Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürMetaverse alışveriş alışkanlıklarımızı nasıl değiştirecek?

    Metaverse alışveriş alışkanlıklarımızı nasıl değiştirecek?

    Gün geçmiyor ki hayatımıza yeni bir teknoloji dahil oluyor. Gelişiyor, dönüşüyor ve dijitalleşiyoruz.
    Gelecek, geldi. Artık hayatımız VR gözlüklerden bir film şeridi gibi geçiyor. Dijital hayatın sanal evreni Metaverse, bizlere yeni bir dünyanın kapılarını aralıyor. Peki hayatımızda neleri değiştirecek, alışveriş ve eğlence hayatına neler katacak? Bu hafta sizler için Metaverse evreninde neler yapabileceğimizi Crenaworks Ajans Başkanı Alp Zey ile konuştum. İşte yakın geleceğin alışveriş ve sosyal yaşamına dair bilmeniz gerekenler!

    Metaverse evreni nedir? Bu evrende neler oluyor?

    “Metaverse” kelimesi, ” meta ” (öte) ve “universe” (evren) sözcüklerinin anlamlarının karışımından türetilen yeni ve internetin geleceğini niteleyen bir kavramdır. Metaverse, birden çok farklı sanal alanı birleştiren kalıcı, çevrimiçi, 3B bir evrendir. Bunu internetin gelecekteki yinelemesi olarak düşünebilirsiniz. Metaverse, tüm bildiğimiz sanal dünyaların, artırılmış gerçeklik ve internet’in (web 2.0,3.0 ve 4.0) toplamı da dahil olmak üzere geliştirilmiş fiziksel gerçeklik ve fiziksel olarak kalıcı sanal alanın yakınsamasıyla oluşturulan, kullanıcıların bu 3B alanlarda birlikte çalışmasına, buluşmasına, oyun oynamasına ve sosyalleşmesine olanak tanır. İnternetin geleceği ve buna bağlı değişimlerin toplumlar için büyük etkileri olacak. Metaverse yeni dönemde, yaratıcılığı inanılmaz derecede açığa çıkaracak, markalar ve işletmeler için yeni sınırlar ve ufuklar açacak, blockhain teknolojisine kazınmış en kollektif ve efektif paylaşılan sanal bir alan olacak.

    Gerçeğe yakın sanal dünya, insanların dijital avatarlarla temsil edildiği paylaşılan sanal bir alan. Sanal dünya, içindeki toplumun karar ve eylemlerine bağlı şekilde sürekli olarak büyüyüp gelişiyor. İnsanlar tamamen sanal olarak (yani sanal gerçeklikle) Metaverse’e girebiliyor veya artırılmış ve karma gerçeklik yardımıyla fiziksel alanlarında onun bölümleriyle etkileşime girebiliyorlar.

    Bir çok platform Metaverse benzeri öğeler ve projeleri hayata geçirmeye başlasa bile, Metaverse tam olarak teknolojik sürecini tamamlamış değildir. Metaverse sanal dünyasını; hem kurumsal hem de son kullanıcı adına ;video oyunları, online ticaret, fuarlar, sosyal alanlar, ticari binlerce sektörün faaliyetlerine uyarlamak mümkün.

    Şu ana kadar en yakın Metaverse deneyimini popüler video oyunları, Marvel filmleri ve karakterleri sayesinde hızlıca yayılmakta ve gelişmekte. Bununla beraber; Başta Facebook olmak üzere, Apple, Disney ve dünyanın en önde gelen teknoloji şirketleri Metaverse’e ve internetin geleceğine milyarlarca dolar yatırım yapmakta ve sektörde şimdiden eşsiz bir yarışın içine girdiler bile. Geliştiriciler, oyun içi etkinliklere ev sahipliği yaparak ve sanal ekonomiler yaratarak oyunların sınırlarını çoktan zorlamaya başladılar.

    Örnek vermek gerekir ise;   Matrix filmindeki Neo, Doctor Strange, Hulk Hogan, ya da Harry Potter karakterleri arasından istediğiniz herhangi bir Marvel karakterini seçebilir ve ayrı alanlarda tek dünya da buluşturabiliriz.

    Metaverse evreninde tüketiciye hangi hizmetleri sunulabilir?

    Metaverse ile birlikte ödeme işlemleri, kimlik doğrulama, işe alımlar, reklamlar, içerik oluşturma, güvenlik ve benzeri her şeyi yönetmek için yeni şirketler, ürünler ve hizmetler ortaya çıkması da bekleniyor. Bu da günümüzdeki birçok çalışanın işlerinin son bulacağı ve dönüşüm yaşayacağı anlamına geliyor.

    Perakende sektöründe, ünlü spor giyim markası Nike da son günlerin popüler sosyal mecrası Metaverse’de satışlara başladı. Fiyatı el yakan yeni nesil Nike marka sanal spor ayakkabılar kullanıcıların ilgi odağı oldu. Sanal spor ayakkabı tasarımcısı RTFKT yaptığı açıklamada, ürünü satın alan kullanıcıların Metaverse içinde yapacakları görevler sayesinde ayakkabılarını daha değerli hale getirebilecekleri belirtildi.

    Yakın gelecekte bizi nasıl bir alışveriş deneyimi bekliyor? 

    Metaverse’ü sadece oyuncu, kullanıcı ve izleyici deneyiminden ibaret bir yeni teknoloji olarak görmemek gerekiyor. Tüm bunların ötesinde yeni bir yaşam, üretim, gelişim, alışveriş ve iş yapış şekli olarak standartları yeniden belirleyen; içinde bulunduğumuz yüzyılda bizim de gelişimine tanıklık hatta katılım ve katkı gösterdiğimiz bir öte evren olarak görmek gerekiyor.

    Geleneksel alışveriş biçimine göre, bir ihtiyacınız olduğunda o ihtiyacınızı karşılayacak ürünleri fiziksel olarak mağazaya giderek satın alırsınız. Ancak, son birkaç on yılda, e-ticaret yüksek bir hızla popülerleşti. Özellikle Covid-19  sırasında, çevrimiçi bir şeyler satın almak oldukça yaygınlaştı. Günümüzün geleneksel internetini kullanarak herhangi bir web sitesine girip bir şirketin çevrimiçi mağazasına götürülebilirsiniz. Web sitesi veya uygulamadan, ister giysi, ister cihaz, alet, yiyecek, araç, tatil, ev veya farklı hizmet türleri olsun, ürünlerinin fotoğraflarına göz atabilirsiniz. Temel olarak, satın alınabilecek hemen hemen her şey artık çevrimiçi olarak satın alınabilir. Size yardımcı olmak için, bu mağazaların çoğunda, sohbetin diğer ucunda temel bir yapay zekâ veya bazen gerçek bir insan müşteri hizmetleri temsilcisi bulunan bir sohbet kutusu bulunur.

    Peki ya e-ticaret ve fiziksel alışveriş bir şekilde birleşirse ne olacak? Metaverse geleceği muhtemelen bu şekilde değiştirecek. E-ticaret ve fiziksel alışveriş arasında bir geçiş olarak, şirketler Metaverse’de “fiziksel” mağazalarını inşa edecekler. Metaverse’de çok fazla trafik alan popüler alanlarındaki (pazaryerleri, alışveriş merkezleri veya şehir merkezleri) arsa ve yapılar daha pahalı olacaktır.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN