Kış hazırlıkları için öneriler

0

Havaların soğumasıyla yeme içme düzenimiz de değişmeye yavaş yavaş başladı. Peki sizler kış için ne kadar hazırsınız? Bu hafta Diyetisyen Gönül Tuba Ciğerli’ye Covid-19 gölgesinde kış hazırlıklarını nasıl yapmamız gerektiğini sordum. İşte diyetisyenimizin önerileri!…

Dyt. Gönül Tuba Ciğerli
Dyt. Gönül Tuba Ciğerli

 

Bağışıklık sistemimizi güçlendirmek için yapmamız gerekenler

Mevsim geçişlerinde metabolizma hızımız değişkenlik göstermektedir bu durum da bağışıklık sistemimizin zayıflamasına ve hastalıklara sebep olabilmektedir. Bu dönemde direncimizi arttırmak için antioksidan olarak görev yapan A,C,E,D vitaminleri ve selenyum, magnezyum, çinko gibi minerallerin alınması önem taşımaktadır.

Kış hazırlığı için en büyük yardımcımız derin dondurucular 

Dondurulmuş gıdaların kesinlikle zararlı etkileri bulunmaktadır. Hazır satılan paketli ürünlerden;  Dondurulmuş pizza, içli köfte, patates, mantı, hamburger köfteleri, börekler, milföy hamurları gibi.. kalori, tuz, trans yağ ve doymuş yağ oranları yüksektir. sizler sadece kendi derin dondurucunuzda mevsiminde pazardan satan alarak, sebze-meyveleri dondurarak saklamanız daha sağlıklı olacaktır.

Dondurma işlemi, dalından tazece koparılan birçok sebze, meyve, yağlı tohumlarda sıcaklığın düşürülmesi ile yiyeceklerdeki serbest suyun donmasına ve mikrobiyolojik, biyokimyasal reaksiyonların da engellenmesine sebep olmaktadır. Bu ürünler, hiçbir işleme maruz kalmadan uygun saklama kaplarında ayıklanarak konulduğunda, dalından koparılırken içerdiği antioksidan, vitamin ve mineral değerlerini korurlar. 

Dikkat edilecek noktalar;

Taze yiyecekler dondurulurken besinin hasat zamanı, olgun olması, sağlam olması, iyice yıkandığından emin olunmalıdır.

Alınan yiyecekleri ne kadar kısa sürede dondurucuya atarsanız, o kadar besin kaybı az olacaktır.

Yapılan birçok araştırmada yeşil yapraklı sebzelerin (ıspanak,bezelye,semizotu gibi) manavlara geldikleri tarihten itibaren yedi gün içerisinde tüketilmeli olduğu bilinmektedir.

Uygun koşullarda hasat edilen yiyeceklerin dondurma işlemi sonrasında birkaç ay geçtikten sonra da besin değeri kayıplarının çok az olduğu bilinmektedir.

Her mevsim bulunamayan, uygun yiyecekleri seçerek derin donduruda saklamaya özen gösterin.

Bütün yiyeceklere dondurma işlemi yapmak gerekli olmayacaktır. Örneğin kırmızı et, beyaz etleri yılın her zamanında kaliteli olarak bulunabilmektedir.

Fakat mevsiminde taze dalından koparılan o mevsimde vitamin-mineralleri en yüksek düzeyde olan sebze-meyveleri-yağlı tohumları farklı mevsimlerde aynı kalitede bulunamayacağından derin dondurucu sağlıklı alternatiftir.

Taze domates, bamya, acı küçük biber, kuşkonmaz, pancar, brokoli, brüksel lahanası, kereviz, bezelye, taze fasulye, ahududu, yaban mersini, böğürtlen, karadut, vişne, taze ceviz, taze fındık, taze antep fıstığı, taze kabak çekirdeği içi derin dondurucunuzda sağlayacağınız en değerli yiyeceklerdendir.

Besinleri dondurucuya koyarken haşlamayın. Bu durum sebze,meyvedeki vitaminlerin haşlama suyuna geçerek ciddi kayıplar yaratmaktadır. Hem şekil hem de lezzetinni bozulmasına sebep olabilmektedir. Bu sebeple ıspanak, semizotu, bamya , bezelye gibi sebzeleri ya da meyveleri iyice yıkayıp kuruduğundan emin olduktan sonra uygun kaba alarak derin dondurucuyda direk atmak en doğrusudur. 

Taze yiyecekleri dondururken tüketeceğiniz porsiyonlar halinde dondurucuya koyun.  Çünkü dondurulmuş besini yeniden dondurmak besin değerinde çok hızlı kayıplara sebep olabilmekte ve ayrıca besinin bozulmasına sebep olabilmektedir. 

Dondurulmuş taze besinleri buzdolabında soğuk ısıda yavaş bir şekilde çözdürüp yemeye hazır hale getirilmelidir.

Bu şekilde çözdürme işleminde hem koku değişimi olmayıp, hem de yumuşamasını önleyerek tazeliğini koruyacaktır.

Cevap bırakın