“Omni-channel” pazarlama

0

2016_nisan_02

Pazarlama yöntemleri gelişen teknoloji ile birlikte günden güne farklılaşıyor. İnternet ve mobil teknolojiler pazarlama alanında yeni kanalların açılmasına vesile oluyor. Bu değişimlerin bir sonucu olarak pazarlama teknikleri yeni kanallara yöneliyor ve ortaya yeni kavramlar çıkıyor. Bu kavramlardan biri de son günlerde popüler olan “Omni-channel Pazarlama”.  Ayrıca konu oldukça önemli hale geldi çünkü günümüzde başarı sahibi kurumların başarı hikayelerinin büyük bölümü kullandıkları pazarlama kanallarının çokluğu oluşturuyor.

Öncelikle “Omni-channel pazarlama” nedir sorusuna net bir tanımlama yaparsak;  Omni-channel pazarlama tüketiciyi dijital ve fiziksel kanallarda tümüyle yakalamaya çalışan bir kanaldan kaçırdığını diğer kanaldan yakalamaya gayret eden hatta bir kanalda tüketicinin yarım bıraktığı bir satınalma işlemini daha sonra diğer bir kanaldan kaldığı yerden devam ettirebilmesini sağlayan çoklu pazarlama yöntemi olarak tanımlanabilir.

Omni-channel pazarlamada açık hedef tüketiciyle her alanda etkileşim içinde kalabilmek ve bu etkileşimi farklı kanallarda tek bir arayüzden yönetebilmektir. Bunu aslında farklı kanalların tek bir ortammış gibi yönetilmesi olarak da düşünebilirsiniz. Yani farklı kanallarda oluşan tüketici bilgilerinin tek bir yerde toplanıp ve toplandığı yerde analiz edilerek müşterilere satışı gerçekleştirebilecek yöntemler olarak sunulmasından bahsediyoruz.

Omni-channel pazarlama ile müşteri ihtiyaçlarına farklı kanallardan hızla cevap verilebildiği gibi alışverişe başlayan bir müşterinin kayıp vermeden bu alışverişi tamamlaması arzulanmaktadır.

Kurumsal yapılarda böyle bir pazarlama altyapısını kurmak uzmanlık isteyen, iş süreçlerine entegre edilmesi süreç alan ve aynı zamanda teknolojik bir altyapı gerekliliğinden ötürü pahalı sayılabilecek bir yöntemdir. Henüz Türkiye’de önemi yeni yeni bilinmeye başlamakla birlikte yıllardır bu yöntemi kullanan kurumlarımız da bulunmaktadır. Pazarlamanın geldiği son noktada artık başarılı olmak isteyen ve satışlarını yükseltmeyi hedefleyen kurumların omni-channel pazarlama yöntemini etkin kullanmaları gerekmektedir.

Omni-channel Pazarlamayı Örnek Vererek Açıklayalım

Omni-channel pazarlama öncesi alışveriş yapan bir tüketici sadece kendine sunulan alışveriş kanalında satın almaya başlayıp işleme devam edip yine burada işlemi sonlandırabiliyordu. Yani işlem yarım kaldığında mesela internet arızası veya telefon kesilmesinde tüm sürecin tekrar sıfırdan başlaması gerekiyor ve yapılan tüm işlemler boşa gitmiş oluyordu. Böyle bir durum hem ciddi bir zaman kaybına sebep olduğu gibi kimi zaman da tüketicilerin üşengeçliğinden dolayı satışın tamamen kaybedilmesiyle sonuçlanıyordu. Fakat yukarıda ayrıntılarına değindiğim omni-channel pazarlama ile bir kanaldan başlanan bir işlem yarım kalsa dahi farklı kanallar birbirlerine entegre olduğundan tüketicinin kaldığı noktadan kanal bağımsız satın alma işlemine devam edebilmesi  mümkün hale geldi.

Alışverişe Kaldığınız Yerden Devam Edin

Böylece satışta süreçlerin tekrar başına dönmek gerekmediği ve hız artışının yanında satışın kaldığı yerden tamamlanmasına olanak verildiği için de tüketici satışı çok rahatlıkla olumlu olarak sonlandırabilir hale geldi.

Belki bir ürün veya hizmet alımına bilgisayarınızdan web sitesi üzerinden başladınız diyelim. Ürünü veya hizmeti belirleyip kredi kartı ile ödeme aşamasına gelmiş tam da ödeyecekken gelen bir telefon, kesilen elektrik, veya ziyarete gelen bir dost işlemin tamamlanmasının önünde bir engel çıkarmış olabilir. İşte omni-channel pazarlama farkı burada ortaya çıkar ve siz akşam aynı firmanın çağrı merkezi üzerinden telefonla alışverişe kaldığınız yerden devam edebilirsiniz. Dışarıdasınız ve yanınızda sadece akıllı telefonunuz var. Mobil uygulama üzerinden işleme başlarken uygulama sizin kaldığınız yeri doğrudan karşınıza getirirse hoşunuza gitmez miydi?

Omni-channel pazarlama hayatımıza kolaylık sağlamak üzere girmiş durumda. Kurumlar tüm kanalları birbirine entegre ederek tüketicilerin hayatlarını kolaylaştırarak daha kolay alışveriş yapmalarına olanak sağlıyorlar. Rekabet halinde olmak isteyen kurumlar için omni-channel pazarlama bir gereksinimden ziyade zorunluluk haline gelmeye başladı. Sanırım önümüzdeki günlerde bu kavramla çok daha sık karşılaşacağız.

 

Cevap bırakın