Hollandalı startup Lightyear, bir hayali gerçek yapıyor. Güneş enerjisi ile çalışan otomobil yakında yollara düşüyor. Lightyear, Eindhoven Teknoloji Üniversitesi’nin on yıllık araştırmanın ve geliştirmenin doruk noktası. Peki, bu otomobilin arkasındaki teknolojiye hazır mıyız?
Lightyear 0, yüksek fiyatıyla niş bir kitleye hitap ediyor
Güneş enerjili bir otomobil yaygın hale gelebilir mi? Öncelikle aracın Kasım sonunda satışa çıkacağını ve fiyatının 250 bin Euro olacağını belirtelim. Tesla Model 3’ün Avrupa’da yaklaşık 50 bin Euro olduğu düşünülürse Lightyear’ın işi kolay değil. Fakat işin ironisi, Hollanda gibi Güneş’i fazla görmeyen bir ülkenin inovasyona değer vermesi. Araç elbette küresel pazar için hazır olsa da tahminimce ilk olarak güçlü bir yerel çıkış yapacak. Çünkü Hollanda deniz seviyesi altında bölgelere sahip olduğu için asırlardır sürdürülebilir çözümlere sıcak bakıyor.
Şarj derdinin yerini sürüş özgürlüğü alabilir mi?
Biraz aracın teknolojisinden bahsedelim. Aracın tavanı, kaputu ve bagajını toplam 5 metrekarelik kavisli güneş panelleri kaplıyor. Bu paneller sürüş esnasında otomobili şarj ediyor. Sonuç olarak gerçek anlamda sürerken şarj olan bir araç, sürücüye özgürlük veriyor. Tabii uygun koşullarda… Örneğin güneşli bir günde ve trafikte neredeyse şarjınız hiç azalmıyor. Lightyear 0 mühendisleri şarj konusunda rahatlar. Zira testler elektrikli otomobillerin ortalama 600 km menziline 70 km ekliyor. Tabii ki gerçek yol deneyimini merakla takip edeceğiz. Yine de İspanya veya Portekiz gibi güneşli iklimler için oldukça iddialı rakamlar var. Firmaya göre günde 35 kilometre yol kat eden ortalama bir sürücü yedi ay aracı sürebilir.
Detaylı Güneş verisi
Tabii ki şunu unutmayalım araç aslında elektrikli bir otomobil mantığında çalışıyor. Yani Güneş pilleri direkt enerji sağlamaktan ziyade mevcut 60 kWh aküye takviye sağlıyor. Kullanıcılar ev ya da mevcut ticari şarj istasyonlarını kullanabiliyorlar. Lightyear’a göre, ev elektriğiyle, sürücüler gece boyunca 300 kilometreden fazla menzili şarj edebilir. Rakamlara bakacak olursak Lightyear 0, benzer pilli bir araçtan iki kat daha hızlı şarj olabilir. Araç, sürücüler için şarj konusunda dokunmatik ekran paneli üzerinden detaylı bilgiler paylaşıyor. Sürücüler, bulut güncellemeleri, hangi panellerin ne kadar Güneş ışınına maruz kaldığı gibi verilere ulaşabiliyor.
Aerodinamik dokunuşlar, uç bir tasarım
Tasarım baktığımızda aracın menzilini artırmak adına aerodinamik müdahaleleri görüyoruz. Örneğin yan aynaların yerini kameralar alıyor. Dikiz aynası da dijital çünkü arka taraf paneller nedeniyle kapalı. Biraz klostrofobi tetikleyen bu tasarım, bazı kullanıcılar için itici gelebilir. Fakat aracın sürtünme katsayıs 0.19 Cd’den düşük. Kapalı tekerlekler, aktif ızgara panjurları ve uzun (5083 mm) gövde arasında hava adeta teğet geçiyor.
Aracın şu an için görünen tek kusuru fiyatı. Ufuktaki diğer tek güneş enerjili araç 2023 sonlarında Almanya’dan gelecek gibi duruyor. Sono isimli Start-up Sion isimli ve çok daha ucuz bir araç üzerinde çalışıyor. Elbette bu projeyi de takip edeceğiz fakat şu an için yıl bitmeden seri üretim Güneş enerjili Lightyear 0, sürücülerle buluşacak. Firmanın tedarik zincirini doğru kullanıp aracı geniş bir servis ağı ile piyasaya çıkarması gerekiyor. Eğer ilk kullanıcılar aracı beğenirse taslak halindeki Lightyear 1 ve 2 gelişmeye başlayacak. Daha fazla bilgi için sizi bu adresi takip edebilirsiniz.