Bir sahnede ışığı ve gölgeleri oluşturmanın gelişmiş ve gerçekçi bir yolu olan ray-tracing (ışın izleme), NVIDIA GeForce RTX serisiyle hayatımıza sağlam bir biçimde giriş yaptı. Kısa süre önce RTX 30 serisinin çıkışıyla da performans seviyesi çıta atladı. Gelin bu teknolojiyi yakından tanıyalım…
Filmlerin ve dizilerin harika görüntüler oluşturmak ve 3D içerikleri gerçek hayat sahneleriyle harmanlamak için kullandığı ışın izleme teknolojisi, bir ışık kaynağı tarafından üretilen her ışık ışınını simüle ederek ve izleyerek çalışır. Bu yüzden de gerçekçi bir sahne yaratabilmek için ciddi bir işlem gücü gerekir. Dolayısıyla film endüstrisinde uzun süredir var bu teknolojinin evdeki bilgisayarlarımızda bugüne dek olmamasının sebebi bu. Ancak yeni ekran kartları, bu performans seviyesine ulaşabildiği için, ışın izleme artık PC oyunlarında da kullanılabiliyor. Şimdilik yansımalar veya gölgeler için sınırlı biçimde kullanılsa da, bu durumun değiştiği zamandayız, yeni çıkacak oyunlarla ray-tracing teknolojisi oyunların görsel kalitesini büyük ölçüde değiştirmeye aday.
Işın İzleme (Ray-Tracing) nedir?
Işın izleme, son derece gerçekçi aydınlatma efektleri üretebilen bir tekniktir. Bir algoritma, ışığın takip ettiği yolu izler ve ardından ışığın bilgisayar tarafından üretilen dünyada temas ettiği sanal nesnelerle etkileşimini oluşturur.
Işın izleme, çok daha gelişmiş yarı saydamlık ve saçılmanın yanı sıra, eskisinden çok daha gerçekçi gölgeler ve yansımalar üretebilir. Kullanılan algoritma, ışığın nerede bir nesneye çarptığını bularak, insan gözünün gerçek ışığı, gölgeleri ve yansımaları gördüğüne benzer etkileşimleri hesaplayabilir. Üstelik bu durum, gerçek hayatta olduğu gibi ray tracing uygulamalarında da renklerin oluşumunu etkiliyor.
Işın izlemenin bugüne dek sinema ve TV dünyasında rahatça kullanılmasının sebebi, bu işlemin canlı yapılmaması ve yapabilmek için sunucu tarlası (server farm) gibi birçok sistemin gücünün bir araya geldiği pahalı kaynakara erişimin olmasıydı. Şimdi bunu anında yapabilmenin, mevcut oyun donanımları için bile çok fazla maliyetli olduğunu kabul edelim.
Oyunlar, ray-tracing yerine ‘raster’ yapmayı tercih ediyorlar. Grafik oluşturmanın daha hızlı bir yolu olan raster’laştırma, üç boyutlu görselleri ekranınızda iki boyutlu piksellere dönüştürerek gösterir. Ancak bu teknik, gölgelendiricilerin gerçekçi ışıklandırmalarla tamamlanmasını gerektirir. En yeni NVIDIA ekran kartlarındaki özel donanım sayesinde artık gerçek zamanlı ışın izleme tekniğinden faydalanılabiliyor. Fakat çoğu oyunda bu teknikten tamamen faydalanmanın mümkün olması biraz daha zaman alacak. O zamana kadar da raster tekniği hibrit biçimde hayatımızaki yerini koruyacak.
Kısa tarihi
Nvidia, 20 Eylül 2018’de GeForce RTX 2080’de donanım hızlandırmalı ışın izleme özelliğine sahip ilk tüketici ekran kartını piyasaya sürdü. Bunu RTX 2080 Ti, RTX 2070 ve RTX 2060 izledi. Bu yılın Temmuz ayına kadar, Super serisini de içeren yeni RTX GPU’lar piyasaya çıktı.
Ray-tracing destekli oyunlar
Şu ana kadar 24 oyun RTX’in ışın izleme özelliğini destekliyor. Bunları aşağıda görebilirsiniz:
- Amid Evil
- Battlefield V
- Call of Duty: Black Ops Cold War
- Call of Duty: Modern Warfare
- Control
- Deliver Us the Moon
- Fortnite
- Ghostrunner
- Justice Online
- JX3
- Mechwarrior 5: Mercenaries
- Metro Exodus
- Minecraft
- Moonlight Blade
- Mortal Shell
- Pumpkin Jack
- Quake II RTX
- Ready or Not
- Ring of Elysium
- Shadow of the Tomb Raider
- Watch Dogs: Legion
- Wolfenstein: Youngblood
- Xuan-Yuan Sword VI
Yakında çıkacak NVIDIA GeForce RTX ray-tracing özelliği destekli oyunlar
- Atomic Heart
- Boundary
- Bright Memory: Infinite
- Convallaria
- Cyberpunk 2077
- Doom Eternal
- Dying Light 2
- Enlisted
- I.S.T.: Forged in Shadow Torch
- Grimmstar
- Project X
- Sword and Fairy 7
- Synced: Off Planet
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
- World of Warcraft: Shadowlands