Müzisyenler için dijital iletişim önerileri

0


Müzisyen olmak genellikle zor bir iştir. Yalnızca en başarılı sanatçılar, canlı yayınlar yapmak için koşuşturan basın danışmanlarına ve organizatörlere sahiptirler.
Bugünlerde ise dijital müzik devrimi ile, en yeni müziklere saniyeler içerisinde erişebiliyoruz. Bununla birlikte, dijital müzik endüstrisi de müzisyenler için yeni fırsatlar sunuyor.

Bugün sizlerle beraber internet ve müziğin günümüzdeki durumunu ele alacağız. İnternetin hem amatör, hem profesyonel müzisyenlere neler vadettiğini görmeliyiz. Müzisyenler için artı ve eksi yanlarını da bir ölçüde konuşacağız.  Eğlencelerimiz, anılarımız, yaşanmışlıklarımız… Kısaca her şeyimiz internete taşınıyorken, müzikler de internete taşınmayacak mıydı sanki? Elbette bu değişim rüzgârının hızına müzikler de kapılacak, kendisini internette bulacaktı.  Başlayalım efendim…

Unkapanı’ndan YouTube’a…

Eskileri hatırlıyor musunuz? Bir müzisyenseniz (ya da öyle olduğunuzu düşünüyorsanız) soluğu Unkapanı plakçılarında alır, yeteneğinizi gösterirdiniz.  Sırf bu hayalle İstanbul’a gelen nice insanların iyi ve kötü hikâyeleri, müzik plaklarına adeta kazınmıştır. İnternetin olmadığı zamanlarda sırasıyla satılan plaklar, portatif kasetler ve CD’ler, müziğe erişimin başlıca yollarıydı. İnternet, 2000’li yılların başında ülkemizde hızla yayılırken, müzik de internette yayılmaya başlamıştı.  Tahmin edeceğiniz üzere bu yayılma korsan olarak gerçekleşti ve müzisyenlerin emekleri hiçe sayılır oldu. Kaset ve CD sektörü bununla ne kadar savaştıysa da, başarı elde edemedi.  İnternetten para kazanmak mümkün olmaya başladıkça, CD ve kasetler yerini internet kliplerine, internette yayımlanan şarkılara ve dijital içeriğe bırakmaya mecbur kaldı. Bugün internet, popüler olmaya açılan bir portal gibi… İnternetin burada bir faydasından bahsedeceğim. Kim olursanız olun, müziğiniz internette sayısız bir kitleye ulaşabilir! Şart yok, koşul yok!

Amatör müzisyenler işe nereden başlamalı?

Amatör müzisyenlikten başlayalım. Sizler geleceğin profesyonel müzisyen adaylarısınız.  İlk başlarda çok fazla para kazanamayacaksınız bu işten ama kendi reklâmınızı yapmak sizin elinizde. İnternet sayesinde artık sizler plak şirketlerinin kapısında beklemiyorsunuz. Onlar sizi buluyor, anlaşmalar teklif ediyorlar. Buradaki altın kurallar “kaliteli iş çıkarmak” ve “istikrarlı hareket etmek” olmak üzere iki tanedir. Sosyal medyada hayran sayfalarınızı şimdiden oluşturun. İlk denemelerinizi buralarda paylaşabilirsiniz. Ufak tefek reklâmlar vermek, kitlelere ulaşmak için süreci biraz hızlandırabilir.

Müziğinizi hedef kitlenizle buluşturun

Sosyal medyada kendimize yer edindikten sonra, sıra geliyor müziğimizi dijital ortamda yayınlamaya.  Aslında bunun için seçimi tamamen size bırakabilirim, zira sayısız yayıncılık portalı var. Ancak benim tavsiye edebileceğim iki önemli yer var. Bunlardan birincisi “Hulkshare” diğeri de hepinizin bildiği gibi; YouTube.

Eğer amatör olarak Türkçe şarkı söylüyorsanız, müziğinizin hedef kitlesi epey sınırlanacağı için YouTube bir hayat kurtarıcı olacaktır. Cover yaparak (tanınmış bir müziği ya da şarkıyı kendi yorumunuzla icra etmek) veya kendi sözlerinizi yazarak şarkılarınızı söyleyebilir, bir enstrüman çalarak yeteneklerinizi sergileyebilir ya da işin daha çok ses mühendisliği kısmına yönelerek deneysel müzik çalışmaları yapabilirsiniz. Mutlaka birileri görecektir, mutlaka izlenecektir.  Sosyal medya hesaplarınızda da duyurduğunuzda, hayran kitlenizin oluşması sadece zamana kalacaktır.

Eğer YouTube bu kadar işe yarıyorsa niçin HulkShare’ı da önerdim? Çünkü HulkShare bir müzik platformudur ve ücretsizdir. Müzisyenler, radyo yayıncıları ve podcast yapımcıları, HulkShare’ı ciddi anlamda eserlerini ve yayınlarını yapmakta kullanıyorlar. Hele ki müzik üretiyor ya da İngilizce gibi yaygın bir dilde şarkı söylüyorsanız, Hulkshare sizi çok daha ciddi bir dinleyici kilesine ulaştıracaktır. Söylemeden geçmeyeceğim, Hulkshare’ı yalnızca müzik veya radyo/podcast dinleyenler bilir ve kullanır. Ancak YouTube, herkesin uğradığı bir duraktır. Herkesin iyi veya kötü yorumlarını okumak ya da müziğe merak salan bir kitlenin iyi veya kötü yorumlarını okumak… Tercih size kalıyor.

Müzik kariyeriniz için profesyonel adımlar

Biraz daha popüler oldunuz ve iyi kötü dinleyici kitlesine ulaştınız. Artık, işleri ciddileştirmek istiyorsunuz. Öyleyse insanların müziği aradığı platformlara ulaşmalısınız. Bugün en çok kullanılan müzik dinleme platformları arasında Spotify, Apple Music ve Deezer gibi uygulamalar var. Buralarda müziğinizi lisanslı biçimde yayınlayabilirsiniz. Eğer hâlihazırda bir şirketle anlaşmanız varsa, tek yapmanız gereken onlara müracaat etmektir. Ancak bir anlaşmanız yoksa, biraz çalışmanız gerekebilir. Piyasada TuneCore, RecordUnion, Fuga, Ingrooves, Spinnup, Awal gibi firmalar mevcuttur. Bunlar toplayıcı ve dağıtıcı firmalardır. Müziğinizi sizden alarak, tanınmış mecralarda lisans karşılığı yayınlatırlar ve telif ücreti almanızı sağlarlar. Tabii ki bu telif parasından yüzde alarak bu işi yaparlar, yani müzik bedava bir iş olmaktan artık çıkar. Bu yüzden pek çok dağıtımcı ile görüşmeli, kendinizi için en iyi teklifi aldığınızdan emin olmalısınız.

Özet olarak…

Amatörler için sürekli olarak kaliteyi yükselterek müzik yapmak dijital müzik ekosisteminde yer edinebilmek için oldukça önemli. Sosyal medya hesaplarını kullanarak (hatta belki biraz reklâm desteği ile) hedef kitlemize ulaşabiliriz. Hulkshare veya YouTube gibi mecralarda müzik veya radyo / podcast yayınımızı ücretsiz olarak yapabilir ve müziğimizi dinleyicilerle buluşturabiliriz. Son olarak da; eğer bu işi ciddiyete dökmek istiyorsak, artık firmalarla iletişime geçip, müziğimizden kazanç elde etmeye başlayabiliriz . Bu noktadaa  Spotify, Apple Music veya Deezer’da yer almak… İşte bir müzisyen olarak internette gelebileceğiniz en iyi yer burasıdır. Onaylanmış bir sanatçı hesabınızla, dinleyicilerinizin sizin sanatınızla iyi vakit geçirdiklerini görebilir ve hayallerinize ulaşmanın hazzını yaşayabilirsiniz.

 

Cevap bırakın