Geride bırakmamıza sayılı günlerin kaldığı 2016 yılında dijital dünyada birçok önemli gelişmeye tanıklık ettik. Önemli satın almalar, teknolojik yenilikler, hayatımızı değiştiren trendler ve daha pek çok başlıkta Türkiye’de ve dünyada yıla damgasını vuran dijital olayları bu haftaki yazımda bir araya getirdim.
Yıla damgasını vuran satın almalar
Teknoloji dünyası bu yıl da çok büyük satın almalara tanıklık etti. En büyüğü olmasa dahi şüphesiz ki en çok ses getireni Microsoft’un LinkedIn’i satın alması oldu. 13 Haziran’da yaptığı açıklamayla LinkedIn’i satın aldığını duyuran yazılım devi, bunun karşılığında 26,2 milyar dolar ödeyeceğini açıkladı. Dijital dünyadaki satın almalar içerisinde en büyüğü ise AT&T’nin Time Warner’ı 85,4 milyar dolara satın alması oldu. ABD’li telekomünikasyon devinin bu satın alma hamlesinin ardından medyanın zirvesine göz diktiğini öngörebiliriz. Yılın bir diğer stratejik satın alması Google’ın influencer marketing alanında iş yapan bir ajans olan FameBit’i satın alması. Bu satın alma fenomen pazarlama işinin daha da büyüyeceğine bir işaret aslında. Bu alanda bir diğer işaret ise CNN’in YouTuber Casey Neistat’ı platformuna 25 milyon dolar gibi bir meblağ ödeyerek transfer etmesi. TV dünyası artık dönüşü olmayan dijitalden bir yola giriyor, bundan emin olabilirsiniz. Yılın son döneminde gelen bir diğer büyük satın alma haberi ise Siemens cephesinden. Alman teknoloji devi, ABD merkezli Mentor Graphics‘i 4,5 milyar dolarlık nakit karşılığında satın alma konusunda anlaşmaya vardığını geçtiğimiz günlerde duyurdu. Türkiye’yi ilgilendiren önemli satın alma haberlerine baktığımızda ise; benim aklıma 2 önemli gelişme geliyor. İlki belki de haftalarca neden kapatıldığı konusunda yapılan spekülasyonlar nedeniyle gündemden düşmek bilmeyen TazeDirekt’in Migros tarafından satın alınması. Doğal ürünleri kaynağından tüketicilere ulaştıran Tazedirekt’in bundan böyle Macrocenter’ın operasyonel deneyimi ile yoluna devam edecek olması sevindirici. Bir diğer önemli satın alma ise Kantar Media, GroupM, Hill&Knowlton Strategiesi Ogilvy, Grey, JWT, Y&R gibi şirketleri çatısı altında barındıran WPP’nin önemli Türk dijital ajanslardan Wanda Digital’in çoğunluk hissesini satın alması.
Mars’ta yaşama bir adım daha yaklaştık
2016’nın kuşkusuz ki dünyadaki bir numaralı ismi Elon Musk idi. Dijitalin dışına çıkıp konuyu genele dahi vursak Musk’ı geride bırakacak tek isim olsa olsa Donald Trump olur. Hatırlayacağınız üzere 27 Eylül 2016’daki Uluslararası Uzay Seyahati Kongresi’nde konuşan ünlü mucit, Mars’a yolculuğu herkesin erişebileceği bir şey haline getirmek istediğini açıklamış ve insanlığı kızıl gezegene bir adım daha yaklaştırmıştı. Musk, buna ulaşmak için birden fazla kullanılabilen roketler ve gezegenlerin yörüngesinde bulunan yakıt istasyonları gibi çalışmalarla Mars yolculuğunu ucuzlatarak kişi başı 100 bin ila 200 bin dolar arasına çekmeyi planlıyor. 2016’da bulutların üstünde yaşanan bir başka gelişme daha bizi fazlasıyla heyecanlandırdı. Fosil yakıt kullanmadan, gece ve gündüz hiç durmadan uçabilen Solar Impulse 2 hava aracı, dünya turuna başladığı Abu Dabi’ye 26 Temmuz’da ulaştı. Araç 21 gün süren uçuşlarla 19 farklı rekora imza attı ve 17 uçuş sonucunda sıfır-emisyon ile dünya turunu tamamlamış oldu. Türkiye sınırları içerisinde gerçekleştirilip bizi mutlu eden inovasyonlar içerisinde en önemlisi ise yılın son günlerinde tanıtılan, Aselsan ile Temsa’nın, ortak bir çalışma yürüterek ürettiği Türkiye’nin ilk %100 yerli elektrikli otobüsü Avenue EV oldu.
iPhone satışları ilk kez düştü
Yılın belki de en çok konuşulan olaylarının içine Samsung Galaxy Note 7’lerde batarya kaynaklı yaşanan patlama sorununu da yazmalıyız. Tam bir yılan hikayesine dönüşen olay teknoloji devinin canını fazlasıyla sıktı. Sadece ABD’de 96 patlama vakası meydana geldi. Öncelikle cihazları geri dönüşüm programı dahilinde toplatan Samsung tekrar eden vakalar üzerine şirket bütün Note 7’leri toplatma kararı aldı. Konu ile alakalı Samsung’un 20 üst düzey yöneticisi Çin’de yerel distribütörler için düzenlenen etkinlikte sahnede özür dilediğini hatırlatalım. En büyük rakibinin yaşadığı sorun nedeniyle Apple’a gün doğmuş gibi gözükse de bu yıl iPhone SE ve iPhone 7’yi lanse eden fenomen marka için 2016 o kadar da iyi geçmedi. Apple iPhone satışlarında yıl içinde tarihinde ilk kez düşüş yaşadı. Nisan 2016 raporlarına göre Apple geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre 10 milyon daha az cihaz satmış. Cihazlar dünyasında 2016’ya dair bir diğer ilginç not ise giyilebilir teknolojiler ile ilgili. Strategy Analytics’e göre, tarihte ilk kez, akıllı saat satışları, İsviçre saati satışlarını geçti. Buna göre geçen yılın son çeyreğinde 8.1 milyon akıllı saat satışı yapılırken İsviçre saatlerinde bu rakam 7.9 milyonda kaldı.
Netflix, Pokemon Go ve Super Mario
Dev satın almalarla kimisine göre büyüyen kimisine göre daralan, bir yanda patlayan bir yanda doygunluğa ulaşan akıllı cihazlar ekosisteminde teknolojinin en hızlısını bulsa dahi dünyası her şeyiyle robotlaşmadan hemen önce birazcık huzur için gözünü uzayın derinliklerine diken tüketicileri dünyaya bağlayıp, mutlu eden yegane şeylerden olan dijital eğlence platformları adına da 2016 içinde elbette birçok gelişme söz konusu idi. Örneğin popüler online video servisi Netflix CES 2016’da yaptığı duyuruyla Türkiye dahil 130 yeni ülkeye giriş yaptı. Geldi, geliyor, gelecek derken sonunda Türk insanı ile kucaklaşan Netflix’in Türkiye pazarına girişi hayatımızda her şeyi toz pembeye çevirmese de zengin içerikleri ve görüntü kalitesi ile 2016’da şahsım adına beni de mutlu eden olaylardan oldu. Dijital eğlence demişken yılın ciddi olarak önemli bir bölümüne damgasını vuran Pokemon Go’yu da atlamamak gerek. Ülkemizde de kısa sürede çılgınlığa dönüşen oyun, Ekim 2016 rakamlarına göre 600 milyon dolara gelire ulaştı. Şu günlerde esamesi okunmasa artırılmış gerçekliğin yaygınlaşması adına tarihe önemli bir kilometre taşı olarak Pokemon Go adını kalın puntolarla yazabiliriz. Oyun sektöründe yılın son günlerine denk gelen bir diğer gelişme de Nintendo’nun efsane oyunu Super Mario’nun Super Mario Run adlı yeni versiyonu ile iOS cihazlarında yayımlanması oldu.
Evet, 2016 dünyada ve Türkiye’de yaşanan yüzlerce olumsuz olayla hafızalarımıza yer edecek olsa da yazımda sizlere bahsettiğim yıl içinde yaşanan dijital gelişmeler de sektörümüzün büyümesi açısından son derece kritik ve hatırlanmak üzere bir yerlere not almaya değer. Umuyorum ki 2017 dijital ve tüm diğer sektörler açısından yeniliklerle dolu keyifli ve verimli bir yıl olur.
Görsel kaynak: businessinsider.com