Neredeyse beş yıl geçtikten sonra, Windows on Arm deneyimi büyük ölçüde iyileşti. Qualcomm’un yeni Snapdragon X Elite ve X Plus işlemcileri ile beraber Windows 11 deneyimi artık herhangi bir normal dizüstü bilgisayar gibi hissettiriyor. Ek olarak Microsoft ve Qualcomm, geliştiricilerini daha fazla ARM64 tabanlı uygulama geliştirmeye teşvik ediyor ve bu teşvik büyük bir fark yarattı.
Photoshop, Dropbox ve Zoom gibi uygulamalar, Spotify, Prime ve Hulu gibi eğlence uygulamaları artık Windows 11’de ARM tabanlı olarak çalışıyor. Hatta Chrome, Opera, Firefox, Vivaldi, Edge ve Brave de ARM tabanlı çalışıyor. Bu iyi bir başlangıç, ancak bu en yeni Copilot Plus PC’lerde hala emüle edilmesi gereken birçok uygulama var ve burada Microsoft’un Prism emülatörü devreye giriyor.
Microsoft, Prism’in Apple’ın Rosetta 2 kadar verimli olduğunu ve önceki nesile göre uygulamaları iki kat daha hızlı emüle edebildiğini iddia ediyor. Bu önemli bir vaat önümüzdeki dönemde ne kadar başarılı olup, olmadığını göreceğiz.
Şimdiye kadar yapılan pek çok testte, Prism’in yerel olmayan uygulamalar için uyumluluğu iyi yönettiğini görebiliyoruz, ancak performans uygulamanın karmaşıklığına bağlı olarak değişiyor. Bir ekran görüntüsü aracı olan ShareX, Prism emülatörünü kullanarak sorunsuz çalışıyor, ancak bu çok hafif bir uygulama. iA Writer ve Notion gibi uygulamalar da uyumlu değil, ancak bu en yeni Snapdragon çiplerinde iyi çalışıyorlar. Discord da geçmişte Arm üzerinde görüldüğünden çok daha iyi performans gösteriyor, ancak sunucular arasında gezinirken hala ara sıra takılmalar ve hafif gecikmeler görebiliyorsunuz.
Daha ağır uygulamalarda, Prism deneyimi Intel veya AMD destekli bir dizüstü bilgisayarda bulacağınız seviyeye getirmediği gözleniyor. Adobe’nin Premiere Pro’sunun emüle edilmiş hali, Surface Laptop’ta 4K bir videoyu düzenlemek için neredeyse kullanılamaz durumdaydı, bu muhtemelen Adobe’nin artık x64 sürümünün Snapdragon X Elite ve Plus işlemcilerine yüklenmesini engellemesinin nedeni. Premiere Pro’nun ARM64 sürümü bu yılın ilerleyen zamanlarında ARM temelli olarak çıkacak.
Intel, on yıllardır entegre çözümleriyle dizüstü bilgisayar GPU pazarına hakim oldu, bu yüzden Qualcomm’un, Blender gibi yazılımların geliştiricileriyle işbirliği yaparak uygulamaların GPU’larına optimize edilmesini sağlaması gerekiyor.
Diğer bir aşılması gereken noktaysa GPU performansları. Windows on Arm’de oyun oynamak şu anda beklenen seviyede değil. Fall Guys, Halo Infinite gibi oyunlar desteklenmeyen hata mesajları veriyor. Yani pek çok oyunu emüle etmeye çalışsanız bile açamıyorsunuz.
Buradaki en büyük sorun, çoğu anticheat hizmetinin emülasyon tarafından desteklenmeyen çekirdek sürücüler kullanması. BattlEye, yaygın olarak kullanılan bir anticheat hizmeti, Windows on Arm’ı destekleyen nadir istisnalardan biri, ancak Destiny 2 gibi bu anticheat yazılımını kullanan oyunların düzgün çalışması için güncellenmesi gerekecek gibi görünüyor. Neyse ki, hangi oyunların desteklendiğini ve iyi çalıştığını takip eden özel bir web sitesi var.
Dış cihazlarla uyumluluk sorunları da var. Brother yazıcılar ve tarayıcıların Arm’da iyi çalışmadığı veya genel yazıcı sürücülerinin beklediğiniz tüm özellikleri desteklemediği yönünde raporlar gördüm. Sürücü desteği gerektiren aksesuarlar için kolay bir çözüm yok ve bu sadece bu yeni Copilot Plus PC’leri kullanan insanların sayısına bağlı olarak değişebilir gibi görünüyor.
Sonuç olarak, uygulama geliştiricilerinin uygulamaları için yerel ARM64 desteğine odaklanması gerekiyor. Şu anda mevcut olan yerel uygulamalar çoğu işlerin doğru yönde ilerlediğini gösteriyor. Bu yeni Qualcomm çipleri, uygulamaları biraz daha iyi emüle etmek için gereken kaba kuvvet gücünü de sağlıyor ve Microsoft’un Prism iyileştirmeleri de buna katkıda bulunuyor. Günlük kullanımda, çoğu insanın burada uygulama sorunlarıyla karşılaşacağını sanmıyorum çünkü birçok anahtar uygulama zaten ya iyi durumda veya emülasyonda iyi çalışıyor.