Global çapta popülaritesi her geçen gün artan metaverse evreninde yavaş yavaş Türk markalarını da görmeye başladık. Özellikle yeni nesille bağ kurma konusunda gelecek için önemli bir yatırım olarak görülen bu yeni sanal ekosisteme adım atanlar arasında şimdiden mağaza açanlar, ada alanlar olduğu gibi metaverse hazırlıklarında son aşamaya gelmiş olan yerli şirketler de var. Bu haftaki yazımda metaverse’e giriş yapan ya da bu konuda geriye sayan 10 yerli markaya kısa kısa baktım.
Aktif Bank
Metaverse’e giriş yapan Aktif Bank Decentraland’de yerini alan ilk Türk bankası oldu. Banka, sanal arsalardan oluşan ve Metaverse’ün en popüler platformlarından olan Decentraland’den birkaç parselden oluşan geniş bir alan satın aldı ve oradaki varlığını tasarlamaya başladı. Aktif Bank, ayrıca Decentraland’deki kendine ait alanında spor ve eğlence platformu markası Passo ile yepyeni bir etkinlik deneyimine kapılarını açacak.
Sagra
Çikolata ve atıştırmalık kategorisinde Türkiye’den metaverse dünyasına giren ilk marka olan Sagra, metaverse’de fabrika açmaya hazırlanıyor. Dijital evrende teknoloji ve satış odaklı projelerle yer alacak Sagra ayrıca tüketicilere farklı deneyimler yaşatacak bir platform kurmaya hazırlanıyor. Marka, Tadelle, Sarelle ve Gol markalarını çok yakında geleceğin dünyasında dijital kullanıcılarla buluşturacak.
QUA Granite
2016 yılında kurulan, sektöründe Türkiye’nin en büyük, dünyanın ise ikinci en büyük markası haline gelen ve yaşam alanlarına estetik, kalite ve güzellik katan QUA Granite, sektöründe dijital evrende büyük bir ada satın aldı ve metaverse evrenine yatırım yapan ilk şirket oldu. Satılan 25 adadan birini alan QUA Granite, PSG yıldızı Marco Verratti, FC Bayern Münih kanat oyuncusu Kingsley Coman, İsviçreli Tenis Yıldızı Stan Wawrinka ve FC Basel Hissedarı Dan Holzmann gibi artık komşuları diyebilecekleri küresel süper starlar listesine katıldı.
Doğtaş
Türk mobilya sektörünün önemli markalarından Doğtaş da metaverse mağazasını açmak için hazırlıklara başladı. Doğtaş, mobilya ve aksesuarlarını metaverse dünyasında da tüketicisiyle buluşturmak için hazırlıklara başladı. Metaverse arsa alan ve mağazasını kuran marka, şu anda ürünleri yerleştirme aşamasında.
Turkcell
Turkcell de metaverse’de ilk mağazasını açmak için çalışmalara başladı. Turkcell ekosistemindeki dijital servislerin de deneyimlenebileceği bir alan ile ürün satışlarının gerçekleştirileceği metaverse mağazasının sanal ortamda yapılacak açılışına, sanal kimliği temsil eden avatarlarla katılım sağlanabilecek. Mağazanın yanı sıra Turkcell, teknoloji zirvelerini de Metaverse evrenine taşıyarak paydaşlarıyla sanal etkinliklerde bir araya gelmeyi hedefliyor. Ayrıca insan kaynakları alanında Turkcell’in iş ilanları, işe alım ve oryantasyon süreçlerinin de bu ortamda yürütülmesi düşünülüyor.
Vestel
Vestel de metaverse evrenine giriş yapan markalardan. Şirket, metaverse’de sanal showroom projesini başlattığını duyurdu. Yeni dönemde Vestel ekosistemi, çalışanlar ve tüketiciye yönelik farklı deneyimlerin yanında, sanal fabrika gibi hayal edilenin ötesinde uygulamalar yer alacak. Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçekliğin kullanımını büyük ölçüde artıracak bu yeni dijital evrende, yaratılacak 3 boyutlu çözümler ile ürünleri deneyimlemek, bilgi almak ve alışveriş yapmak gibi pek çok farklı hizmet sunulacak. Vestel ayrıca yakın zamanda duyuracağı değer üreten projeler ve eserlerle blok zinciri çözümleri ile metaverse mağazasını entegre edecek.
ORKA Group
GoArt Metaverse platformu ile iş birliği gerçekleştiren ORKA Group, metaverse dünyasına adım attı. Müşterilerine 360 derece mağaza deneyimi yaşatmayı amaçlayan marka, metaverse evreninde ilk mağazasını mart ayında açmayı planlıyor. Metaverse mağazası ile markanın müşterileri istedikleri kıyafeti kendi sanal kimliklerine (avatar) giydirebilecekler ve beğendikleri ürünleri online olarak satın alabilecekler.
Makarna Lütfen
Makarna Lütfen, metaverse’de mağaza açan ilk Türk markası oldu. Yerli bir marka olmanın ötesinde global bir marka olmak için ciddi bir adım atan Makarna Lütfen, ilk mağazasını aynı zamanda üretim yeri olan Kırklareli Merkez’de açmıştı. Gıda mühendisi Tuba Bayburtluoğlu tarafından kurulan marka, böylece metaverse’de ilk sanal mağasını açarak bu aleme giren ilk yerli marka oldu.
GÜNSEL
KKTC‘nin yerli otomobil markası GÜNSEL, metaverse platformlarından Decentraland’de açacağı showroom’u ile sanal gerçeklik evrenine adım atıyor. Bu arsa üzerine inşa edeceği showroom’da müşterilerine elektrikli otomobil deneyimini sanal evrende yaşatmayı amaçlayan GÜNSEL’in seri üretim öncesinde ilk modeli B9 ve ikinci modeli J9 sanal evrende de yer alacak.
Azure Grup
47 yıldır lojistik ve taşımacılık sektöründe hizmet veren Azure Grup, dünya genelinde bir milyonun üzerinde üyesi bulunan Ovr markası ile ortaklık imzaladı ve anlaşma ile metaverse dünyasında yatırım yapan ilk yerli marka oldu. Türkiye’de 20 bin, İstanbul’da 11 bini aşkın parselin satışı gerçekleştiği oyun tabanlı Metaverse platformunu Ovr’u metaverse haberlerini sıkı takip edenler Türklerin metaverse’te arsa bırakmadığı haberleri ile anımsayacaktır.