Müziğin insan psikolojisi ve dolayısıyla davranışları üzerinde etkisi kanıtlanmış bilimsel bir gerçek. Ancak yapılan araştırmalar müziğin sadece insan davranışlarını değil tüketim tercihlerini de etkilediğini ortaya koyuyor. AVM’ler, mağazalar, restoranlar, kafeler, turistik mekanlar ve spor merkezlerinde çalınan müziğin tüketici davranışlarıyla doğrudan bir ilişkisi bulunuyor.
İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre müşterilerin yüzde 90’ı müzik çalan mağazaları tercih ediyor ve çevrelerine öneriyor. Müşterilerin yüzde 76’sı müzik sayesinde mağazalarda daha rahat hissederek alışveriş yaptıklarını belirtirken yüzde 63’ü müzik çalınan mağazalarda daha fazla vakit ve para harcadıklarını söylüyor.
Çalınan müziğin mutlaka mekana özel seçilmesi gerektiğinin altı çizilirken müziğin türü, yüksekliği ve temposunun müşteri davranışlarını etkilediği belirtiliyor. Markanın kimliği ve imajı mekandaki müzik seçimi için çok önemli bir unsur olduğunun da altı çiziliyor. Örneğin bir fast food restoranında hızlı ritimde müzikler yayınlanmalı ki yemekleri daha hızlı yensin ve müşterileri sirkülasyonu artsın. Şık bir butikte easy listening eserlerin çalması müşterilerin mağazada daha uzun süre kalmasını sağlayabiliyor. Fine dining restoranlarda müşterilerin daha uzun süre kalmasını sağlamak için ise caz tarzında müziklerin tercih edilebileceği ifade ediliyor. Yine uzmanlarca bir fitness salonunda ritmin çok yüksek olması, AVM’lerde ise müzik yayının ne çok yüksek ne çok düşük düzeyde olmalı, keyifli bir fon müziği işlevi görmesi gerektiği söyleniyor.
Turistlerin ağırlıkta olduğu havaalanları veya sık gidilen mekanlarda enstrümantal veya etnik Türk ezgilerinin bulunduğu müzikler yayınlanırken Türkiye’de en çok kullanılan yayınların başında midtempo popüler müzikler, hızlı dans şarkıları, latin müzikler ve dinlemesi kolay easy listening şarkılar geliyor.