DLSS Teknolojisi Nedir? Oyunlarda Ne İşimize Yarar?

0

Video oyunlarda çok daha yumuşak ve fotogerçekçi görüntüler almamızı sağlayan kenar düzeltme teknolojisi, NVDIA DLSS sayesinde yapay zeka ile tanıştı. Peki, DLSS nedir, ne işe yarar?

Video oyunlarında gördüğümüz MSAA, CSAA, FXAA, MLAA, TXAA ve MFAA gibi bütün algoritmaların amacı oyunlarda daha yumuşak kenarlar elde etmek. Öte yandan bütün bu teknolojiler ekran kartının pikselleştirme motorundan yararlanıyordu. Nihayet DLSS ile birlikte NVIDIA, kenar düzeltme konusunda yapay zekayı devreye sokuyor ve bunun için Tensor çekirdeklerini kullanmaya başlıyor.

Deep Learning Super Sampling (Derin Öğrenme destekli Süper Ölçekleme, DLSS), yoğun, detaylı ve gelişmiş grafiklere sahip, büyük render yükü getiren oyunlarda, kare hızlarınızı artırmak için yapay zekanın gücünü kullanan, NVIDIA’nın RTX tabanlı bir teknolojisidir. DLSS ile oyuncular, yüksek ve stabil kare hızlarını korurken, daha yüksek çözünürlükleri ve ayarları kullanabilmekte.

DLSS, ilk olarak hedef oyundan kenar yumuşatma (anti aliasing) işlemi görmemiş birçok kareyi alır ve ardından, her biri için süper örnekleme (super sampling) veya birikimli işleme (accumulation rendering) kullanarak, birbirine uyan mükemmel kareler oluşturur.

Bu uyumlu kareler, NVIDIA’nın süper bilgisayarına gönderilir. Süper bilgisayar DLSS modelini, kenar yumuşatma (anti aliasing) işlemi görmemiş girdileri tanımak ve DLSS ekibinin verdiği mükemmel kareler ile mümkün olduğunca eşleşen, yüksek kaliteli ve kenarları yumuşatılmış görüntüler oluşturmak üzere eğitir.

Daha sonra işlem tekrarlanır ancak bu sefer model, kenar yumuşatma (anti aliasing) uygulamak yerine, ek pikseller üretmesi için eğitilir. Bu, giriş çözünürlüğünün artması ile sonuçlanır. Her iki tekniğin birleştirilmesi ekran kartının, doğal monitör çözünürlüğünü daha yüksek kare hızlarında oluşturmasına olanak tanır.

DLSS, Turing ve Ampere mimarisinin Tensor çekirdeklerinden yararlanmak ve ekran kartı kullanımının yüksek olduğu durumlarda, avantaj elde etmek, FPS kayıplarını önlemek için oluşturuldu. DLSS, temelinde 4K çözünürlük için oluşturulmuş bir teknoloji. Bunun yanında, farklı çözünürlüklerde de kullanılabilir ancak sonuç aynı olmayacaktır.

DLSS’yi 4K çözünürlükte kullandığınızda, son kareyi oluşturabilecek yaklaşık 3,5 – 5,5 milyon piksel bulunurken; FHD çözünürlükte (1920X1080) bu sayı yalnızca 1,0 – 1,5 milyon ile sınırlı kalır. Daha az piksel, daha az veriye yol açar. Bu da DLSS’nin, ana görüntüyü daha zayıf analiz etmesine ve 4K çözünürlüğe göre FHD çözünürlükte daha kötü bir çıktı elde etmesine sebep olur.

Oyun endüstrisi uzun yıllardır TAA’yı kullanıyor ve bazı noktalarda hata yapabildiği, sır olmayan bir gerçek. TAA, birden çok kareden üretilir ve DLSS’nin daha iyi üstesinden gelme eğiliminde olduğu yüksek hareketli gölgelenme (ghosting) ve titreme (flickering) sorunları gibi hatalara yol açabilir.

Cevap bırakın