Otomobil dünyasının bir süredir en dikkat çeken konusu hibrid teknolojisi. Hem benzinli hem de elektrikli bir modelle gelen hibrid yani melez motorlu yeni Toyota Yaris Hybrid, bir bebekle özdeşleşen ve ekranlarda sıklıkla karşımıza çıkan reklam kampanyalarıyla firmanın geleceğe dönük vizyonunun en önemli yatırımlarından. Hibridin avantajı nedir? Sürücüler için en büyük artısı tam elektrikli otomobillere göre şarj etme derdinin olmaması, çevreci oluşu ve yakıt tüketiminin az olması nedeniyle özellikle şehir içinde benzin masraflarını yarı yarıya kısması.
İstanbul’da yaklaşık bir hafta boyunca yaptığım keyifli bir sürüş deneyimiyle hibrid ayrıcalığını bizzat deneyimledim. Modelimin tam adı Yaris Hybrid 1.5 Spirit Multidrive S – Auto. Detaylı bilgilere geçmeden önce belirtmem gerekir ki aracın motor sesi hatırı sayılır derecede düşmüş. Özellikle kalkış ve hızlanmada yumuşaklık başta aracın çalışıp çalışmadığına dair soru işaretleri vermiş olsa da kısa sürede bu değişime alışıyorsunuz. Yaris’in bu segmentte ayrı bir önemi var. Gerek Toyota’da gerek başka markalarda hibrit otomobiller piyasada bulunuyor. Ancak Yaris, küçük sınıf otomobil dediğimiz B segmentinden oldukça yenilikçi ve ileri bir teknolojiyi daha alınabilir fiyatlarda sunuyor. 2012’de tanıştığımız ilk hibrid Yaris’ten farklı olarak tasarımda değişime giden Toyota biraz daha sert hatlarla karşımıza çıkıyor. Aracın önündeki ızgara ve farlardan bu değişimi fark ediyorsunuz. Aracı çalıştırdığınızda tork diye ifade ettiğimiz kalkış anındaki süratlenme son derece tatminkâr. Aslında bu özellik elektrikli ve hibrid araçların genelinde var. Önceki bir yazımda da bahsettiğim gibi elektriğin sağladığı güç en baştan itibaren daha stabil geliyor. Klasik motorlarda bir devinim söz konusu olduğu için kademeli bir performans artışı söz konusu.
KAÇ YAKAR?
Yakıt tüketimine bakacak olursak 100 km’de 3.6 litre gibi bir değer görüyoruz. Klasik motorlu araçlarda bu rakam 7 ve 8 litreye kadar çıkabiliyor. Dizel motorlarda ise 4-5 seviyesinde olduğunu görüyoruz. Şehir içinde bu araçla tam bir depo yol kat ettim. 36 litre depo ortalama 160 liraya doluyor ve 650 km gidebiliyor. Yani en düz hesabıyla hibrid ile 160 liraya 650 km yol alabiliyorsunuz ki bu da çok dikkat çekici ve iddialı bir veri. Yaris’in bir şehir içi otomobil olduğundan bahsettik bu da ona kırmızı ışıkta beklerken sıfıra yakıt tüketimi ve elektrikli motorun kendini şarj etmesiyle birlikte yoğun bir trafikte çok az yakıt tüketimi olarak geri dönüyor. Otomatik vites kutularında görmeye alışık olmadığımız bir de B diye bir bölüm var. Bu da “Break” yani fren anlamına geliyor fakat işlevi farklı. Uzun süre yokuş aşağı inecekseniz B ile gitmeniz öneriyor. Bu sayede motorun elektrikli kısmı daha çabuk şarj oluyor. Tabii motorun şarjı bitiyor mu bitmiyor mu diye düşünmenize gerek yok. Aracın hibrid olduğunu unutup o şekilde sürmeye devam edin. Sadece sol tarafta bulunan mavi, yeşil ve kırmızı kadrana dikkat edin. Gaza bastıkça şekillenen bu kadran yeşil rengiyle ekonomik, mavi rengiyle normal ve kırmızı ile çok yakan bir sürüş tarzında olduğunuzu gösteriyor.
Gelelim garanti koşullarına. Sürücülerin en büyük endişesi, “Değişik bir motorum var, ya bir sıkıntı çıkarsa?” Toyota bu endişeyi gidermek adına hibrid modeline 2 yıl/60,000 km boyunca garanti veriyor. Bunun dışında mekanik aksamı 3 yıl/100,000 km, hibrid aksamı ise 5 yıl/100.000 km “Toyota Onarım Güvence Sistemi” kapsamında tutuluyor.
Fiyatlara geldiğimizde ise öncelikle şunu söyleyelim. Artık vergiler nedeniyle sıfır otomobil almak büyük bir lüks haline dönüştü. Bu da sektörde kim ile konuşursanız karşınıza çıkacak bir gerçek. Yaris Hibrid modeli 60,000 lira civarında satılıyor. Başlangıç donanımındaki bir Yaris’ten neredeyse 20,000 lira daha pahalı. Ancak bu karşılaştırmayı esas olarak dizel motorlu araçlarla yapmak lazım. Zira onlara göre Yaris’in fiyatı daha mantıklı duruyor. Bir de yakıt tüketim değeri devreye girince Yaris, teknoloji meraklısı, geleceği şimdiden yaşamak isteyenler için satın alınabilir bir alternatif oluşturuyor.