazetecilik kullanılamaz.
Robot gazeteciliği geliştirmenin yolu yapılandırılmış verinin ulaşılabilirliğini arttırmak. Medya kuruluşlarının amacı bu sayede maliyetleri azaltmak ve haber kalitesini arttırmak.

Potansiyel
Algoritmalar haberleri daha hızlı ve insanlardan daha az hata ile üretme potansiyeline sahip.
Algoritmalar aynı datayı kullanarak farklı dillerde, farklı bakış açılarında ve ilgi alanlarına göre kişiselleştirilmiş haberler üretebiliyorlar.
Algoritmalar kullanıcının sorularına göre talebe uygun haberler üretme potansiyeline sahip.

Limit
Algoritmalar veri ve varsayımlara dayanır ve her ikisi de hataya meyillidir. Sonuç olarak algoritmalar beklenmedik, istenmeyen ve hata içeren sonuçlar ortaya koyabilir.
Algoritmalar soru soramaz, neden ilişkisi kuramaz ve bu durum onların toplumu anlama ve gazetecilik işlevlerini yerine getirme yetisini kısıtlar.
Yazı yazma yeteneği insan beynine göre henüz temel seviyede ancak zaman içinde geliştirilebilir.

Gazetecilere etkisi
İnsan ve otomatik robot entegre hale gelecek ve bir nevi insan –makine evliliği ortaya çıkacak.
Gazeteciler algoritmanın yerine getiremeyeceği derin analiz, röportaj ve araştırma yeteneklerine sahip.
Robot gazetecilik rutin haberlerle uğraşan gazetecileri işinden edecek ancak haber üretme algoritması geliştirme adı altında yeni bir iş alanı yaratacak.

Tüketicilere etkisi
İnsanlar otomatik üretilmiş haberleri daha güvenilir buluyor ancak otomatik içerik okumaktan hoşlanmıyorlar.
Tüketicilerin algoritmanın şeffaflığı ile ilgili beklentileri örneğin algoritmanın nasıl çalıştığını merak edip etmedikleri henüz bilinmiyor.

Şirketlere etkisi
Algoritmalar hatalardan sorumlu tutulamayacağından sorumluluk gazeteci veya yayıncıya ait olacak.
Algoritmanın şeffaflık ve güvenilirliği özellikle tartışmalı konular ve kişiselleştirilmiş haberlerde kritik olacak.

Topluma etkisi
Robot gazetecilik erişilebilir haber sayısını arttıracak. Bu sayede insanların kendilerine uygun içerik bulmaları daha kolay olacak.
Otomatik özellikle kişiselleştirilmiş haberlerde artış toplumsal fikir ayrılıklarının oluşmasına dair endişeleri de arttıracak.

Görsel: Muckrack.com

Cevap bırakın