Akıllı telefonların hayatımızdaki yaygınlığının hızla artması ile birlikte tüm dünyada mobil cihaz aksesuarlarına olan talep de ciddi bir şekilde artmaya başladı. Akıllı telefonlarını hayatlarının merkezlerine koyan tüketiciler için aksesuarlar önceki yıllarda telefona onca sayılan paranın ardından gereksiz masraf gibi görülüyordu. Ancak zaman içinde fonksiyonel olarak tamamlayıcı rolleri ve hayatı kolaylaştırma konusunda sundukları ile aksesuarlar vazgeçilmezlerimiz oldular. Teknolojinin gelişmesi ile daha kaliteli ve kişiye özel aksesuarların sunulması bu alanda ciddi bir pazarın oluşmasına neden oldu. Bu süreçte özellikle kulaklık, şarj aleti, powerbank gibi aksesuarların ilk etapta öne çıktığını söylemek mümkün. Sonrasında akıllı telefonların görüntüleme özelliklerin daha da gelişmesi, mobil fotoğrafçılığın yaygınlaşması ve patlayan selfie akımı ile selfie çubukları ve diğer fotoğraf çekim özelliğini destekleyen aparatlara ilginin artmaya başladığını söylemek mümkün. Teknoloji severlerin hayatlarını kolaylaştıran mobil aksesuarlara sürekli büyüyen ilgisi, büyüyen aksesuar ekosistemi, ürünlere erişimin kolaylaşması, fiyatların ucuzlaması, online platformlarda sunulan kampanya ve indirimler ile bugün devasa büyüklükte bir pazarın ortaya çıktığını görüyoruz.
En büyük pay Asya Pasifik’in
Global araştırma şirketi Allied Market Research tarafından hazırlanan rapora göre 2016’da 217,2 milyar dolar olan mobil telefon aksesuar pazarı 2023’de 255,1 milyar dolara ulaşacak. Bu 2017-2023 arasında yüzde 2,3’lük bir büyüme oranına denk geliyor. İlgili rapor global mobil telefon aksesuar pazarını ürün çeşidi, dağıtım kanalı, fiyat aralığı ve ülkelere göre segmente ediyor. Raporda konu edilen aksesuarlar arasında batarya, portatif hoparlörler, çeşitli kulaklıklar, hafıza kartı, şarj aleti, powerbank, kılıflar ve diğer ürünler yer alıyor. Rapora göre 2016’da mobil aksesuar pazarında en büyük pay 60,74 milyar dolarlık hacimle kulaklıklara ait. Bu segmentin 2017-2025 yılları arasında yüzde 2,5’lik bir büyüme göstereceği raporda öngörülüyor. Bir diğer bilgi tüketicinin aksesuarları satın almak için kullandığı kanallar. Buna göre offline kanallardan 2016’da yapılan satışın yarattığı gelir 157,33 milyar dolar. Bu bölümde; satılan aksesuarların farklı fiyat skalalarında yer aldığının altını çizelim. Allied Market’in araştırmasında yapılan bölge bazlı sınıflandırmada; Kuzey Amerika, Asya-Pasifik, Avrupa, LAMEA yer alıyor. Bu pazarda hizmet veren lokal üreticilerin zaman içerisinde farklı dünya pazarlarına girerek pazar paylarını artırmak olduğunu değerlendirmelerde görüyoruz. Bu bölgeler içerisinde 2016’da en yüksek geliri sağlayan bölge yüzde 46,50’lik payı ile Asya Pasifik Bölgesi oldu.
Gelişen teknoloji pazarda yeni fırsatlar yaratıyor
Global mobil aksesuar pazarına yön veren faktörler arasında öne çıkanlar; kablosuz aksesuarlar için artan talep, akıllı telefon adaptasyonu, güçlü dağıtım ağı. Diğer bir yandan ileri teknolojik ürünler de piyasada yeni fırsatların ortaya çıkmasını sağlıyor. Bu bağlamda powerbank’ler sektöre hızlı giriş yapan ürünlerden biri. Üç USB girişli 10bin mAh’lık powerbank’ler üreten Quantum Hi-Tech sektörün liderlerinden. Taşınabilir sarj aletinin hızlı sarj edilebilir 10W Lityum-iyon bataryası bulunuyor. Ayrıca batarya seviyesini gösteren bir LED ekranı da var. Powerbank’lerle birlikte bir süredir kullanılmaya başlanmış olan hızlı şarj aletlerinin kısa süre içerisinde daha fazla yaygınlaşacağı öngörülüyor.
Son yıllarda taşınabilir hoparlörlere de talep oldukça arttı. Bu alanda pazarlamacılar pazar paylarını artırmak ve tüketicilerini satın almaya teşvik etmek için pazara inovatif ürünler sunuyorlar. SoundBot tarafında piyasaya sürülen taşınabilir bluetooth hoparlör SB531 bu segmentte iyi bir örnek. Cihaz IPX7 sertifikalı ve suya dayanıklı. 8 saat kullanılabilen cihazın Bluetooth 4.1 teknolojisi her iki yönden de uyumlu. Cihazın içine yerleştirilmiş FM radyoda favori kanallar seçeneği de mevcut. Pazarın hedefinde olan bir diğer ürün inovatif kulaklıklar. Bloomberg’de yer alan habere göre Apple 2019’da Bose ve Sennheiser’a rakip olarak kulak üstü kulaklıklarını piyasaya sunacak. Teknoloji devi Apple gelir ve karını artırmak icin premium ses aksesuar endüstrisine giriş yapmıştı. 2014 yılında Beats’i 3 milyar dolara satın alan Apple artık ürünleri kendi markası ile çıkaracak. Pazarın diğer büyük isimleri ise Panasonic, Sony, Sennheiser, Samsung, Plantronics ve JVC Kenwood Corporation.