Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürFacebook Shops'un küçük işletmelere getirdiği artılar

    Facebook Shops’un küçük işletmelere getirdiği artılar

    Sosyal medya hayatımızın çok önemli bir parçası. Belki ilk yıllarında ağırlıklı olarak insanların iletişim kurmak ve bilgi alışverişi yapmak amacıyla kullandığı sosyal ağlar bugün platformların sunduğu ticaret odaklı ürünlerle artık online alışverişin döndüğü mecraların başında geliyor. Özellikle küçük işletmeler için sosyal medya üzerinden iletişim ve bu platformların sunduğu alışveriş özellikleri hayati önem taşıyor. Ülkemizde yeni sosyal medya düzenlemesinin 3. aşama yaptırımlarının devreye girmesiyle birçok işletme sosyal medyada reklam yapamayacağı için sıkıntıya düşecek olsa da şimdilik bunu bir sadece bir ihtimal olarak görüp bu yazının konusu olan Facebook Shops’un küçük işletmelere sunduğu faydalara bakacağım.

    Bildiğiniz gibi 8-10 yıl önce iletişim kurmanın odak noktası olarak çok popüler olan ve zamanla bu bağlamda geri planda kalan Facebook, Instagram, Whatsapp ve de Messenger ile ailesini büyüterek ve çeşitlendirerek, yeni sektörlere yönelik attığı stratejik adımlar ile yeniden gündeme gelmeye başarmıştı. Bu bağlamda Haziran 2020’nin başında Facebook için ‘Shops’un lansmanı yapılıp hayata geçirilmişti. Bu son derece önemli bir yenilikti. Bu sayede işletmeciler, Facebook Shops üzerinden açacakları mağazaları da tıpkı Facebook ve Instagram sayfalarını yönettikleri gibi yönetebiliyor. Yakın zamanda Türkiye’de de kullanıma açılan Shops ya da Mağazalar özelliği özellikle pandemi nedeniyle geleneksel ticaretin ve esnaf üzerinden alışverişin durma noktasına geldiği ülkemizde küçük işletmeler için adeta bir can simidi. Çünkü bu özellik ile Facebook işletmere inanılmaz bir e-ticaret altyapısı desteği sağlamayı garantiliyor. Dahası Facebook’un diğer güçlü iletişim kanalları Messenger, Instagram ve WhatsApp da haliyle işin içinde. Facebook Shops özelliğini ilk olarak nüfus bakımından Çin’den sonra en kalabalık ikinci ülke olan Hindistan’da denemişti. Sosyal medya devinin gelişmişlik ve sosyal medya okuryazarlığı bakımından geride kalmış ülkeler arasında yer alan Hindistan’ı seçmesi kimseyi şaşırtmadı açıkçası. Sonrasında ABD ve pek çok ülkede kullanıma açılan Facebook Shops’un özellikle karantina sürecinde elde ettiği başarı sonucu Facebook CEO’su Mark Zuckerberg özelliği Instagram’a getireceklerini duyurmuştu. Bu anlamda Instagram, yaz aylarında ABD’de kullanıma sunduğu Instagram Shop özelliğini global olarak kullanıma sunmaya başladığını açıklamıştı.

    Uygulamadan çıkmadan satın alma deneyimi
    Bu sistemin pek artısı var ama en güzel olanı müşteri ile işletmenin her kanaldan iletişimde kalabilecek olması. Kullanıcılar Facebook Shop aracılığıyla açılan mağazalara, işletmelerin Facebook sayfaları ya da Instagram profilleri aracılığıyla ulaşabiliyor. Dahası reklamlar ve hikayeler aracılığıyla da buraya trafik sağlanıyor. Bir ürün sipariş vermek istediğinizde Instagram ya da Facebook uygulamasından çıkmadan satın almanız güzel bir kullanıcı deneyimi. Bu iletişim gücü ile Facebook ticarette neredeyse Amazon’a rakip hale geldi diyebiliriz. Facebook’u bu sistem için Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube ve Feedonomics gibi platformlarla işbirliği yaptığını belirtelim. Sıfırdan bir e-ticaret altyapısı sunamayacak işletmeleri bu işbirlikleri gerçekten iyi bir hareket.

    Peki işletmeniz için Facebook ya da Instagram’da mağaza açmak istediğinizde bunu nasıl yapabiliyorsunuz? En basit şekilde ifade edeyim size. Örneğin Facebook’ta mağaza açmak istediğinizde öncelikle ücretsiz olarak bir Facebook Shop sayfası oluşturmalısınız. Akabinde öne çıkan ürünlerinizi, kataloglarınızı yüklüyorsunuz, isterseniz sayfaların görünümü özelleştirebiliyorsunuz. Sayfa hazır olunca alışveriş için her şey hazır oluyor. Instagram Shop’da, kullanıcılar ‘Keşfet’ bölümünden ürünlere göz atabiliyorlar. Navigasyon sekmesi aracılığıyla alışveriş sitelerine girebiliyorlar. Satıcılar ise canlı videolarda ürünlerini öne çıkarabiliyor, ürünlere link verebiliyor ve kullanıcıları Facebook Shop sayfaları için sadakat programlarına bağlayabiliyorlar. Her şey son derece basit aslında.

    Facebook’tan Türkiye’deki KOBİ’lere özel destekler
    Peki Türkiye’de KOBİ’ler için Facebook cephesinde sunulan bu ürünler sonrası vaziyet nedir? Pandemi sonrası Facebook Türkiye’nin ülkemizdeki KOBİ’ler için birçok yeniliği hayata geçirdiğini takip ediyoruz. Ticaret Bakanlığı ve TOBB iş birliğiyle KOBİ’lere destek olmak adına hayata geçirdikleri ‘Covid-19 KOBİ Kaynakları’ sayfası, bu doğrultuda hayata geçirilen girişimlerden yalnızca biri. Bu merkez, küçük işletmelere ve hizmet sundukları topluluklara yardımcı olmak ve konuyla ilgili farkındalığı artırmak adına Covid-19 ile ilgili bilgileri içermenin yanı sıra, işletmelerin bu süreci yönetip, zorlukları yenebilmeleri adına hemen bugün alabileceği önlemleri de paylaşı-yor. Facebook’un Ağustos ayında Türkiye’deki KOBİ’lere yönelik 7 milyon lira değerinde bir hibe programı başlattığını da hatırlatalım. Tüm bu bilgi destekleri ve hibe programları ile birlikte bugünlerde Facebook Shops ve Facebook’un diğer platformları için sunduğu mağaza özellikleri esnafın ve KOBİ’lerin sosyal ticaret odaklı dijital dönüşümünde önemli bir rol oynayacak gibi duruyor.

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN