2016’da Pokemon Go oyunu ile ilk tanıştığınız zamanı hatırlayın. Oyun sadece birkaç gün içerisinde tüm dünyada çılgınlık halini almış ve çok kısa bir sürede hızla geniş kitlelere yayılmıştı. Sadece bir hafta içerisinde geliştiricisi Nintendo’ya 11 milyar dolardan fazla değer katan Pokemon Go 11 ay içerisinde 750 milyon indirilme sayısına ulaşarak oyun dünyasında önemli bir rekora imza atmıştı. Pokemon Go’nun yarattığı bu heyecan dalgası aslında pek çok insanın bilim kurgu kitaplarında görüp hayalini kurduğu heyecan verici deneyiminden kaynaklı idi. Bu deneyimi gerçek kılan ise Agumented Reality yani artırılmış gerçeklik teknolojisiydi. Artırılmış gerçekliği sanal gerçeklikten farklı kılan sanal deneyimleri fiziksel çevre ve günlük hayatımızdaki nesnelerle ile birleştiriyor olması. Son yıllarda sanal gerçeklik daha popüler bir teknoloji olarak marka ve tüketicilerin fazlaca ilgisini çekiyor olsa da emin olun AR 2018’de daha fazla hayatımızda olacak. Peki artırılmış gerçekliği bu yıl en fazla hangi alanlarda görüp, deneyimliyor olacağız? Bu haftaki yazımda artırılmış gerçeklik teknolojisinin 2018’de hayatımızda yer alacağı deneyim alanlarını bir araya getirdim.
Yanımızda ayırmayacağımız bir başlık
Artırılmış gerçeklik teknolojisinin sorunu güçlü gözlüklerin çok pahalı olması ve ucuzlarının ise performansının yeterince iyi olmaması idi. Belki de en iyi seçeneklerden biri olan Microsoft Hololens’in bile fiyatı 3 bin dolar seviyelerinde. Başlığı ise oldukça büyük ve kullanışsız. Ancak tüm olumsuzluklarına rağmen yine de inanılmaz bir teknolojisi var. Diğer yandan son zamanlarda bu alanda teknoloji geliştiren yeni firmaların sayısı artmaya başladı. Örneğin Magic Leap geçtiğimiz yılın son günlerinde Lightwear isimli yeni bir karma gerçeklik cihazı tanıttı. Tanıtımında herhangi bir video göremediğimiz ürün takipçilerinde bunun bir ön proje olduğu düşüncesini uyandırmıştı. Bununla birlikte Çinli Rokid firması AR alanında inovatif ürünler geliştiren bir diğer firma. Rokid Çin pazarı için popüler yapay zeka ürünleri üretmesi ile tanınıyor. Firma son olarak CES 2018’de yapay zeka ile güçlendirilmiş AR başlığı Rokid Glass’ı görücüye çıkardı. Diğer yandan Google da arttırılmış gerçeklik projesi ARCore V1.0’ın 26 Şubat’ta başlayacak Mobil Dünya Kongresi’nde tanıtacak. Yazılım geliştirme kitinin Android Nougat’ı desteklemesiyle öne çıkan ARCore’un 100 milyondan fazla akıllı telefon kullanıcısına erişmesi bekleniyor. Diğer yandan bu yılki MWC’nin yıldızı olması kuvvetle muhtemel Samsung Galaxy S9’un lansmanı için de Samsung’un teknoloji dünyasına hazırladığı AR odaklı özel bir uygulama söz konusu. Samsung’un Galaxy S9’un farklı renk seçeneklerini artırılmış gerçeklik yardımıyla göstermeyi planladığını biliyoruz.
Daha geniş ve kişiselleştirilmiş pazarlama
Geçtiğimiz 10 yılda izlediğiniz bilim kurgu filmlerini düşünün. İçlerinde holografik reklam sahnelerinin yer aldığı bir görüntü mutlaka aklınıza gelecektir. Ve aslında holografik Coca Cola kutularının reklam panolarını doldurduğu günlere çok da uzak sayılmayız. Bugün VR ve AR çalışmalarının çoğu video oyunlarına odaklanmış olsa da daha dijital odaklı düşünen reklamcıların ve pazarlamacıların yetişmesi ile birlikte AR içeriklerini her yerde görmeye başlayacağız. Örneğin markette reyonları gezerken istediğiniz ürünlerin yalnızca sizin görebileceğiniz şekilde aydınlatılmış olduğunu düşünün. Ya da İkea’nın en yeni ürünlerini evinizin konforunda inceleyebildiğinizi ya da en sevdiğiniz ayakkabı markasının yeni ayakkabılarını mağazaya gitmeden deneyebildiğinizi. Bu liste uzayıp gider.
Sağlık sektörünü tamamen değiştirecek
Pazarlamacı ve reklamcılar AR teknolojisine ilk adapte olanlar olsa da hastaneler ve diğer sağlık kuruluşları da bunun gerisinde kalmayacaklar. Pek çok uzman şimdiden AR teknolojisinin sağlık sektörünü tamamen değiştireceği konusunda hem fikir. Peki bu değişim nasıl olacak? Bu konuda yazılmış pek çok makale ve yapılmış pek çok araştırma bulunsa da temel değişikliğin hastalıkların teşhisi ve tedavisinde olacağını söyleyelim. Örneğin yeni doğmuş bir anne ile sohbet ettiğinizde emzirmenin aslında sanıldığı kadar kolay bir hadise olmadığını anlarsınız. Bu konuda 2014 yılında Google Glass ve Avustralya’da bir derneğin emzirme konusunda kadınlara kolaylık sağlama konusunda birlikte yürüttüğü bir çalışma var. Bir diğer örnek ise kan verme konusunda. Kan alma esnasında hemşirelerin yüzde 40’ı ilk denemede damarı bulamazken bunun için damarı aydınlatan AR teknolojisi ile geliştirilen AccuVein adında bir cihaz üretildi. Cihazın hata oranı ise neredeyse sıfır.
Görsel kaynak: swrve.com