Aynasız pazarında son durum

0

Aynasız yani Mirrorless olarak tabir edilen fotoğraf makineleri pazarındaki yeni gelişmeleri sizler için araştırdım.

Türkçesi bir komik olsa da Aynasız yani Mirrorles fotoğraf makineleri son yılların en önemli fotoğraf makinesi kategorilerinden biri. 2008z yılında hayatımıza giren bu kavram kompakt bir gövdeye değiştirebilir objektif özelliği getirilmesiyle türetildi. İlk başlarda yine objektifi değiştirilebilir ancak nispeten daha büyük olan DSLR modellerle rekabet etmekten uzak olan bu cihazlar, yıllar içinde teknolojinin de gelişmesiyle epey yol kat etti. Günümüzde aynasız fotoğraf makineleri birçok anlamda DSLR modellerle yarışabiliyor. Hatta pratiklik anlamında aynasız modellerin bir adım önde olduğunu da söyleyebilirim.

Aynasız satışları nasıl gidiyor?

Rakamlarla konuşmak gerekirse bu tarz fotoğraf makinesi satışlarının belli bir çizgide olduğunu söyleyebiliriz. Bir Japon kuruluşu olan CIPA (Fotoğraf Makinesi ve Görüntüleme Ürünleri Birliği) tarafından açıklanan rakamlara göre dünya çapında 2017 yılında 4 milyon aynasız fotoğraf makinesi satıldı. DSLR satışları ise 7.5 milyon oldu. Ancak rakamlar sizi aldatmasın. 2016 yılında DSLR satışları 8.5 milyon iken bir sonraki yıl 7.5 milyona düşmüş. Mirrorless fotoğraf makinesi satışları ise bir önceki yıl olan 2016’da 3.1 milyon imiş.

Önceki yıllara bakacak olursak mesela 2012 yılında yine 4 milyon aynasız satılırken, DSLR cephesinde bu rakam 2012 yılında 16.2 milyon olmuş. Yani aynasız satışları belli bir doyuma ulaşmış ve bu rakama genel olarak koruyor. Ancak DSLR satışları hızla düşüyor. Elbette bu DSLR modellerinin kötü ya da iyi olmadığı anlamına gelmiyor. Yukarıdaki satırlarda da belirttiğim gibi pratiklik artık daha önemli ve aynasızlar da bu özelliği fazlasıyla sağlıyor.

 

Sony inovasyonda lider

Bu kategori dendiğinde akla gelen ilk marka neredeyse Sony oluyor. Özellikle Alfa serisi ile dikkat çeken bu marka film, video ya da benzeri işler yapanların gözdesi haline geldi. Özellikle full frame adı verilen tam boyutlu sensörlere sahip aynasızları tam anlamıyla bir canavar olan marka bu alanda en popüler olanlardan biri.

Nikon ve Canon cephesinden yeni haberler

Fotoğraf alanının köklü markaları olan Nikon ve Canon ise başta biraz uzak durduğu aynasız konusunda ciddi yatırımlar yapmaya başladı. Nikon, aynasız serisi olan 1 ailesini sonlandırmaya karar verirken (nasıl bir yatırım bu dediğinizi duyar gibiyim. Bir sonraki cümlede açıklama geliyor) full frame yani tam boyutlu sensöre sahip aynasızlara ilgili dedikodular da ayyuka çıktı. Canon da geçen yılın sonlarında ve bu yılın başlarında duyurduğu M5, M6 ve M50 modellerine ek olarak yine tam boyutlu bir aynasız üzerinde çalışıyor. En azından iddialar bu yönde.

Fujifilm ve Olympus da boş durmuyor

Kendine özel bir kitlesi olan Fujifilm de yeni modellerde aynasız ailesine takviyede bulunuyor. İlk aynasız modeli üreten markalardan biri olan Olympus da yeni modellerini duyurup, bu alandaki varlığını sürdürüyor.

Devir full frame aynasız dönemi

Tam boyutlu yani full frame olarak tanımlanan 36×24 mm boyutunda sensörü bulunan aynasızların önümüzdeki dönemde yükselişe geçeceğini söyleyebilirim. Bu alandaki potansiyeli ilk fark eden firma Sony olmuştu. Video prodüksiyon alanında adeta tekel olan markaya yeni rakiplerin geleceği aşikar. Ancak onun kadar iyi cihazlar üretebilirler mi orasını bilemiyorum. Yine de sektörün hareketleneceğini öngörmek mümkün.

Bu yıl Photokina da var

Sektördeki hareketin bir diğer sebebi ise 2 yılda bir düzenlenen fotoğraf teknolojileri fuarı Photokina’nın bu yıl düzenleniyor olması. Almanya’nın Köln şehrinde düzenlenen fuar özellikle yeni ürün lansmanları için bir bahane oluyor. Muhtemelen önümüzdeki günlerde yeni modellerin duyurusu ile karşılaşacağız ve bu modeller Köln’deki fuarda görücüye çıkacak.

MediaMarkt internet sitesinde satılan aynasız modelleri buraya tıklayarak görebilirsiniz.

Işığınız bol olsun…

 

Cevap bırakın