Monitörlerin ve özellikle de oyuncu monitörlerinin tepki süreleri çok önemli. Online oyunlar dahil olmak üzere artık pek çok oyun standart ekran hızlarının üzerinde kareler verebiliyorlar. Bu da popüler online oyunlarda hız farkı oluşturarak oyuncuların tepkilerini daha hızlı vermelerini sağlıyor. Video Elektronik Standartları Derneği de ClearMR adı verilen yeni bir tepki ölçme aracını duyurdu.
ClearMR, bilgisayar monitörleri, TV’ler, dizüstü bilgisayarlar, gömülü tablet ekranları ve daha fazlası dahil olmak üzere tüm ekran türleri için geçerli olacak. Motion blur, modern ekranlarda bir pikselin renkleri değiştirmesi için geçen süre olarak tanımlanıyor. Bunun için popüler olarak Gray to Gray (Griden Griye-GtG) veya Black to White tepki süresi ölçümleri kullanılmakta. Adlarından da anlaşılacağı gibi, bu kriterler bir pikselin renkleri farklı gri tonlarından veya saf siyahtan saf beyaza ne kadar hızlı değiştirebileceğini gösteriyor.
ClearMR Hangi Avantajları Sağlıyor?
Tepki süresi ne kadar hızlı olursa, hareketli bir nesnenin netliği o kadar iyi olur ve bulanıklık belirgin şekilde daha az olur. VESA’ya göre bu zamana dayalı metrikler artık güncelliğini yitirdi. Modern görüntü teknolojileri, özellikle oyun monitörlerinde popüler olan bir dizi yapay piksel tepki süresi geliştirmesiyle farklı bir hal aldı.
ClearMR ortak bir standart olarak geliyor ve VESA, tüm sorunları daha ihtiyatlı bir şekilde ele almayı planlıyor. VESA’nın yeni standardı, tüketicilerin bir ekranın doğal sınırlarında hareket bulanıklığı kalitesini daha adil bir şekilde karşılaştırabilmeleri için yapay geliştirmelerin kullanımını sınırlamayı amaçlıyor.
ClearMR, CMR aralığı olarak bilinen yeni bir sıralama sistemine sahip olacak. Bu aralık, aralarında herhangi bir değer olmayan CMR 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000 ve 9000 dahil olmak üzere 7 kategoriye sahip olacak. Her kategori, yüzde olarak net pikseller ile bulanık piksellerin oranına dayalı olarak bir performans katmanını temsil ediyor. Örneğin VESA, ClearMR 7000’i bulanık piksellerden 65 ile 75 kat daha fazla net piksel içeren bir CMR aralığı olarak tanımlamış.
VESA ClearMR Sınıfı | Net Hareket Oranı (CMR) Aralığı |
ClearMR 3000 | 2,500 ≤ CMR < 3,500 |
ClearMR 4000 | 3,500 ≤ CMR < 4,500 |
ClearMR 5000 | 4,500 ≤ CMR < 5,500 |
ClearMR 6000 | 5,500 ≤ CMR < 6,500 |
ClearMR 7000 | 6,500 ≤ CMR < 7,500 |
ClearMR 8000 | 7,500 ≤ CMR < 8,500 |
ClearMR 9000 | 8,500 ≤ CMR |
Yapılan testler, bir kareden diğerine geçtikçe ekran boyunca hareket eden bir test deseninin görüntülerini yakalayan yüksek hızlı bir kamera ile yapılıyor. Ardından bir parlaklık cihazı, aynı desenle renk üretimini ve ekran parlaklık kalitesini kontrol etmek için ekranın genel parlaklığını test ediyor. Tüm veriler daha sonra bir profilde derleniyor ve bir CMR değerine dönüştürülüyor.
ClearMR değerinin yüksek olduğu bir monitör düşünelim. Bu monitör, hareket halindeki bir sahne veya nesneyi çok daha net gösteriyor demektir. VESA, her ClearMR kategorisinin gerçek dünya testlerinde gözle görülür şekilde fark yarattığını açık bir şekilde belirtiyor.
Samsung Display’in Amerika Ar-Ge Laboratuarı’nda kıdemli baş araştırmacı olan ve ClearMR’ye katkıda bulunan Dale Stolitzka, VESA’nın 90-120 Hz aralığında ekranlara sahip dizüstü bilgisayarlara uygun en düşük katman olarak ClearMR 3000’e karar verdiğini söyledi. 60 Hz’lik ekranlar genellikle ClearMR sertifikası almaya hak kazanamıyor. Söylediğimiz gibi, ClearMR 9000 en iyi performansı temsil ediyor, ancak aşağıdaki görebileceğiniz gibi daha üstün görüntü kalitesi için bir boşluk da bırakılmış.
YClearMR çok yakında halka açılacak. Samsung bir OLED ekran, LG ise üç ClearMR logolu UltraGear oyun monitörü olmak üzere bazı ürünleri zaten onaylandı. Sonuç olarak, bu ekran standardının önümüzdeki yıl itibarıyla ana akım haline geldiğini görmeyi bekliyoruz.