Robert Zemeckis, 1985’te yönettiği “Back to Future” (Geleceğe Dönüş) filminde Marty McFly ile Çılgın Profesör Dr. Brown’ı 30 yıl sonraya yani 2015 yılına göndermişti. Profesörün otomobilindeki tarih sayacı 21 Ekim 2015 tarihini gösteriyordu. Filmde 2015 bambaşka anlatılmıştı. Uçan otomobiller, havada süzülen kaykaylar, kendiliğinden bağlanan spor ayakkabılar, ıslanınca kendini kurutan ceketler vs… 21 Ekim 2015 tarihini geride bıraktık ancak, o filmde gösterilen birçok şey hala hayatımızın bir parçası değil… Her ne kadar filmde yer almasa da artık herkesin cebinde birbirinden yetenekli akıllı telefonlar var… Ve otomobiller henüz uçmuyorsa da artık sürücüsüz olarak kendi kendine gidiyor.
Sebastian Thrun: Projenin arkasındaki dahi
Google’ın kısaca SDC denen (Self Driving Car – Kendi kendine giden otomobil) projesi artık iyice olgunlaştı. Bugün, bir zamanlar Stanford Yapay Zeka Laboratuarı eski yöneticisi olan Sebastian Thrun’un liderliğinde yürütülen otomobil projesinin birkaç yıl içinde ticarileştirilerek ürün haline geleceği söyleniyor. Thrun, aynı zamanda Google’ın “Street View” uygulamasının da mucitlerinden biri… Aslında, Google’a gelmeden önce Stanford’da “Stanley” adlı robotik bir aracın üretimini gerçekleştiren Thrun bu projesiyle, 2005 yılında Savunma Bakanlığı’nın DARPA Grand Challenge yarışmasını kazanmış ve 2 milyon dolarlık bir ödülün sahibi olmuştu.
Amerika’da dört eyalette sürücüsüz otomobillerin trafiğe çıkmasıyla ilgili kanuni düzenlemeler yapıldı bile… Google, bu konuda ciddi lobi faaliyetleri gösteriyor. Nitekim, Nevada’da 29 Haziran 2011 tarihinde gereken kanuni düzenleme yapıldıktan sonra Mayıs 2012’de Nevada Motorlu Araçlar Bölümü tarafından Google’ın ilk sürücüsüz otomobil prototipine trafiğe çıkış izni verildi. Nevada’yı, Florida, Kaliforniya ve Michigan izledi… Şimdi sırada Idaho bulunuyor.
Direksiyonu ve pedalları yok ama çok güvenli…
Google “sürücüsüz otomobil” projesine modifiye edilmiş Toyota Prius, Audi TT ve Lexus RX450h marka araçlarla başlamıştı. Ağustos 2012’de Google yetkilileri, herhangi bir kazaya mahal vermeden 500 bin kilometrelik bir sürüşü tamamladıklarını açıkladılar. Nisan 2014’te 1 milyon kilometreyi geçmişlerdi bile… Hemen bir sonraki ay, direksiyonu ve pedalları olmayan Google otomobillerini duyurdular.
Peki, Google’ın sürücüsüz otomobilleri ne kadar güvenli? Her gün yüzlerce insanın hayatını kaybettiği trafikte, sürücüsü bile olmayan otomobillerin başına ne gelebilir? Haziran 2015’te Google kurucusu Sergey Brin, o güne kadar trafikteki 23 prototip aracın 12 kazaya karışmış olduğunu söyledi. Bu kazaların sekizi trafik ışıklarında, ya da dur işaretinde arkadan çarpmalar sonucu meydana gelmiş, ikisi karşıdaki sürücülerin yandan sürtmesi sonucu oluşmuş, bir tanesi dur işaretinde durmayan bir sürücü tarafından yapılmış ve yine bir tanesi Google çalışanı otomobili kendi kullanırken gerçekleşmişti. Yani, Google’ın sürücüsüz otomobili aslında bir kazaya neden olmamıştı…
Pazar günü sürücüsü gibi
Geçtiğimiz günlerde Google, sürücüsüz otomobillerini göstermek amacıyla dünyanın çeşitli teknoloji editörlerini konuk etti. Bu ilginç deneyimini köşesinde paylaşan bir gazeteci, otomobili “çok sıkıcı” bulduğunu yazmış. Prius ve Lexus modellerini beğendiğini söyleyen editör, direksiyon ve pedal olmayan bir otomobil fikrine hala alışamadığını itiraf ediyor. Otomobilin adeta bir “Pazar günü sürücüsü” rehavetinde, çok yavaş ve aşırı dikkatli seyrettiğini yazan gazeteci, bazen otomobilin karşı kaldırımda koşan birini dahi tehlike olarak tanımlayıp yolda ani fren yaptığını belirtmiş. Bu da muhtemelen arkadaki dikkatsiz sürücülerin trafik kazası yapmalarına neden oluyor. Ancak toplamda 1,7 milyon milden fazla yapan bu otomobillerin güvenliği konusunda Google yetkilileri son derece emin… Onlar hataların insan kaynaklı olduğu konusunda ısrarlı…
Sergey Brin, proje konusunda son derece heyecanlı… Her ne kadar 2017’de otomobillerin piyasaya çıkacağını açıklamış olsa da, bu o kadar kolay gözükmüyor. Nitekim, bölüm direktörü Chris Urmson daha temkinli bir açıklama yaparak, “2017 ile 2020 arası…” diyor.
Google, seri üretim konusunda önemli bir adım daha atarak geçtiğimiz günlerde John Krafcik’i otomobil işinin CEO’su olarak işe aldı. Krafcik, otomobil sanayisinin önemli yüzlerinden biri… Daha önce Hyundai Kuzey Amerika bölgesinin CEO’luğunu yapıyordu. Ayrıca Google’ın amaçlarından biri yalnızca otomobil üretmek değil… “Sürücüsüz otomobil” teknolojisini öteki araçlarla da paylaşarak, geleceğin otomobillerine yeni özellikler katmak da hedefler arasında. Örneğin Volkswagen, bazı Audi ürünlerinde, muhtemelen Q7’de trafik sıkışıklığı sırasında sürücüyü direksiyon sallamaktan kurtaracak teknolojik özellikleri bir seçenek olarak müşterilerine sunmak istiyor. Çok değil, 3-5 yıl içinde direksiyon ve pedala elveda diyebiliriz…