Son yıllarda otomotiv sektöründe teknoloji çok daha yoğun bir şekilde kullanılır hale geldi. Otomobillerden kamyonlara, otobüslere kadar tüm araçlar çeşitli amaçlara yönelik sensörlerle donatılmış hale geldi. Buna bir de internet bağlanırlığı eklendiğinde artık bu araçlar birer teknolojik cihaz oldu.
Otomobillerde lastik basıncını ölçen sensörlerden iki aracın arasındaki mesafeyi ölçen sensörlere kadar birçok sensör bulunuyor. Tüm bu sensörlerden inanılmaz bir veri akışı gerçekleşiyor. Çoğu zaman bu sensörler de yeterli gelmeyebiliyor. Örneğin koltuklara yerleştirilmiş sensörler yolcu koltuğuna birisinin oturup oturmadığını belirleyerek emniyet kemeri ışığının yanmasından hava yastıklarının açılmasına kadar birçok konuda karar verici rol oynuyor. Ancak emniyet kemeri yerine toka takmak gibi çeşitli yöntemlerle yolcular bu güvenlik önlemlerini aşmanın yolunu bulabiliyorlar. İşte bu durumda araç içine yerleştirilmiş kameralar devreye giriyor. Kamera vasıtasıyla yolcunun emniyet kemeri takıp takmadığı belirlenerek toka taksa bile sistemi kandıramıyor. Elbette emniyet kemeri süsü verilmiş bir tişört giyilirse durumun ne olacağı pek belli değil ama kandırılması zor bir sistem gibi gözüküyor. Yeni geliştirilen bir sistemde koltuğa ve diğer konumlara yerleştirilen sensörler sayesinde yolcunun ve şoförün ağırlığı ve boyu, direksiyona ve yolcunun hava yastığına olan uzaklığı gibi kriterler göz önüne alınarak herhangi bir kaza durumda hava yastığının yolcunun bu kriterlerine göre açılması sağlanabiliyor ve kaza durumunda hayatta kalma olasılığı en üst düzeye çıkarılmaya çalışılıyor.
Sensörler daha aktif bir şekilde kullanılıyor
Yeni nesil araçlarda kullanılan kameralar ve sensörler aracılığıyla sürücünün uyku hali ya da yorgunluğu tespit edilebiliyor. Sürücü direksiyon başında uyuyakaldığında hemen uyarı sistemi devreye giriyor. Ya da aynı sürücünün yasal sınırları aşacak şekilde direksiyon başında kalması durumunda da uyarı verilebiliyor.
Sensörler sadece sürücülerin ve yolcuların güvenliği için kullanılmıyor. Araç yakıtının sıcaklığını belirlemekten oksjien miktarını ve akü voltajını belirlemeye kadar birçok konu için sensörler kullanılıyor. Şu an günümüzde üretilen otomobillerin çoğunda 200’e yakın sensör bulunuyor ve bu sayı her geçen gün artıyor. Otonom sürüş ya da otomatik park etme gibi özelliklere sahip olan araçlarda sensör sayısı inanılmaz bir şekilde artıyor. Kısacası önümüzdeki yıllarda otomobiller tamamen hem içeride hem de dışarıda olan biteni belirlemeye yarayan sensörlerle donatılı bir şekilde gelecek. Aracı kullanış şeklimizden uykusuzluğumuza kadar her şeyi belirliyorlar ve belirlemeye devam edecekler.