Sanal ve fiziksel dünyanın iç içe geçtiği bir çağda yaşıyoruz. Hayatlarımız her geçen gün dijitalleşiyor, alışkanlıklarımız değişiyor. Dijitalleşme ile birlikte eğitim metodları da adeta evrim geçiriyor. Eğitim teknolojilerinin sunduğu imkanlar sayesinde artık öğrenciler daha kolay öğreniyor ve eğitimde başarı oranı artıyor. Özellikle artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik uygulamaları (VR) eğitimde çığır açacak yeniliklerle karşımıza çıkıyor.
Artırılmış gerçeklik nedir? Nasıl kullanılır?
Artırılmış Gerçeklik, sanal nesneleri gerçek dünyada gerçek zamanlı olarak yerleştirerek etrafınızdaki ortamı dijital bir ara yüze dönüştürür. Artırılmış Gerçeklik, çok çeşitli deneyimler yoluyla görülebilir.
Artırılmış Gerçeklik 3D görüntüleyiciler ile kullanıcıların çevrelerindeki 3D boyutlu modelleri yerleştirmelerine olanak tanır. İzleyici, 3D modellerin Artırılmış Gerçeklik’e eklenebildiği basit resimlerdir.
Artırılmış Gerçeklik tarayıcıları , kamera ekranınızı bağlamsal bilgilerle zenginleştirir. Örneğin, akıllı telefonunuzu geçmişte veya tahmini değerinde görüntülemek için bir binaya yönlendirebilirsiniz.
Artırılmış Gerçeklik kullanıcının çevresinde sürükleyici oyun deneyimini yaratır. Bugüne kadar yapılmış en iyi Artırılmış Gerçeklik oyunu hiç şüphesiz ki Pokémon Go‘dur. Oyun, bilindiği üzere kullanıcıların gerçek dünya haritasının her yerinde saklanan sanal Pokémon yakalamalarına izin veriyor.
Artırılmış gerçeklik eğitim alanında nasıl kullanılabilir?
3 boyutlu evrende yaşıyoruz, ama 2 boyutla kavratmaya veya kavramaya çalışıyoruz. Bu çok önemli bir eksiklik. Kavramda büyük kayıplara yol açıyor. Dünyada son yıllarda eğitim alanında ezberleri bozan bir teknoloji kullanılmaya başlandı. Silikon vadisi şirketi zSpace tarafından geliştirilen teknoloji, donanım ve yazılımdan oluşan ve soyut kavramları hayatımıza 3 boyutlu olarak getiren modern bir sistem. Özel tasarlanmış kalemi ve çok çeşitli eğitim yazılımları ile donatılmış sanal gerçeklik iş istasyonlarında 3 boyutlu holografik görüntüler adeta ekrandan fırlayıp, özel kalemi ile tutarak evirip çevirebileceğiniz, parçalara ayırıp içlerine bakabileceğiniz ve sonra tekrar bir araya getirip birleştirebileceğiniz nesnelere dönüşüyor. Bazı uygulamalar birden fazla duyu organına hitap edebiliyor. Örneğin sanal bir kalp ile çalışan öğrenciler, kalbin içinde deveran eden kanı görürlerken, aynı zamanda kalp atışlarını da duyabilir, kalp atışlarını ellerinde hissedebilirler. Sistem, ekrana monte edilmiş harekete duyarlı hassas kameraları sayesinde el ve baş hareketlerinizi takip edebiliyor. Bu sayede başınızı ne tarafa çevirirseniz, zSpace’ in özel kalemini tuttuğunuz elinizi ne yöne uzatırsanız 3 boyutlu sanal görüntüler de sizinle birlikte hareket ediyor ve gerçek nesnelerde hissettiğiniz bakış açınıza göre değişen konum ve parçaların birbiri ile olan orantılı uzaklık ve ilişkisinin aynısını hissediyorsunuz. Böylece sanal içerikle elinizde tuttuğunuz nesnelermiş gibi rahatça oynayabiliyorsunuz. zSpace okullar, araştırma merkezleri ve şirketler için maliyeti az, kurulumu kolay inanılmaz imkanlar sunuyor.
Eğitim, araştırma, tanıtım ve daha birçok alanda kullanılabilecek içeriğe sahip zSpace ile öğrencilerin bilimi anlaması ve öğrenmesi artık çok daha kolay. Temel bilimler, fen, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi, tıp eğitimi, şirket içi eğitim ve üniversite araştırmaları ile ilgili yüzlerce içeriğe sahip yazılımları güçlü ve yetenekli donanım özellikleri sayesinde zSpace, gelecek nesil insan ve bilgisayar etkileşiminin güzel bir örneği.
Nasıl çalışıyor?
zSpace eğitimcilerinin hazırlamış olduğu 650’nin üzerindeki STEM aktiviteleri ile öğrencilerinizin başarılarını arttırarak, öğrendiklerinin kalıcı hale gelmesini sağlayabilirsiniz. zSpace aktiviteleri sayesinde, fizik kanunlarını Jüpiter yer çekiminde inceleyebilir, eğik atış, serbest düşme gibi fizik konularını sanal ortamda test edebilir, mitoz ve mayoz bölünme evrelerini 3 boyutlu olarak gözlemleyebilir ve temel matematik eğitiminde öğrencilerinizin konularını kavramalarını kolaylaştırabilirsiniz.
Tinkercad programı ile yapılan entegrasyon sonucunda, öğrenciler 3D tasarımlarını zSpace ortamında gerçek 3 boyutlu olarak inceleyebilir ve sonrasında 3D yazıcıdan çıktısını alabilirler.
Franklin’s Lab yazılımı sayesinde Arduino öncesi temel elektronik eğitiminde oldukça önemli bir yeri olan zSpace, öğrencilerin sanal ortamda devreler kurmalarını sağlayarak kodlamanın temelinde yer alan devre mantığını öğrencilere kazandırıyor.
zSpace, Tıp Fakültelerinde ve özellikle Anatomi Bölümünde, kadavra derslerinin öncesinde değerlendirilmesi durumunda, öğrenim verimliliğini arttıran, öğrenim süresini kısaltan ve bu yönüyle aynı oranda öğrenim masraflarını azaltan bir ürün olarak oldukça faydalı. Örneğin Sağlık Bilimleri alanında EKG gibi yazılımları ile eğitimler verilebiliyor.
zSpace içerisinde yer alan zView yazılımı sayesinde cihaz üzerinde yapılan işlemlerin mp4 formatında sesli video kaydı alınabiliyor. Bu video kaydı 480p, 720p veya 1080p kalitelerinde kaydedilebiliyor.