Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Mediatrend Desktop Mediatrend Mobile
Diğer
    Dijital KültürEkran Kartı Sürücüleri Neden Önemlidir?

    Ekran Kartı Sürücüleri Neden Önemlidir?

    Ekran kartları özellikle Windows işletim sistemini tercih edenler için önemli bir faktör. Pazarın iki büyük oyuncusu AMD ve NVDIA piyasaya sundukları ekran kartları için güncelleme yayınlayarak hem bu kartların güncel kalmalarını hem de yeni çıkan oyun/üretkenlik uygulamaları için hazır halde tutuyorlar. Doğal olarak bir ekran kartı alırken kullanıcıların en çok merak ettiği şeylerin başında, dikkat ettiği şeylerin başında güncelleme sıklığı geliyor. Üstelik yukarıda bahsettiğim iki firma dışında bir başka dev de artık lige katılmış durumda.

    Intel’in de sahaya inmesiyle birlikte ekran kartı pazarındaki oyuncu sayısı üçe çıktı. Yıllardır GPU üreten NVIDIA ve AMD, yakın zamanda yeni nesil GPU mimarilerini piyasaya sürdü. Intel Arc Alchemist mimarisi de yeni sayılır, ancak yeterince rekabetçi kartlar göremedik. Donanımın ötesinde, yazılım ve sürücüler de GPU performansı için kritik rol oynuyor. Ayrıca sürücülerin giderek daha karmaşık hale geldiğini söyleyebiliriz.

    Sürücülerin desteklemesi gereken sayısız API var: DirectX 9/10/11/12, OpenGL, Vulkan, OpenCL ve diğerleri. NVIDIA’nın güncel sürücüleri beş farklı mimariyi desteklerken AMD cephesinde durum biraz daha farklı. Bir sürücü grubu yalnızca en yeni RDNA 3 GPU’lara destek sunuyor, diğer sürücüler ise RDNA 2, RDNA, Vega ve Polaris mimarileriyle uyumlu. Neyse ki kırmızı takımın gelecekte birleşik bir sürücü sunacağı söylendi.

    Entegre grafikleri bir kenara bırakırsak, Intel’in destek sunduğu geniş bir ürün yelpazesi yok. Ancak yıllardır dahili grafik birimleri geliştiren Intel, sürücüleriyle birlikte 11. Nesil Tiger Lake, 12. Nesil Alder Lake ve 13. Nesil Raptor Lake grafiklerine destek sunuyor. Bu biraz ilginç, çünkü bu entegre çözümlerin çoğu ile özel Arc GPU’lar arasında performans açısından büyük bir uçurum var.

    GPU sürücü boyutlarının yıllardır oldukça büyük olduğunu fark etmişsinizdir. Sunduğu özellikler, DLSS ve CUDA desteği gibi etkenlerden dolayı NVIDIA sürücülerinin daha büyük olması biraz normal. Game Ready sürücü boyutları aslında daha yüksekti, ancak şirket 3D Vision desteğini sonlandırdığında boyutlar daha küçüldü. Sürücülerin yanı sıra, ayrıca dahil edilen GeForce Experience uygulaması da var. Bu yazılımı ayrı edinmek istediğimizde 124.8 MB’lık indirme yapmamız gerekiyor. Bildiğiniz gibi GFE, NVIDIA sürücüleriyle birlikte geliyor. Üç üreticinin sürücü boyutlarına bakacak olursak:

    Sürücü Sürümü İndirme Boyutu

    AMD 22.11.2 (RDNA 2 ve öncesi) 545.8 MB
    AMD 23.1.1 (sadece RDNA 3) 589.6 MB
    NVIDIA 528.02 (RTX 40 ve öncesi) 813.0 MB
    Intel 31.0.101.4034 (Arc ve Xe) 1.2 GB

    AMD’nin sürücü yapılandırması biraz daha tuhaf. Yalnızca iki ekran kartına destek sunan sürücüler, muhtemelen 100’den fazla farklı GPU’yu destekleyen sürücülerden %8 daha büyük.

    Intel’in Xe & Iris sürücüleri tam 1.2 GB boyutunda! Mavi takım bildiğiniz gibi sürücü konusunda diğer şirketlere göre daha acemi. Mavi takım, Xe grafikleriyle birlikte XeSS desteği ve Smooth Sync teknolojisi gibi bir dizi yeni özellik ekledi. Ancak AMD ve NVIDIA zaten bu tür özellikleri sunuyordu. Intel sürücülerinin neden bu kadar şişkin olduğunu tam olarak bilmiyoruz. Belki de ekiplerin bu konuda daha fazla yol alması gerekiyor. Bu arada, sürücülerin paketten çıkartıldığında daha fazla alan kaplayabildiğini de belirtelim.

     

    Haberler

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİN