Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürRamazan’da değişen online tüketici alışkanlıkları

    Ramazan’da değişen online tüketici alışkanlıkları

    ramadan6 Haziran’da başlayan Ramazan ayıyla birlikte değişen uyku saatleri ve yeme-içme düzenleri, tüketicilerin internette geçirdikleri zamandan online alışveriş alışkanlıklarına kadar tüm dijital tüketim alışkanlıklarını da etkiledi.

    Öncelikle Ramazan döneminde sosyal medyada tüketilen ve üretilen içeriklere bakmak istiyorum. Ramazan’ın başlaması ile dini konulardaki konuşma oranı da haliyle yükselme gösterdi. Kimola’nın Kimola Trends istatistiklerine göre; Ramazan’dan bir önceki hafta gündem yavaş yavaş dini ağırlık kazanmaya başlarken, Ramazan’ın ilk günü %33.6 oranla ülke gündemi dini başlıklardan oluşuyordu. Bu dönemde gündeme katılan kullanıcı sayısı %108 artış gösterirken, üretilen içerik sayısı %199 artış gösterdi. Haftalık gündeme giren başlık ve etiket sayısını incelediğimizde ise Ramazan öncesi dönemde haftalık ortama 511 başlık konuşulurken, Ramazan’ın hemen öncesi ve Ramazan’ın ilk haftalarında bu ortalama %215 artış gösterdi. Bu grafik Ramazan’ın ilk haftasında dinin 6. sıraya kadar yükselmesine sebep oldu. Takibindeki haftada ise bu oranlar düşerek Ramazan ile ilgili konuşmalar yerini Ramazan’da gerçekleşen olaylara bıraktı. Konu ile ilgili saldırılar ve toplumsal olaylar dini çerçevenin dışına çıkarak gündemi başka başlıklar altında meşgul etti.

    Ramazan’da online alışverişte öne çıkanlar
    Sahibinden.com verilerine göre, Ramazan başlangıcından bu yana, sahur saatlerinde kullanıcı sayısında yüzde 110’luk artış gözlemlendi. Ayrıca kullanıcıların sahura kadar sitede geçirdiği süre de yüzde 17 arttı. Yine sahibinden.com verilerine göre kullanıcılar Ramazan’da alışverişlerinde özellikle mobili tercih ettiler. Sahuru beklerken en yüksek trafik 03:00 saatlerinde gerçekleşirken; kullanıcıların sahur saatlerinde en çok baktığı kategoriler ise tahmin edileceği üzere emlak ve vasıta oldu. Sahurda trafik artışının en çok görüldüğü iller ise Gaziantep, Konya ve Ankara olarak dikkat çekti.

    Türkiye için online’da iftar vakti
    Online yeme-içme deyince akla ilk Yemeksepeti geliyor kuşkusuz. Ramazan’da değişen online yeme-içme alışkanlıklarını sorgularken bu anlamda Yemeksepeti verileri iyi bir referans olacak diye düşündüm. Yemeksepeti verilerine göre Ramazan döneminde 19.00 – 21.00 saatleri arasındaki siparişler yüzde 15 gibi bir artış göstermiş. Sahur öncesinde, 02.00 – 04.00 saatlerinde de yine yüzde 12 gibi bir artış söz konusu. En çok sipariş verilen yemekler ne diye soracak olursanız; sırasıyla mercimek çorbası, kuşbaşılı kaşarlı pide ve tavuk şiş Ramazan’da siparişini en çok artıran ürünler. İftarda İstanbul’da en çok sipariş verilen noktalar sırasıyla Acıbadem, Ataşehir, Fulya, Şişli ve Halkalı. Siparişini Ramazan öncesine göre iftarda en çok artıranlar ise, Beşiktaş Merkez, Mecidiyeköy Gülbağ, Fulya, Maslak ve Ortaköy. Sahurda en çok sipariş verilen noktalar ise sırasıyla Göztepe, Maslak, Cihangir, Beşiktaş ve Mecidiyeköy. Türkiye genelinde en çok iftar siparişi verilen şehirlere bakacak olursak; İstanbul, İzmir, Ankara, Bursa ve Denizli ilk dört sırada yer alırken; sahurda ise zirve İstanbul, İzmir, Eskişehir, Ankara ve Denizli’nin.

    Teknolojik ürün satışları nasıl etkilendi?
    Ramazan dönemi online mecralardaki içerik tüketimi kadar teknolojik ürün satışlarını da etkiledi. Bu anlamda Mediamarkt.com.tr verilerine göre bu dönemin okulların kapanışına denk gelmesi nedeni ile konsol donanım ve konsol oyuların çok iyi satış değerlerine sahip olduğunu görüyoruz. IT ürünlerinde bu dönemde Mediamarkt.com.tr’de ciro olarak en yüksek paya sahip ürün grubu notebook’lar olurken, adet bazında ise ilk sırada tabletler yer almış. Ramazan döneminde, beyaz eşya kategorisinde ise bulaşık makinesi, mikrodalga fırın ve buzdolabı yoğun ilgi görmüş durumda. Bunun yanı sıra havaların ısınmasıyla birlikte sezonluk ürünler klima, su sebili, vantilatör gibi ürünlerin satışında yükselme söz konusu. Yine bu döneme denk gelen Babalar Günü etkisiyle tıraş makineleri ve erkek bakım ürünlerine son derece büyük bir ilgi oldu. Bugünlerde devam eden Euro 2016 dolayısıyla TV satışlarında bu dönemde büyük bir artış yaşanırken, Mediamarkt.com.tr verilerine Ramazan döneminde en çok satan akıllı telefon iPhone 5S.

    Görsel kaynak: ameinfo.com

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN