Otomobil ve gelecek deyince herkesin bir hayali ayağı yerden kesilen uçan arabalar… Bu büyülü fotoğrafa bir gün ulaşacağız belki ama şu an için sektörde ilerleme çok başka yönlerde oluşuyor. Özellikle son 60 senedir otomobil sektörü teknoloji olarak köklü bir değişim görmedi. Bildiğimiz motor tipleri gelişti farklı boylarda yeni sınıflar ortaya çıktı. Bluetooth, AUX, kamera gibi birkaç özellik eklendi ama tam olarak aklımızı başımızdan alacak bir yenilik göremedik. Ancak bu ezber yakın gelecekte bozulacak. Otomobiller ileri teknoloji özellikleriyle donanmış bir şekilde karşımıza çıkacak ve otomobillerin dünyamızdaki yeri ve değeri değişecek. Bosch bu teknolojiyi birçok farklı otomobil üreticisi ile buluşturuyor. Biz de onların yatırımlarını ve sonuçlarını görmek için Almanya’nın Boxberg şehrinde adeta Bosch üssünde geleceğe ışınlandık.
Dersimiz Enjeksiyon!
Evrim her zaman ağır ve emin adımlarla gerçekleşir ve farkına varmayız. Öyle ki bugün hibrit ve elektrik teknolojisine rağmen milyonlarca içten yanmalı motorlu araç ezici bir çoğunlukta trafikte dolaşıyor. Alışkanlıklar bir anda değişmiyor. Değişen ise yeni kurallar ve kanunlar çerçevesinde doğaya saygı. Euro6, China4 veya Amerika Birleşik Devletleri’nde LEV gibi katı emisyon yaptırımları söz konusu olunca üreticiler de araçlarını daha “temiz” hale getirmeyi hedefliyor. Bosch da bu amaçla benzinli motorlar için, önceki 200 barın yerine 350 bar basınca sahip benzin direkt enjeksiyon sistemi geliştirmiş. Basıncın artması, yakıtın daha ince bir şekilde atomlarına ayrılması ve böylece katı parçacıkların önemli ölçüde azalmasını sağlıyor.
Bekle Bizi Otonom!
Otonom sözcüğü Transformers filmlerinden fırlamış bir terim gibi kulağa geliyor öyle değil mi? Otomatik sürüş olarak özetleyebileceğimiz bu ifade yakın gelecekte otomobillerin en ayırt edici özelliği olacak. Boxberg Bosch pistinde bizzat deneyimlediğimiz bu özellik ile bir aracın kendi kendine gittiğine şahit olduk. Pist üzerinde diğer araçlara dikkat ederek konumunu ve hızını belirleyen aracımız özel bir Tesla’ydı. Bosch otonom konusunda bir hayli iddialı. 50 yeni Bosch parçası, 1.300 metre kablo ve 1.400 saatlik çalışma ile şu an bir test aracı otomatik sürüşe hazır hale geliyor. Sistem önce gelişmiş bir radar gibi çalışarak gerçek zamanlı bir şekilde etrafta olup biten her şeyi kaydediyor. Hesaplanan veriler içinde araçlar ve yayalar da dahil. Hatta yakın zamanda yolların ve tabela sistemlerinin de hazır hale gelmesiyle ileride meydana gelmiş bir kazadan da haberdar olabileceksiniz. Fren veya gaza dokunmanız ya da direksiyonu tutmanız halinde araç, kontrolü size bırakıyor. Özellikle köprü trafiği gibi sıkışık ve sıkıcı durumlarda otonom öne çıkacaktır. Şu an için kendi kendine bizi dolaştıran Tesla’nın frenleri biraz sert. Ama kadı kızındaki bu kusur da elbette giderilecektir. “Kendi kendine giden bir otomobilden ne zevk alacağım?” diye düşünenler için birkaç veri paylaşalım. Öncelikle dünyadaki kazaların %90’ı önlenebilir nedenlerden oluşuyor. Bu tarz bir sistemin ağırlık kazanmasıyla kazalar belirgin ölçüde azalacaktır. Sürüş keyfi konusunda ise belki de artık farklı düşünmemiz gerekecek. Aracın içinde harcadığımız zamanı daha yaratıcı kullanarak belki de yaşam kalitemizi yükselteceğiz. Bir taraftan özellikle Avrupa’da yaşı ilerleyen nüfusu ve engelli sürücüleri düşünürsek otonom yeni ufuklar açacaktır. Bosch’un öngörülerine göre önümüzdeki 5 sene içerisinde yarı kontrollü sürüş, 10 sene sonra da tam otomatik sürüş bir standart haline gelecek.
Peki ya kanunlar? Halihazırda, sürücülerin her zaman için araçlarının kontrolünü sağlamaları gerektiğini belirten 1968 tarihli Viyana Karayolu Trafik Sözleşmesi ile getirilen bir yasal kısıtlama var. Bu sözleşme şu an için otonom sürüşü yasal olarak kısıtlıyor. Ancak Almanya ve ABD’nin bazı eyaletlerinde bu uygulamanın güncelleneceğine dair işaretler var. Yasaların hızla ilerleyen teknoloji karşısında ağır kaldığı bir gerçek. Değişimin ne yönde olacağını da merakla izliyoruz.
Siz de kendi aracınızın ses sistemleri modifiye edip geleceğe hazır olmak için buraya uğrayabilirsiniz.