Dijital dünyanın hızla geliştiği bir dönemde yaşıyoruz ve bu dönüşümle birlikte tüketim alışkanlıklarımız da köklü bir şekilde değişiyor. Artık alışverişi internet üzerinden yapıyor, ihtiyaçlarımızı birkaç tıklamayla karşılıyoruz. E-ticaret sektörü, bu talep artışıyla birlikte olağanüstü bir büyüme gösteriyor. Ancak bu hız ve kolaylık, bazı sorunları da beraberinde getiriyor. Özellikle, yanlış veya eksik adres bilgileri nedeniyle yaşanan kargo problemleri, hem tüketiciler hem de satıcılar için büyük bir sıkıntı kaynağı oluyor. Bu sorunlar, müşteri memnuniyetini olumsuz etkilerken, işletmelerin operasyonel maliyetlerini de artırıyor. Peki, bu kargo ve teslimat problemlerini nasıl çözebiliriz? Bu sorunun yanıtını bulmak için, Türkiye’nin önde gelen coğrafi bilgi sistemleri ve akıllı adres çözümleri sunan firması Başarsoft Yönetim Kurulu Başkanı Alim Küçükpehlivan ile görüştük.
Başarsoft CEO’su Alim Küçükpehlivan
Alim bey, kargolarımız neden ulaşmıyor?
E-ticaret sektörü büyük bir hızla büyüyor, ancak bu büyüme beraberinde bazı problemleri de getiriyor. Kargo ve teslimat sorunlarının en büyük kaynağı, adres bilgilerinin eksik veya hatalı girilmesidir. Geleneksel posta kodu sistemi bu problemleri çözmede yetersiz kalıyor çünkü adres bilgileri sürekli değişiyor ve bu değişikliklerin takibi zor olabiliyor.
Hepimizin aklında kalan en ünlü adreslerden biri, rahmetli Barış Manço’nun “Adresi biliyorsunuz: Barış Manço Moda 81300 İstanbul.” cümlesidir. Yıllar boyunca bu adrese yazılan her mektup alıcısına ulaştı. Çözüm posta kodunda mıydı? Belki o yıllar için öyleydi, fakat büyük üstadın isminin yazması da yeterliydi, bu kesin. Bugün ise bir sipariş verirken adresimizi detaylıca yazıyoruz: il, ilçe, mahalle, sokak… Ancak yine de teslimat sorunları yaşıyoruz.
Pandemi döneminde, PTT ve NVİ işbirliği ile bir adres kodlama sistemi hayatımıza girdi. Ancak bu sistem, 9 haneli kodların kişilerin ezberlemesini gerektiriyordu. Bu kodlar posta kodları ile ilişkilendirilemediği ve bir rakam hatası bile tolere edilemediği için baştan başarısızlığa mahkumdu.
Bu problemleri çözmek için Başarsoft olarak ne gibi çözümler sunuyorsunuz?
Başarsoft olarak, Geocoder adı verilen adres kodlama çözümleri sunuyoruz. Bu çözümler, adresin eksik veya hatalı girilmiş kısımlarını bulabiliyor ve doğru adresi tahmin edebiliyor. Geocoder sistemlerimiz, Türkiye’de sokak, cadde adları ve kapı numaraları gibi bilgileri düzenli olarak güncelleyen veritabanları üzerine oturan akıllı yazılımlardır. Bu sayede, kargo şirketleri adres doğruluğunu artırarak teslimat süreçlerini daha verimli hale getirebiliyor.
E-ticaret siteleri kargoların sorunsuz ulaştırılması için neler yapmalı?
E-ticaret sitelerinin de bu sürece katkıda bulunması gerekiyor. Kullanıcıların adres bilgilerini doğru ve hızlı bir şekilde girmelerini sağlamak için adres girişi ve doğrulama servislerini sistemlerine entegre etmeleri şart. Autocomplete özellikli adres girişi ve doğrulama servisleri, kullanıcıların uzun uzun vakit harcamadan en doğru adresi girmelerine yardımcı oluyor. Bu sayede, adres bilgileri daha en baştan doğru girilmiş oluyor ve kargo şirketlerinin işini kolaylaştırıyor.
Peki e-ticaret ve kargo şirketleri arasındaki işbirliği nasıl geliştirilebilir?
E-ticaret ve kargo şirketleri arasında ortak bir anahtar ile çalışılması sağlandığında, “adres eksik veya hatalı” gibi problemler tamamen ortadan kalkacaktır. E-ticaret siteleri, adres doğrulama servislerini entegre ederek doğru adres girişini sağlarken, kargo şirketleri de Geocoder sistemleri ile bu adreslerin doğruluğunu kontrol edebilir. Bu iş birliği, operasyon maliyetlerini düşürüp karşılıklı çıkarlar oluşturacaktır.
E-ticaret siteleri için kargo entegrasyon hizmeti sağlıyor musunuz?
Evet ilk örnek projemiz D&R ve KargomSende arasında gerçekleştirildi. D&R müşterilerinin adreslerini KargomSende’ye göndermek yerine, Basarsoft’un ürettiği bir akıllı kodu paylaşmakta, KargomSende ise gelen kodun karşılığına gelen koordinatı ve doğru adresi kullanmakta böylece adres tek seferde düzgün hale getiriliyor ve tüm süreçte kullanılıyor.
Kargo takibi konusunda bir hizmetiniz var mı?
Kargo şirketlerinin dağıtıma çıktığı andan itibaren kuryenin canlı takibi bile mümkün, fakat bunun uygulanmasının tercihi kargo şirketlerine ait. Bir çok kargo şirketi, şimdilik yaklaşık teslimat zaman aralığını vermeyi tercih ediyor ve bu konuda rotalama ve yaklaşık varış zamanı bilgilerini firmamızın servisleri üretiyor.
E-ticaret lojistiği alanında çalışmalar yapıyor musunuz?
E-Ticaret lojistiğinde Logiware adında bir depo yönetim yazılımımız var, ilk kullanıcısı Almanya’da, E-ticaret sitelerine hizmet veren bir depo oldu. Birlikte geliştirdiğimiz bu yazılımın genel pazara sunulması için çalışmalarımız devam ediyor.