Dijital detoks şart, sosyal medya bağımlısı olabilirsiniz!

0

Akıllı telefonlar neredeyse hayatımızın olmazsa olmazları arasına girdi. Onlara uyuyoruz, onlarla uyanıyoruz… Telefonumuz olmadan evden ayrılmıyor,  her anımızı sosyal medyada paylaşıyor ve her geçen gün daha fazla dijitalleşiyoruz. Ancak uzmanlar uyarıyor: Dijital detoks şart, sosyal bağımlısı olabilirsiniz!

Sosyal medya bağımlısı mısınız?

Günümüzde teknolojinin sunduğu imkanlarla pek çok iş daha kolay hale geldi. Bu sayede uzaktan eğitimle kendimizi geliştirebiliyor, yaratıcılığımızı geliştirebiliyoruz. Bizlere sınırsız imkanın sunulduğu bu ortama her geçen gün daha çok bağlanıyor, onsuz yapamaz hale geliyoruz. Ancak bir süre sonra bağımlılık belirtileri kendini göstermeye başlıyor. Yapmamız gereken işleri veya dersleri yapmıyor, sorumluluklarımızı yerine getirmek konusunda isteksiz davranıyoruz. Bir de üstüne ilişkilerimiz olumsuz yönde etkilenmeye başlamışsa, o zaman tehlike çanları çalıyor demektir! Bu noktada hayatınızı olumsuz etkileyen çevrimiçi davranışlarınızı ve sosyal medya kullanımınızı değerlendirmeniz gerekiyor.

Yapılan araştırmalara göre bir kişi telefonunu günde 200 kez kontrol ediyor. Bu da demek oluyor ki 6,5 dakikada bir telefonlarımızı elimize alıyor, mesaj ya da mail gelmiş mi diye kontrol ediyoruz. Sosyal medya kullanımının iyice yaygınlaşması ile birlikte uykuda geçirmemiz gereken zamanın çoğunu sosyal ağlarda geçiriyoruz. Dört kişiden biri uyku süresinden daha fazla sosyal medyada vakit geçiriyor. Keza 16-24 yaş arasındaki gençlerin %70’i mesajlaşma aplikasyonlarını kullanarak iletişim kuruyor ve ortalama bir genç ayda 3,400 adet elektronik mesaj gönderiyor.

Telefonunuzun kölesi olmayın

Neredeyse her gün yeni bir akıllı telefon modeli hakkında medyada yer alan haberleri okuyoruz. Pek çok yeni özellikle birlikte gelen bu yeni modellerle birlikte telefonlara ayırdığımız zaman da hızla artırıyor. Ancak iş bağımlılık düzeyine gelmeden ve akıllı telefonunuza köle olmadan bir süre kullanıma ara verip, dijital detoksa başlamanızı öneririm. Bu konuda bir öz disiplin kazanmak ve telefonlarımızı daha verimli kullanmak için bunun şart olduğunu düşünüyorum.

Nasıl dijital detoks yapacağız?

1.Yapmaktan keyif aldığınız şeyleri listeleyin

Dijital detoksa başlamadan önce hazırlamanız gereken iki liste var. Birincisi kullandığınız tüm elektronik aletler, ikincisi ise yapmaktan zevk aldığınız ve şu anda yapamadığınız şeyler.

Teknoloji kullanımını azalttığınız ve sürekli Facebook’u kontrol etmediğinizde istediğiniz pek çok şeyi yapmaya zaman bulabilirsiniz. Tahminlere göre her yılın üç haftası kadar zamanı sosyal ağlarda harcıyor, sürekli olarak maillerimizi kontrol ediyoruz.

2. Kendinize süre belirleyin

Her geçen gün daha yoğun bir şekilde teknoloji kullanıyoruz ancak bir süre sonra zaman yönetimi konusunda sıkıntıya düşmeye başlıyoruz. Zamanı verimli kullanmak ve mental sağlığımızı korumak için teknoloji kullanarak harcadığımız zamanı kısıtlamak ve gerçek dünyaya odaklanmak gerekiyor. Bunun için kendimize günlük bir çalışma planı yaparak, özellikle sosyal ağlarda geçirdiğimiz zamanı azaltabiliriz. Güncel gelişmelerden ve trendlerden uzak kalmamak için günde 1 saat sosyal medya kullanımı bence yeterli.

3. Gerçekçi hedefler belirleyin

Bağımlılığı önlemek ve daha zaman kazanmak için kendinize sizi zorlamayacak hedefler koyun. Yemek yerken veya alışverişe çıktığınızda telefonunuzu çantanızdan çıkarmayın, sosyal medyada paylaşım yapmayın ve kullanımınızı yavaş yavaş azaltmak için çaba gösterin.

4. Yemek masasında sosyal medya kullanmayın

Sosyal medyaya bağımlılığınızı azaltmak için bazı radikal kararlar almanız gerekebilir. Özellikle aile yemekleri ve akşam yemekleri sırasında sosyal medya kullanmamaya ve telefonunuzla ilgilenmemeye özen gösterin. Keza biriyle yemeğe çıkmışsanız, sohbet etmek yerine telefonunuzla ilgilenmeniz çok hoş karşılanmayacaktır.

5. Uyku sağlığınızı koruyun

Sağlıklı bir uyku için teknolojiyi yatak odanızdan uzak tutmanız, telefonla uyumamanız ve sosyal medya kullanımını zorunlu olarak sınırlandırmanız gerekiyor. Keza ekrandaki ışık uykuya dalmak için hayati önem taşıyan melatonin hormonunun üretimini durduruyor, bu durum uzun dönemde uyku problemlerine neden olabiliyor.

6. Dijital detoks tatili yapın

Sosyal medya kullanmaya, iş e-postalarını sürekli kontrol etmeye ve internetten haber okumaya ara verin. Ve eğer kendi kendinizi kontrol edemiyorsanız bir uzmandan yardım isteyin.

Cevap bırakın