Evde koltuğunuzda cep telefonu ya da tabletiniz ile internette gezinirken, birden ev ahalisinden internet gitti yönünde sesler gelmeye başladıysa, acil durum var demektir. Kablosuz internet artık evin vazgeçilmezlerinden. Evdeki neredeyse herkesin akıllı cihazlarında internet bağlantısında kullandığı kablosuz internette sorun durumunda, ilk etapta yapılması gerekenler, bu haftaki yazımın konusunu oluşturuyor. Evdeki kablosuz internet sorunları nasıl çözülür?
Bu yazımda, evdeki kablosuz internet bağlantı sorunlarını bulmak ve çözmek için yapılması gerekenlerden bahsettim.
Sorun Açıkça Görünüyor mu?
Aniden internet bağlantılarının kesilmesinin en başta gelen sebeplerinden birisi; bariz şekilde kopmuş veya çıkmış modem kablosu olabilir. Öncelikle fiziksel bir kontrol yaparak, modemin her zamanki gibi bütün göstergelerinin sorunsuz olarak çalıştığından emin olmak gerekiyor.
Diğer taraftan, bir diğer neden de, Notebook’larda klavye üzerinde wi-fi fonksiyon tuşuna yanlışlıkla basmış olabilirsiniz. Bu durumda ekranın sağ alt kısmındaki kablosuz internet simgesi üzerinde kırmızı çarpı işareti belirecektir. Klavye üzerindeki wi-fi simgesine basarak, notebook’un kablosuz internet bağlantı servisini yeniden açabilirsiniz.
Farklı bir web sayfasına bağlanmayı denemek
Fiziksel kontrolleri yaptınız ve her şey normal gözüküyor ama halen internet bağlantınızda halen sorun varsa, bağlanmaya çalıştığınız web sayfasından farklı bir adresi denemenizde yarar var. Bazen, bağlanılmaya çalışılan web sayfasının sunucusundaki sorun nedeniyle bağlantı isteklerine cevap veremediği durumlar oluşabilir.
IP Çakışması Olabilir mi?
Bilgisayarlar veya akıllı cihazlar internet veya birbirleri ile iletişime geçerken, bir IP (internet Protokol) adresini kullanırlar. IP adresine; birbirleri ile iletişimde bulunan cihazların kimlik bilgisi de diyebiliriz. Normalde bilgisayar veya evdeki diğer akıllı cihazlar, IP numarasını evdeki kablosuz modem üzerinden alırlar ve modemin bir IP’yi farklı bir cihaza belli bir süre içinde vermesi mümkün değildir. Akıllı cihaz, standart olarak aldığı IP’yi her sekiz günde bir günceller. Eğer, aynı modemden IP alınıyorsa, modem her zaman aynı cihaza aynı IP’yi verir. Bazı durumlarda, notebook ya da akıllı cihazlara otomatik IP aldırmak yerine manuel IP verilmesi söz konusu olabilir. Bu durumda, ortamda bulunan bir cihazın kullandığı IP aynı ortamdaki farklı bir cihaz tarafından da kullanılmaya başladığında IP çakışması denilen durum oluşur. Özellikle Notebook’larda IP çakışması durumunda, işletim sistemi uyarı verecektir. IP çakışması olduğunda internet veya aynı ağda bulunan diğer cihazlar ile iletişim kesilecektir.
Bilgisayar güvenlik duvarı kontrolü
Bilgisayardaki güvenlik yazılımları, istenmeyen bir ağ trafiği oluştuğu taktirde bunu engellemek için özelleştirilmiştir. Bazen, güvenlik duvarı yazılımları bilgisayarı korumak amacıyla bütün internet trafiğini engelleyebilir. Bu durum, güvenlik yazılımının log denilen durum bilgilendirme dosyalarında kaydedilir. Eğer internet bağlantısı bu nedenle kesilmiş ise, güvenlik yazılımının log’ları incelenerek çözüm üretilebilir.
Kablosuz alan sinyali dışında olabilirsiniz
Wi-Fi ağlarına bağlantı performansı, cihaz ile kablosuz erişim noktası arasındaki mesafeye bağlıdır. Notebook veya akıllı cihazınız, kablosuz modemden uzaklaştıkça sinyal kayıpları ve parazit daha fazla olacağından, internet bağlantısında da sorunlar oluşacaktır. Kablosuz ağ alanı sınırlarında cihaz kullanıyorsanız, modem sinyalini artıran ek cihazlar kullanmalısınız.
Kablosuz Ağ Yapılandırılması Değiştirildi mi?
Evde sizden habersiz birisi, kablosuz ağ WPA veya WEP şifreleme anahtarını değiştirmiş olabilir. Ayrıca, eğer kablosuz internet hizmeti veren modemin hizmet verdiği kanal numarası değiştirilmiş ise, daha önce bağlanılan modeme artık bağlanılamaz. Çoğu modem üreticisi sadece kullanıcı adı ve parola girişi yapılarak kablosuz modemlerini kullanıma hazır hale getirecek şekilde ayarlarlar. Modem ayarlarını hiç değiştirmeden sadece kullanıcı adı ve parola girerek kablosuz servisinden yararlanılabilir. Bu durumda kablosuz ağ adı ve şifre bilgisi modemin arka yüzünde veya kitapçığında yazılarak bulunabilir. Şifre değişikliği istenildiğinde, yine modemin kitapçığında yazan yönergelere göre işlem yapmak gerekir.
İnternet Servis Sağlayıcısı tarafında sorun olabilir?
Çok fazla karşılaşılan bir durum olmasa da, internet servis sağlayıcısında sorun olabilir. Bu durumda modem üzerinde farklılıklar olacaktır. Modem üzerindeki göstergeler normalde olması gerektiği şekilde değilse, servis sağlayıcısı ile iletişime geçmek, sorunu çözme konusunda yardımcı olacaktır.
Twitter takip için @salihertugrul