Yapay zeka dünyayı kasıp kavuruyor ve Chat GPT gibi bazı son yenilikler insanların aklını başından alıyor. Bununla birlikte, ortaya çıkan tartışmalı bir soru da, Chat GPT’nin, kendisine yönelttiğiniz her soruyu veya sorguyu yanıtlamaya çalışıyor… “Yoksa arama alışkanlıklarımız mı değişiyor?” dediğinizi duyar gibiyim. Sizce Chat GPT Google’ı tahtından eder mi? Google Arama’ya veya diğer arama motorlarına bir alternatif olarak mı piyasaya sürüldü? Gelin, aklımızdaki soruların yanıtlarını birlikte arayalım!..
Chat GPT nedir, nasıl kullanılır?
ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer), OpenAI tarafından Kasım 2022’de başlatılan bir chatbot’tur. OpenAI, “Diyalog biçimi, Chat GPT’nin takip eden soruları yanıtlamasına, hatalarını kabul etmesine, yanlış öncüllere itiraz etmesine ve uygunsuz istekleri reddetmesine olanak tanıyor”, diye açıkladı.
Chat GPT’nin kullanımı hâlâ ücretsiz olsa da, size ücretsiz kullanıcılara göre ek avantajlar sağlayacak ücretli versiyon da mevcut. Burada etkileyici olan, Chat GPT’nin yanıtlarının doğruluğu ve bilginin kullanılabilirliği. Şahsen kendisinden belirli konularla ilgili faydalanıyorum. Keza çoğu zaman Google’da doğru bilgiye ulaşabilmek oldukça meşakkatli olabiliyor.
Chat GPT Google’a rakip mi?
The New York Times’ın yakın tarihli bir raporuna göre Google , Google’ın arama işi için bir tehdit oluşturabileceği için Chat GPT’nin varlığından oldukça endişeli. İronik bir şekilde, Google’ın Arama motoru, başlangıcından bu yana diğer küçük oyuncuları devre dışı bıraktı. Hatırlayın, daha önce Yahoo ile arama ve iletişim ihtiyacımızı gideriyorduk. Şimdilerde ise arama motoru deyince Yahoo akıllara bile gelmiyor…
Uzmanlar, Google’ın yalnızca Chat GPT’yi değil, aynı zamanda benzer modeller üzerinde çalışan diğer kuruluşları da endişelendireceğine inanıyor. Bunun nedeni, bu AI sohbet robotlarının, bir insan dokunuşunun ek avantajı ile sorguya daha kesin bir yanıt verebilen bir yöne doğru gidiyor. Eğer AI’ya doğru soruları sorarsanız, gerçekten Google Arama’ya ihtiyacınız kalmıyor.
New York Times’a konuşan bir Google yöneticisi, ChatGPT gibi yapay zeka sohbet robotlarının arama işini alt üst edebileceğini ve bu nedenle Google’a parasının çoğunu kazandıran reklam işini etkileyebileceğini söyledi.
Peki Chat GPT, Google Arama’ya alternatif olabilir mi? Hayır, Chat GPT şu anki aşamasında Google Arama’ya alternatif olamaz. Bunun nedeni, Chat GPT gibi sohbet robotlarının güvenilirliğinin, Google Arama üzerinden tam olarak güvenilebilecek bir aşamada olmaması. Chat GPT, bazı konularda son derece yaratıcı olabilir, bu yüzden bilginin kaynağını araştırmak ve doğrulamak önemli.
Ancak çok yakın zamanda, Chat GPT veya diğer sohbet robotları Google kadar güvenilir hale gelirse, o zaman Google’ı da tahtından indirirler. Açıkçası bu ihtimalin oldukça yakın olduğu bir süreçteyiz. En fazla 1-2 yıl içerisinde arama alışkanlıklarımız kökten değişeceğe benziyor.
Google’ın karanlık yüzü: Black Hat SEO
Bu yazıyı yazarken şunu fark ettim ki; artık daha az Google kullanıyorum. Son yıllarda spam içeriklerin 1. sayfaya hatta 1. sıraya yükseldiğini görüyorum. Hatta bazen aradığım doğru bilgiye ancak 3. sayfadan sonra ulaşabiliyorum. Bunun nedeni ise Black Hat SEO yapan ve Google algoritmasını alt üst eden, etik dışı SEO firmaları. Nedir bu yöntem dediğinizi duyar gibiyim…
Hemen anlatayım: Black Hat SEO, yasa dışı ve etik dışı SEO taktikleri anlamına gelir. Bu taktikler arama motorlarının kurallarına aykırıdır ve site sahipleri için uzun vadede zararlı sonuçlar doğurabilir. Örnek olarak, anahtar kelime spamming, metin çalma (kopya içerik) , link satın alma gibi taktikler Black Hat SEO olarak kabul edilir. Bunun yerine, White Hat SEO taktikleri kullanmak daha etik ve uzun vadeli başarıyı destekler.
Black Hat SEO’ya örnek vermek gerekirse:
Spam anahtar kelime kullanmak: Anahtar kelime spammingi, sayfanızda aşırı miktarda anahtar kelime kullanmanız anlamına gelir.
Gizli linkler: Görünmeyen metin veya linkler, arama motorları için farkedilmezken ziyaretçiler için görülebilir.
Link Farming: Sayfa rankinglerini artırmak için yapay olarak oluşturulan linklerdir.
Cloaking: Arama motorlarına farklı bir içerik göstermek ve insanların görmesi gereken içeriğe yönlendirmek için kullanılan bir tekniktir.
Bu tür teknikler arama motorları tarafından yasaklanmıştır ve site sahipleri için uzun vadede zararlı sonuçlar doğurabilir. Bunun yerine, arama motorlarının kurallarına uygun, etik ve doğal SEO taktikleri kullanmak daha uzun vadeli başarıyı destekler.