Türkiye’de her yıl yaklaşık 600 bin çift evleniyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2018 yılı evlenme ve boşanma istatistiklerine göre evlenen çiftlerin sayısı 2017 yılında 569 bin 459 olarak gerçekleşmiş. Bu oran 2018 yılında yüzde 2,9 azalarak 553 bin 202’ye gerilemiş olsa da, bu rakam bile dünya ortalamasının bir hayli üzerinde. Örneğin AB üyesi 28 ülkede ortalama evlenme oranı binde 4,3 seviyesindeyken, Türkiye’de 2017 yılında yeni evlilerin oranı binde 7,1’i bulmuştu. Bu istatistik Türkiye’de evlenenlerin oranının AB üyesi 26 ülkeyi geçtiğini söylüyor başka bir ifade ile.
Evlilik hazırlığı yapan çiftlerin alışveriş listelerinin en sağlam kalemlerinin başında teknolojik gereçler geliyor. Evlilik özelindeki beyaz eşya ve elektronik cihaz alışverişi için yaklaşık 2,5-3 milyarlık bir pazardan söz etmek mümkün. Cihazlarla birlikte giderek daha akıllı hale gelen ev yaşamında konforun anahtarı olan teknolojik ev gereçleri içerisinde son teknolojik beyaz eşyalardan akıllı küçük ev aletlerine pek çok ürün mevcut. Özellikle Y kuşağı akıllı telefonlarla birlikte olmazsa olmaz hale gelen bazı kolaylıkları evindeki TV’de, ses sisteminde ve hatta elektrik süpürgesinde dahi arıyor. Son yıllarda her keseye uygun şekilde ürün seçeneklerinin artması ve özellikle düğün sezonunun açılmasıyla birlikte ardı ardına gelen kampanyalar evlilik hazırlığı yapanların yüzünü güldürüyor.
Düğün.com tarafından geçtiğimiz Haziran ayında gerçekleştirilen bir araştırma evlenecek çiftlerin alışveriş listesinde teknolojik gereçlerin giderek daha fazla yer kapladığına pekiştiriyor. Araştırmaya göre düğün hazırlıklarına ortalama 6 ay önce başlayan çiftlerin ev kurmak için ayırdıkları bütçe ise ortalama 50 bin TL civarında.
Online’dan yüksek meblağlı ürün almak pek tercih edilmiyor
Araştırma sonucunda çiftlerin çoğunluğunda; elektronik ve beyaz eşya ile mobilya gibi yüksek meblağlı ürünlerin satın alımı için online alışveriş sitelerini kullanma alışkanlığının yerleşmediği görülüyor. Buna göre katılımcıların yüzde 72.5’i ev kuracakları eşyaları ağırlıklı olarak, mağazalarda görüp satın aldıklarını ifade etmiş. Yüzde 15.6’sı ürünleri mağazalarda görüp online alışveriş sitelerinden alışveriş yaptığını, 11.9’u internetten araştırıp online alışveriş sitelerinden satın aldığını ifade belirtmiş. Araştırmada online alışveriş sitelerinde alışveriş yaparken, en çok hangi elektronik aletin kullanıldığına ilişkin soruya, yüzde 69.7 ile cep telefonu, yüzde 17.8 ile dizüstü bilgisayar, yüzde 11.1 ile masaüstü bilgisayar, yüzde 1.3 ile de tablet yanıtı verilmiş.
Elektronik ve beyaz eşyada büyük markalar tercih ediliyor
Ev kuracak çiftler, elektronik ve beyaz eşyada büyük markaları tercih ediyorlar. Bunun nedeni ise teknolojik ürünler konusunda fiyattan çok kaliteye hassasiyet göstermeleri. Bu bağlamda katılımcıların yüzde 28,4’ü evine alacağı teknolojik cihazlar içerisinde Arçelik’i tercih ettiğini belirtmiş. Bunu yüzde 23.9 ile Bosch izliyor. Çiftlerin yüzde 13.3’ü Samsung’u, yüzde 9.1’i Beko’yu, yüzde 8.4’ü Siemens’i, yüzde 6.2’si Vestel’i tercih etmiş. X bir markayı seçme nedenlerine baktığımızda ilk olarak yüzde 37,2 ile ürün ve hizmet kalitesi çıkıyor. Bununla birlikte katılımcıların yüzde 13.8’i fiyat avantajını, yüzde 12.8’i garanti seçeneklerini, yüzde 12.7’si satış sonrası destek hizmetlerini neden olarak göstermiş.
Akıllı TV’ye rağbet çok
Akıllı cihazlar da çiftlerin favorileri arasında. Malum günlük hayatta kullamdığımız kişisel cihazlarımızın giderek akıllanması ile evde ortak olarak kullanılan gereçlerden beklentilerimizi yükseltiyor. Örneğin yine düğün.com’un araştırmasına göre evlenecek çiftlerin yüzde 50’si evine akıllı TV aldığını ya da almayı planladığını söylemiş. Yüzde 12.9’u akıllı beyaz eşya, yüzde 6.2’si akıllı ev kontrol ürünleri, yüzde 5.8’i akıllı süpürge, yüzde 2.3’ü akıllı aydınlatma ürünleri tercih edeceğini belirtmiş. Diğer yandan ankete katılan çiftlerin yüzde 36.9’u satın aldığı televizyonun, akıllı TV olmasını tercih ederken, yüzde 23.7’si dahili Wi-Fi’yı olan, yüzde 20.3’ü dahili uydu alıcılı, yüzde 11.5’i 3 boyutlu, yüzde 5’i kavisli ekranlı olmasını tercih etmiş. Elektronik ürünleri satın almadan önce ürünün videosunu izlediğini belirtenlerin oranı yüzde 71, izlemediğini söyleyenlerin oranı yüzde 29.
Görsel kaynak: moneycrashers.com