Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    GenelFotoğraf makinelerinde objektif seçimi

    Fotoğraf makinelerinde objektif seçimi

    objektif

    Bir fotoğraf makinesinin en önemli ve görüntü kalitesine doğrudan etkileyen parçalarından biri de objektiflerdir. Objektifin kalitesi çektiğiniz fotoğrafı birçok anlamda daha başarılı kılacak önemli bir etkindir.

    Fotoğraf makinesinin gözü olarak tanımlanabilecek objektifler daha iyi fotoğraf çekmenin önemli argümanlarından biridir. Burada konu sadece daha iyi değil aynı zamanda daha az ışıktı, daha yakından ve daha net fotoğraflar anlamında da kullanılmaktadır.

    Objektiflerin kalitesi ise ışık geçirgenliği ile ölçülür. Yani bir objektif ne kadar ışık geçiriyorsa o kadar kaliteli olarak tanımlanabilir. Işık geçirgenliğinin yüksek olması daha az ışıklı ortamlarda fotoğraf çekebileceğiniz anlamına geldiği için önemlidir. Objektiflerde ışık geçirgenliği f değeri ile ifade edilir. f değerinin yanına gelen rakamlar ise diyaframın ne kadar açık ya da kapalı olduğunu belirtir. Düşük rakam açık diyaframı, yüksek rakam ise kapalı diyaframı belirtir.

    Objektifin kalitesi yani ışık geçirgenliği f değerinin küçük olması ile ölçülür. Örneğin f2 diyaframlı bir objektifin ışık geçirgenliği yüksektir. f1.2, f1.4 gibi değerler ise çok yüksek geçirgenliği ifade eder.

    Kit objektifler

    Dijital SLR ya da aynasız fotoğraf makinelerinde genelde kullanılan objektif aralığı 18-15 mm f3.5-5.6 diyaframlı ürünlerdir. Bunlar genel olarak günü kurtaracak özelliklere sahiptir. Ancak ışık şartlarının zorlandığı durumlarda bu objektifler yeteri kadar performans sunamaz. Fakat genel olarak sundukları performans günlük kullanım ya da amatör kullanıcılar için yeterlidir.

    Fotoğrafa yeni başlıyor ve bu alanda tecrübe kazanmak istiyorsanız 18-55 kit objektifleri öneririm. Amatörlüğü atmak ve işin temellerini öğrenmek için en uygun çözümler bunlardır.

    Prime objektifler

    Sabit odaklı ve diyaframı açık objektiflere ‘prime’ adı veriliyor. Bu objektifler 50, 80, 100, 10, 35 mm gibi odak uzaklıklarına sahiptir. Zoom girme özellikleri olmadığından kadraj için konuya yaklaşmak ya da uzaklaşmak gerekir. Bu ilk bakışta zorluk gibi görünse de kadraj disiplininin oturması ve kişisel bir tarz geliştirmesi bakımından önemlidir. Birçok profesyonel bu objektifleri kullanır.

    Prime objektifler genelde aynı diyafram değerine sahip zoom objektiflere göre ucuzdur. İçlerinde çok fazla mercek bulunmadığından ışık geçirgenlikleri yüksektir. En kötü prime objektifin diyafram değeri f2’den başlar. Üst düşey modellerde bu rakam 1.2’ye kadar düşer.

    Özellikle objektifi değiştirilebilir bir fotoğraf makineniz varsa hiç olmazsa bir tane prime objektif almanızı öneririm. Mesela 50 mm ile işe başlayıp bu alanda kendinizi disipline edebilirsiniz. Fiyatları nispeten makul olan bu objektiflerle çok farklı bir deneyim yaşayacağınızı söyleyebilirim.

    Objektifler mercek sistemlerinden oluşur. Mercek sayısı arttıkça objektifin ışık geçirgenliği azalır.
    Objektifler mercek sistemlerinden oluşur. Mercek sayısı arttıkça objektifin ışık geçirgenliği azalır.

    Kompakt fotoğraf makinelerinde durum

    Her ne kadar objektifleri değişmiyor olsa da kompakt fotoğraf makinelerini tercih ederken diyafram açıklığı yüksek modellere yönelmek daha mantıklıdır. Ancak bu modellerin fiyatı aynı oranda yüksektir. Örneğin standart olarak f3.5 diyaframlı bir objektifi bulunan kompakt bir model eğer f2.8 diyaframa sahip olursa fiyatı 3-5 kat daha pahalı olabilmektedir. Bu bakımdan yaptığınız işe ve beklentilerinize göre tercihte bulunmak en mantıklısıdır.

    Uzun odak aralığı

    Sektörde ‘tembel objektifi’ olarak nitelendirilen uzun odak aralıklarına sahip zoom objektifler de özellikle amatör kullanıcılar için önemli bir seçenektir. 18-200, 18-270 gibi uzun aralıklarda üretilen bu objektifler tek bir çözümle birçok seçeneği sunmaya çalışır. Ancak odak uzaklığı aralığı çok uzun olduğu için bu objektiflerde çok fazla mercek bulunur. Bu da beraberinde ışık geçirgenliğinin az olması sonucunu doğurur. Böyle objektifleri almayın demiyorum ama beklenti ve ihtiyaçlarınızı iyi belirleyerek tercih edebilirsiniz. ‘Ben sadece portre çekiyorum, ışık yetmediğinde flaşlı çekim de benim işimi görür’ diyorsanız tercih edilebilir.

    Benzer bir durum  bazı gelişmiş kompakt fotoğraf makinelerinde de vardır. Super zoom olarak adlandırılan bu modellerde 30, 40, 50 ve hatta 60X optik zoomlu objektif bulunur. Bu modellerin objektifleri de ışığa normal bir objektifin olduğu kadar hassas değildir ve daha az ışık geçirgenliği sunar. Bu da bir tercihtir ve ‘zoom benim için daha önemli, ışık hassasiyeti değil’ diyenler için uygun olabilir.

    Günümüzde birçok telefon, fotoğraf makinesi ya da tablet üreticisi reklam ve tanıtımlarında kameralarının objektiflerinin ışık geçirgenliğinden bahsediyor. Artık cep telefonlarında bile f2.0 diyaframa sahip kameralar bulunduğu için bu konu ayrı bir önem taşımaktadır.

    Objektif seçerken mümkünse ve imkan varsa açık diyaframlı (yani f2.8 ya da daha düşük değerlere sahip) modelleri tercih etmek gerekiyor. Ancak bunu yaparken bütçeniz, yapacağınız iş, beklentileriniz ve hedeflerinizi de göz ardı etmemek gerekiyor. Aksi takdirde gereksiz bir maliyet ve boşa yapılmış bir yatırımla karşı karşıya kalabilirsiniz. Yine de objektife yapacağınız yatırımın size doğrudan fayda olarak geri döneceğini de hatırlatmak isterim.

    Objektif ve aksesuarları ile ilgili zengin seçenekler MediaMarkt’ta.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN